D(VD)-dag for den unge Hr. Thomsen
Fra : Jens Thomsen

Dato : 07-01-02 13:48

Jeg beklager. Tilgiv mig. Jeg MÅ bare dele min glæde med nogen, og kæresten
er ikke altid lige forstående, når det kommer til disse snurrende, små,
sølvskinnende plader.

Jeg var en af de heldige, der opdagede det hurtige udsalg på
streetsonline.co.uk kort før nytår. Ja, hvis jeg skal være helt ærlig, så
returnerede jeg stærkt udpumpningsmoden til hjemmet sent forrige lørdag nat,
læste om tilbuddet og rev lidt over 700kr fra kreditkortet. I min kolosale
brandert virkede det som en særdeles fornuftig investering. Jeg mener,
julen...det er jo i en helt anden måned

Nå, men pakken ankom så idag. Jeg havde mere eller mindre fortrængt det, så
jeg fik en glædelig overraskelse og udfyldt huller i samlingen.

Første æske var Alien Legacy. Den har jeg længe manglet. Jeg er egentligt
kun interesseret i de to første film, men prisen på £29.99 gjorde det til en
fornuftig investering. Jeg har haft Alien liggende længe, men har
naturligvis ikke set Legacy-dokumentaren. Jeg ser stadigt frem til den
kommende Five Star Collection af den første film, men det her forsøder da
ventetiden.

Så fik jeg The Godfather Collection. Også et stort hul. Jeg håbede på at få
den i julegave, men familien valgte den kedelige, men sikre
underbukse-løsningsmodel. De £24.99 jeg måtte spendere hos Streets, er nok
de bedste penge, jeg har længe har givet ud.

Endeligt kom også Momentums flotte udgave af Manhunter. Min letterbox
VHS-kopi er pænt slidt og trængte til udskiftning. R2 DVD'en indeholder kun
'biografudgaven' (hvilket det så alligevel ikke helt er), men har de samme
dokumentarer, som den amerikanske version og danske undertekster. Manhunter
skulle udkomme herhjemme i næste måned, og jeg er spændt på, om den danske
distributør også inkluderer det 50 siders hæfte med baggrundsinformation,
som Momentum har trykt til den engelske udgave. For £8.99 var det i hvert
fald et fund.

Hvad vil jeg så sige med det her. Ikke så meget. Jeg er bare glad. Har fået
en række fremragende film til 40-50% af listeprisen. Måske skulle man til at
'druk-shoppe' lidt oftere?

MVH
Jens

Fra : Per Kristensen

Dato : 07-01-02 14:12

Jeg købte Manhunter 2-disc director's cut versionen da den udkom. Jeg kom
dog hurtigt af med den igen da jeg syntes filmen er pinligt kedelig. Men jeg
var chokeret over hvor dårligt kvalitet den såkaldte director's cut er i.
Det er jo VHS kvalitet! Siden har jeg hørt at det er fordi den eneste udgave
der findes af director's cut'en er på VHS :/ Ufatteligt at man vil være
bekendt at sende sådan noget på gaden!

Fra : Jens Thomsen

Dato : 07-01-02 16:35

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
udgave
> der findes af director's cut'en er på VHS :/ Ufatteligt at man vil være

Det er nu ikke VHS, men den eksisterer i følge Anchor Bay kun på Manns
personlige bånd. Jeg er mere spændt på at sammenligne "biografudgaven" (i
anførselstegn) med den kopi, jeg har liggende fra TV2.

Personligt synes jeg, at Manhunter langt overgår alle andre Thomas
Harris-filmatiseringer, men sådan er vi jo så forskellige.

MVH
Jens

Fra : Martin Møller

Dato : 07-01-02 16:43

"Jens Thomsen" wrote:

> Personligt synes jeg, at Manhunter langt overgår alle andre Thomas
> Harris-filmatiseringer, men sådan er vi jo så forskellige.

Du er ikke alene Jeg har dog lidt svært ved at bedømme om Silence of the
Lambs (SOTL) eller Manhunter er den bedste - SOTL fordi jeg godt kan lide
Hopkins (ved du ikke bryder dig om ham), Manhunter fordi Michael Mann har
lavet en mere dyster film end de efterfølgende, og fordi Tom Noonan og Brian
Cox er med. Brian Cox, der dog desværre ikke får lov til at være så meget
med i filmen, som man kunne håbe. Jeg har ikke tænkt mig at grave mere i
disse synspunkter, idet vi tidligere har haft denne diskussion...

