Stor harddisk i Amitech.
Fra : Finn K

Dato : 07-01-02 11:40

Jeg var i går på besøg hos en god ven, hvor jeg lige skulle hjælpe med at
installere en ny harddisk. Det gik mildest talt ikke ret godt!

PC: En lidt ældre Amitech 424D med Award BIOS v. 4.51PG.
(Bundkort: F91 ATX Intel 440BX).
Harddisk: Samsung SV4002H - 40 Gb.

PC'ens BIOS har en limit på 6.4 Gb, hvilket skulle klares med DiskManager
hentet på Samsung's hjemmeside.
For at DiskManager kan se den nye harddisk skal denne i BIOS enten sættes
til 'Auto' eller '1024cyl,16hd,63sec'.
Og her er problemet.
Ved begge indstillinger går PC'en total død i BIOS.
Jeg havde forventet at BIOS ville hænge ca. 1 minut og så kunne man gå
videre med F1, men den går HELT kold når den kommer til den nye harddisk.
På samme måde hvis man i BIOS laver en Autodetect. Så hænger den, så man kun
kan reboote.

Jeg har forgæves forsøgt at finde en BIOS update til PC'en, og er nu ved at
løbe tør for gode ideer.

Hjææææælp! Gode råd eller ideer modtages med kyshånd.

Mvh: Finn.

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 07-01-02 14:22

Finn K wrote:

> Jeg har forgæves forsøgt at finde en BIOS update til PC'en, og er nu ved at
> løbe tør for gode ideer.
>
> Hjææææælp! Gode råd eller ideer modtages med kyshånd.

Lad den starte op til BIOS, tryk Pause/Break og skriv den BIOS ID string
af som står forneden (på nogle står den næsten øverst)

Kig så på wimsbios.com , der kan du finde ud af hvilket bundkort du har,
og måske endda et link til den nyeste bios.

eller post den ID string her i gruppen, så er vi nok nogen der kan finde
ud af hvilket bundkort det er..

Fra : Finn K

Dato : 07-01-02 14:32

Tak for svaret!

> Lad den starte op til BIOS, tryk Pause/Break og skriv den BIOS ID string
> af som står forneden (på nogle står den næsten øverst)

Det behøver jeg jo ikke - den hænger grundigt fast af sig selv.

> eller post den ID string her i gruppen, så er vi nok nogen der kan finde
> ud af hvilket bundkort det er..

Jeg regner med at det er denne:
08/28/98-i440BX-W977TF-2A69KF29C-00

Mvh: Finn.

Fra : fniller

Dato : 07-01-02 16:02

hejsa.
Det problem har jeg oxo med mit microstar pentium bundkort... dog er
grænsen på 8GB.
Den eneste måde problemet kunne løses på i mit tilfælde (efter en majen
maggen frem og tilbage) var at sætte disken som sekunder slave og
i bios som "none". Dvs bios finder den aldrig men at windows
under boot så finder den aligevel med visse begrænsninger til følge.
Det der er problemet er at i visse få tilfælde af bundkort er at
chipsættet ikke kan håndtere disken hardvare mæssigt.

mvh

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-01-02 23:31

Finn K wrote:

<snip>
> Jeg regner med at det er denne:
> 08/28/98-i440BX-W977TF-2A69KF29C-00
<snip>

Det er det. Jeg hiver den lige, som altid, fra hinanden:

08/28/98 er datoen.

i440BX er chipsættet.

W977TF er sandsynligvis Super-IO'en.

2A69K r BIOS-koden for Intel 440BX.

F2 er manufacturer-ID for Free Tech / Freetech / flexus.

9C er det specifikke motherboard-ID.

Jeg kan se et board det kan passe på, nemlig dette:

http://www.freetech.com/u.s.a/1-product-1-p6f91i.htm

Der kan findes BIOS til boardet på såvel freetech.com som
flexus.nl, og desværre ikke de samme...

Jeg ville være lidt forsigtig med at opgradere uden at kigge
nærmere på de enkelte filer først. Specielt da flexus nævner
både 1MB og 2MB BIOS...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Finn K

Dato : 08-01-02 09:03

Tak for et opklarende svar!

