Genladning .308Win og Sabot (plastikkapper~
Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 07-01-02 16:26

Jeg var så heldig at få et brugt genladningssæt (Lyman) i julegave (stor
tak til den bedre halvdel og svigerfar der havde en stor finger med i
spillet).

Indtil jeg har været på genladningskursus (ultimo februar), må jeg bruge
tiden til at "suge" alt den viden jeg kan finde til mig. Så alt hvad der
har med genladning af 308Win. har interesse.

Specielt er jeg interesseret i at høre om der er nogle af jer der har
erfaringer med brug at Sabot - altså kaliber .22x "rasende hurtig" i
plastikkappe, så det passer i et kaliber .30 hylster. Indtil jeg får plads
i budgettet til en kaliber .22x riffel kunne det derfor være en udmærket
løsning til småvildtsjagt og træning - under forudsætning af at det er
pålidelig løsning og egenspredningen ikke bliver for stor.

Jeg har søgt på nettet og har kun kunnet finde disse par steder som jeg
syntes var relevante:

http://www.reloadammo.com/sabot.htm
https://www.eabco.com/reload02.html

- er der andre steder som jeg har overset?

Mvh Steen

Fra : Frans Jensen

Dato : 07-01-02 23:51

On 07 Jan 2002 15:26:17 GMT, "Steen Th. Pedersen"
<steen-p@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>løsning til småvildtsjagt og træning - under forudsætning af at det er
>pålidelig løsning og egenspredningen ikke bliver for stor.

jeg har ikke ved mine (få) forsøg med disse sabbot kugler i
30-06Spr været tilfreds med spredningen, den var over 3 gange så
stor (over 8 cm/100 m. afstand)

som med min favoritladning med alm. kugler

--
"Enighed gør stærk, men for det meste også blind".
Sigmund Graff

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 08-01-02 10:49

Hmmm!

Det var det jeg havde en lumsk mistanke om!

Hvad er din egen vurdering - kunne det gøres bedre med lidt mere tid og
puslen?

Brugte du standard matrice til isætning eller købte du special matricen?
Købte du dem i DK (de skriver at det kræver en export tilladelse at købe
dem direkte hos EABCO i USA)?

Jeg syntes at det virker spændende - men hvis den egenspredning du skriver
om er det bedst opnåelige - så kan jeg godt skyde en hvid pil efter det
projekt.

Mvh Steen

Frans Jensen <nospam@tdcspace.dk> wrote in article
<3c3a2511$0$5491$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Frans Jensen

Dato : 08-01-02 15:57

On 08 Jan 2002 09:49:28 GMT, "Steen Th. Pedersen"
<steen-p@mail1.stofanet.dk> wrote:

<sabbot kugler>

>Hvad er din egen vurdering - kunne det gøres bedre med lidt mere tid og
>puslen?

måske, jeg gav op efter 100 skud,

gav op er måske ikke det rigtige udtryk,
jeg ville hellere koncentrere mig om at finde den ideelle patron
til allround brug, og der var sabbot'en slet ikke inde i billedet

>Brugte du standard matrice til isætning

ja

>Købte du dem i DK?
nej

postordre i Sverige

>Jeg syntes at det virker spændende - men hvis den egenspredning du skriver
>om er det bedst opnåelige - så kan jeg godt skyde en hvid pil efter det
>projekt.

selvfølgelig er det spændende at prøve lidt forskelligt, men
alene konstruktionen af disse sabbotkugler synes at sige mig, at
man opnår altså ikke lige så gode resultater med disse, som med
"rigtige" kugler

--
mvh Frans
som bruger 220 grains round nose kugler

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 09-01-02 11:07

Jeg har været inde på forumet på http://www.reloadbench.com, og læse om
andres erfaringer med sabot.

Min vurdering af de indlæg der er, er at de kan deles op i to grupper. Den
ene gruppes efraringer svarer til det du har erfaret m.h.t. egenspredning,
medens den anden har opnået grupperinger på ½-1 inch på 100 yards. Hvad der
giver den forskel kan nok være svært entydigt at fastslå, men det ser ud
til at dem der har opnået den mindste egenspredning skiller sig ud ved:

- at bruge et specielt isætningsværktøj for at få korrekt/ens sætte dybde
af kugle/sabot.
- at løbet er blevet omhyggeligt rengjort inden brug af sabot.

