[kemi] tabelværdi - eller beregning - dens~
Fra : sune vuorela

Dato : 07-01-02 18:20

Jeg skal bruge densiteten for konc. ammoniakvand (25 vægt%) - men er
det noget man beregner sig til - eller er det noget man slår op? (hvis
man slår det op - så gør man det ikke i gummibiblen fra 1993)

og tilsvarende for 35 vægt% brintoverilte (hydrogenperoxid) - som man
helelrikke slår op i gummibiblen 1993)

--
Sune

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 07-01-02 18:43

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man slår det op - så gør man det ikke i gummibiblen fra 1993)
>
> og tilsvarende for 35 vægt% brintoverilte (hydrogenperoxid) - som man

Man kigger på flasken. Seriøst! Eller Merck Index. Eller man finder et MSDS
hos dem der sælger skidtet:
www.sigma-aldrich.com (jeg må s'gu' snart få procenter):
Hydrogen peroxide 35%: Spec. gr. 1,19

Ammonia solution about 25% NH3: 0,9

Skal du have mere præcise tal, bliver det udelukkende teoretisk, så snart du
tager låget af, sker der ting og sager.

Ammonia står nu i den herværende kopi af GB. 56th ed.

Den nyere står vist på toilettet, forsyningen af toiletpapir er til tider
mangelfuld.

Mvh
Jeppe

Fra : Uffe Holst

Dato : 08-01-02 00:47

In an article of 7 Jan 2002 sune vuorela wrote:

> Jeg skal bruge densiteten for konc. ammoniakvand (25 vægt%) - men er
> det noget man beregner sig til - eller er det noget man slår op? (hvis
> man slår det op - så gør man det ikke i gummibiblen fra 1993)

Min gymnasiedatabog, "Databog fysik kemi" fra F&K Forlaget, indeholder
i hvert fald massefylder for ammoniak-vand-blandinger. Men kan vel altid
interpolere mellem 24 og 26 vægt-%.

Umiddelbart kunne jeg dog ikke finden nogen for hydrogenperoxid, men de
er der måske alligevel et sted.

--
Uffe Holst