Selvom Hannibal skuffede gevaldigt, glæder jeg mig aligevel til at se
genindspilningen af Manhunter - denne gang med det "rigtige" navn - Red
Dragon. Selvom William Petersen var god som Will Graham i Manhunter, glæder
jeg mig til at se hvordan kometen Edward Norton klarer denne rolle.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 07-01-02 20:15

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Brian
> Cox er med. Brian Cox, der dog desværre ikke får lov til at være så meget

Jeg stødte lige på en interessant trivia-oplysning, da jeg kiggede det
medfølgende hæfte til DVD'en igennem: Angiveligt skulle Brian Cox have fået
tilbudt rollen som Lecter først i SotL. Han sagde nej, fordi "han ikke
medvirkede i sequels". I interviewet på Manhunter DVD'en nævner han også, at
det eneste, der ærgrer ham i den retning, er pengene.

Det bliver spændende, at se genindspilningen - især hvilke områder af bogen
de vil vægte eller undlade i forhold til Michael Mann. Men jeg må nok
indrømme, at jeg er så forelsket i det særlige Mann/Spinotti-touch med
ekspressiv lyssætning og symbolladede scener, at der virkeligt skal noget
til at overgå den. Forhåbentligt bliver Red Dragon i det mindste en god,
gedigen spændingsfilm.

MVH
Jens

Fra : Martin Møller

Dato : 07-01-02 22:36

"Jens Thomsen" wrote:

> [...]
at
> det eneste, der ærgrer ham i den retning, er pengene.

Det ville have været interessant at se ham i SotL.

> Det bliver spændende, at se genindspilningen - især hvilke områder af
bogen
> de vil vægte eller undlade i forhold til Michael Mann.

Instruktøren af den kommende Red Dragon bliver ifølge IMDb
(http://us.imdb.com/Title?0289765) Brett Ratner, som bla. har lavet Rush
Hour-filmene. Jeg har ingen anelse om, hvorvidt han vil kunne løfte opgaven,
men der er trods alt castet gode skuespillere - foruden Hopkins og Norton
også Harvey Keitel og Ralph Fiennes (som Francis Dolarhyde, hvilket jeg
finder interessant!).

> [...]
> til at overgå den. Forhåbentligt bliver Red Dragon i det mindste en god,

Brett Ratner skal i hvert fald genskabe en yderst speciel uhyggelig
stemning, hvilket jeg går og håber han kan. Udfra de film, han har lavet,
vælger jeg dog ikke ikke at skrue forventningerne _for_ højt op, men i
stedet stille og roligt lade mig positivt overraske, hvis dette bliver
tilfældet. Hvordan Ratner vil forholde sig til filmen, som Michael Mann
lavede og hvordan han vil forholde sig til Harris´ bog, bliver helt sikkert
spændende at se.

Mvh Martin

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-01-02 23:15

Martin Møller skrev:

> Instruktøren af den kommende Red Dragon bliver ifølge
> IMDb Brett Ratner, som bla. har lavet Rush Hour-filmene.

Hm - *det* bliver godt nok interessant. Jeg har altid set Ratner som
lidt af en drengerøv, og han er den sidste, jeg ville have forestillet
mig, skulle løfte en tung og krævende opgave efter Mann. Ratner dyrker
den banale, lidt overfladiske action-prægede stil. Mørke, psykologiske
thrillere ligger efter min mening fjernt fra ham.

But then again ... Jeg havde nu heller ikke forestillet mig, at det blev
Peter "Braindead" Jackson, der fik LOTR-opgaven, og det klarede han jo
fabelagtigt.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Martin Møller

Dato : 08-01-02 13:23

"Peter Bjerre Rosa" wrote:

> But then again ... Jeg havde nu heller ikke forestillet mig, at det blev
> Peter "Braindead" Jackson, der fik LOTR-opgaven, og det klarede han jo
> fabelagtigt.

God sammenligning. Hvis Ratner´s resultat bliver vellykket, vil han nok så
småt bevæge sig opad instruktørernes rangliste. Forhåbentlig skipper han
actionen i denne sammenhæng til fordel for det mere psykologiske spil mellem
Graham og Lecter.

Mvh Martin

Fra : Per Kristensen

Dato : 08-01-02 16:12

> [...]
> den banale, lidt overfladiske action-prægede stil. Mørke, psykologiske
> thrillere ligger efter min mening fjernt fra ham.