Uden noget vidre kenskab i øvrigt kan der sikkert være en lang række
faktorer (f.eks.: krudt mængde/type, fænhætte, kugle type, riflens
type/model, løbets længde, riffelgangens stigning.....)

Det tyder på at det er et spil i lotteriet om man kan få det til at fungere

<3c3b0784$0$239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 08-01-02 20:43

wrote:

> [...]
>tiden til at "suge" alt den viden jeg kan finde til mig. Så alt hvad der
>har med genladning af 308Win. har interesse.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe den norske Ladeboken utgave 4. Det er uten tvil noe
av det beste utgangspunkt du kan finne for å begynne å lade selv. Den er kort
sagt hjemmeladerens Bibel!

Brynjar

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 09-01-02 10:46

Tak for det gode råd.

Lang tid før jeg fik interesse for hjemmeladning stod det klart at den er
et "must" og en nødvendighed. Den er bestilt og jeg kan hente den i morgen,
så jeg venter med spænding

En anden bog (eller rettere to bøger) som jeg har set omtalt som bibel i
forbindelse med genladning er P. O. Ackly's "Handbook for shooters and
reloaders". Den er udgået fra forlaget og har vist også en del år på bagen.
Er der nogen der har kendskab til et nyt værk der kan betragtes som afløser
for de to bøger?

Mvh Steen

Brynjar Harsvik <bharsvik@Fjerndetteonline.no> wrote in article
<3c3b3f66.1020292153@news.online.no>...

Fra : J Nielsen

Dato : 09-01-02 18:08

On 09 Jan 2002 09:45:41 GMT, "Steen Th. Pedersen" <steen-p@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>Er der nogen der har kendskab til et nyt værk der kan betragtes som afløser

Det bliver svært at finde en mere uddybende bog end "Den Norske Ladeboken"

P. O. Ackly's bøger er ikke revideret de sidste 40 år og har ikke ladedata for
moderne langtsomtbrændende krudt. Hvis man intereserer sig for "Wildcats"
rummer bøgerne et væld af oplysninger. Som ladedata information er bøgerne
stort set forældet.

Endnu engang: Den Norske Ladeboken er i mine øjne "The reloading book to end
all reloading books"

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Steen Thomasberg Ped~

Dato : 09-01-02 23:29

Sådan en anmeldelse er umuligt at toppe. Jeg slår koldt vand i blodet og
glæder mig til at få Ladeboken i hænderne.

Tak for hjælpen.

Mvh Steen

Fra : JSC

Dato : 09-01-02 13:46

"Brynjar Harsvik" <bharsvik@Fjerndetteonline.no> skrev i en meddelelse

Hej Brynjar

> [...]
tvil noe
> av det beste utgangspunkt du kan finne for å begynne å lade selv. Den er

Kan du hjælpe med:
Forfatter:
Forlag
ISBN nr.,

Så har vi lidt lettet ved at få en dansk boghandler til at bestille bogen ??

Mvh.
Jørgen

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 09-01-02 14:06

Jeg så en annonce i Jægeren at Korsholm har den - d.v.s. alle
jagtforretninger der handler med Guntex burde kunne skaffe den.

- ellers er der et par links her:

http://www.vjnett.no/ladeboken.htm
http://www.orionforlag.no/bok.asp?bok=856&catid=7

Mvh Steen

JSC <jsc_dk<fjern>@hotmail.com> wrote in article
<5YW_7.63$PO.3815@news.get2net.dk>...

Fra : JSC

Dato : 09-01-02 14:43

"Steen Th. Pedersen" <steen-p@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg så en annonce i Jægeren at Korsholm har den - d.v.s. alle
> jagtforretninger der handler med Guntex burde kunne skaffe den.

> [...]
Tak for hjælpen

/Jørgen