Jeg fandt lige dette på Darkhorizons:

Brett Ratner's Upcoming: The "Rush Hour" director talked with About.Com and
of the rumours about Anthony Hopkins being de-aged for "Red Dragon" using
computer effects he said: "Possibly. He [Anthony] has lost twenty pounds, so
he's in the shape he was in when he filmed 'Silence of the Lambs'. We'll
mostly be using lighting effects to make him look younger". Ratner also said
that the same cell was being used from 'Silence', and he'll be making a far
less gorier and more Hitchcock style thriller this time around for the good
Dr. Lecter to appear in. Ratner confirmed "Rush Hour 3" would be his next
film after "Red Dragon" and while its not been decided on a major locale to
set most of the film, it will definitely start off in NYC. Thanks to 'Double
Whammy'

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-01-02 14:42

Peter Bjerre Rosa <Peter.rosa@mobilixnet.dk> escribió en el mensaje de
noticias a1d6gk$500$1@sunsite.dk...

> [...]
> den banale, lidt overfladiske action-prægede stil. Mørke, psykologiske
> thrillere ligger efter min mening fjernt fra ham.

Lyder som om der skulle have staaet "Mr. Fincher" Paa ryggen af
direktoer stolen, men det havde maaske vaeret for oplagt? Hvad med vores
egen Lars von Trier? Det kunne have vaeret spaendede at se.
"Hvilke instruktoerer kunne have gjort [indsaet titel] bedre" ville
maaske blive en interesant traad.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Møller

Dato : 08-01-02 13:28

"Jens Thomsen" wrote:

> [...]
at
> det eneste, der ærgrer ham i den retning, er pengene.

Står der i øvrigt også, hvorfor Mann ikke instruerede SotL?

Mvh Martin

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-01-02 14:30

> Står der i øvrigt også, hvorfor Mann ikke instruerede SotL?

Næ. Manhunter fik god kritik, men var ikke nogen økonomisk succes.
Angiveligt indspillede den knap nok til at dække omkostningerne til at
trække biografkopier af den.

Man kan så diskutere, om Manhunter indspillede så lidt, fordi det var en
dårlig film uden kommercielt appeal, eller fordi producenten svigtede i
markedsføringen. Modsat SotL havde den i hvert fald ikke den mindste hype
omkring sig.

Producenten Dino De Laurentiis skulle have været skuffet og uenig i
anmeldernes positive bedømmelse. Selvom han havde købt filmrettighederne til
Lecter-figuren, var De Laurentiis derfor ikke videre interesseret, da Thomas
Harris meddelte, at den næste bog var på vej.

SotL startede op som filmprojekt, fordi Gene Hackman (!) købte
manuskriptrettighederne og begyndte at snakke med Brian Cox om at gentage
rollen fra Manhunter. Hackman faldt dog fra igen, da han efter Mississippi
Burning ikke ville lave "endnu en mørk film". I mellemtiden var Harris
begyndt at diskutere filmen med Jonathan Demme. De to henvendte sig sammen
til De Laurentiis. De Laurentiis var igen ikke interesseret (big mistake!),
men lod dem "låne" rettighederne til Lecter gratis. Ræsonnementet var i
følge konen Martha De Laurentiis, at rettighederne på det tidspunkt ikke
rigtigt havde nogen større værdi. I stedet for at lægge en hindring for
filmatiseringen ved at kræve penge for brugen af figuren, var det derfor
mere fornuftigt, at hjælpe projektet, fordi de derved måske kunne forøge
værdien af deres investering. Og det lykkedes jo som bekendt.

Jeg vil gætte på, at Mann ikke blev involveret, fordi Manhunter var en
økonomisk fiasko, og fordi hans producent ikke var det mindste interesseret
i at producere efterfølgeren. Hvorfor satse sine penge unødigt?

MVH
Jens

Fra : Per Kristensen

Dato : 08-01-02 09:11

Jeg syntes Hopkins er en langt bedre Hannibal end Cox, selvom filmen
Hannibal var dårlig. SOTL er også en langt bedre film end Manhunter.

Fra : David Schjelde

Dato : 08-01-02 09:16

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
fået
> en række fremragende film til 40-50% af listeprisen. Måske skulle man til

Haha - jeg vi kender det vist alle.

Det værste jeg er kommet til, er da jeg for et par år siden at bestilte
nogle mildest talt meget dårlige tennis shorts op til Austalian Open fra
deres officielle side. Hold da op for en gang hø.

David S.