> Jeg kan se et board det kan passe på, nemlig dette:
> http://www.freetech.com/u.s.a/1-product-1-p6f91i.htm

Det rigtige link må være (?):
http://www.freetech.com/u.s.a/1product-1-p6f91i.htm

Sikkert et dumt spørgsmål, men hvor kan man se at dette har samme BIOS som
min vens?

På freetech er der følgende filer: 91i-8m2, 91i-10m2 og 91i-11m2.
Jeg regner med at det er forskellige versioner, hvor 91i-11m2 er den nyeste?

> Jeg ville være lidt forsigtig med at opgradere uden at kigge
> nærmere på de enkelte filer først. Specielt da flexus nævner
> både 1MB og 2MB BIOS...

Det er jo altid "spændende" at opgradere BIOS ..... især når man ikke er
100% sikker på om man har den rigtige fil.

Jeg skal lige rode lidt mere inden jeg 'tør'!

Mvh: Finn.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 08-01-02 11:26

Finn K wrote:

<snip>
> Det rigtige link må være (?):
> http://www.freetech.com/u.s.a/1product-1-p6f91i.htm

Jeps, men jeg har lidt problemer med at cutte og paste fra
Netscape for tiden...

> Sikkert et dumt spørgsmål, men hvor kan man se at dette har
> samme BIOS som min vens?

Det går jeg ud fra det har, ressonementet er som følger:
BIOS-strengens fabrikant-ID angiver Freetech, din første post
angiver produktnavnet F91, altså er det et Freetech F91

> På freetech er der følgende filer: 91i-8m2, 91i-10m2 og
> 91i-11m2. Jeg regner med at det er forskellige versioner, hvor
> 91i-11m2 er den nyeste?

Det ville være logisk, ja, men man ved aldrig...

> Det er jo altid "spændende" at opgradere BIOS ..... især når
> man ikke er
> 100% sikker på om man har den rigtige fil.

Ja, ikke

> Jeg skal lige rode lidt mere inden jeg 'tør'!
<snip>

God fornøjelse, send evt. en mail til deres support hvis du ikke
selv finder ud af noget.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Finn K

Dato : 08-01-02 12:46

> Jeg ville være lidt forsigtig med at opgradere uden at kigge
> nærmere på de enkelte filer først.

Findes der i øvrigt et program til at gemme en backup af den eksisterende
BIOS?
Altså hvis den nye flash fungerer dårligt (men dog fungerer), så kunne man
måske ønske sig at få den gamle tibage.

Mvh: Finn.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 08-01-02 14:26

Finn K wrote:

> [...]
> Altså hvis den nye flash fungerer dårligt (men dog fungerer),
> så kunne man måske ønske sig at få den gamle tibage.

De fleste flash-programmer giver mulighed for at gemme den gamle
BIOS inden man flasher.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Finn K

Dato : 09-01-02 08:33

> Jeg ville være lidt forsigtig med at opgradere uden at kigge
> nærmere på de enkelte filer først. Specielt da flexus nævner
> både 1MB og 2MB BIOS...

Jeg tror du har fat i noget her !!!

Her på mit arbejde fandt jeg en gammel Zitech computer som har samme BIOS
(Award v. 4.51PG) som min vens Amitech. Den havde samme problemer med den
store disk.
Denne har dog et Iwill bundkort, hvor jeg kunne finde en update. Så jeg har
opdateret denne BIOS og den fungerer nu perfekt.

Det jeg bider mærke i, er at BIN filen til Iwill-BIOS er på ca. 130 kb mens
BIN filen fra Freetechs hjemmeside er lige PRÆCIS dobbelt så stor!
Ikke særligt betryggende .....

Nu har jeg så tilsyneladende fundet løsningen:
Jeg skrev til Freetech/Flexus support omkring problemet og de har nu sendt
mig en BIOS update.
Det er sgu' da service!?!
Denne update er heldigvis også på 130 kb, hvilket giver mig lidt ro i maven.

Så her i weekenden vil jeg besøge min kammerat og forhåbentlig falder det
hele på plads.

Mvh: Finn.

Fra : mrbig

Dato : 03-03-02 02:50

> [...]
maven.

> Så her i weekenden vil jeg besøge min kammerat og forhåbentlig falder

Er det ikke utroligt hvad internettet kan bruges til ??
jeg har nu i 2 uger søgt efter en bios opdatering til præcis den samme
model, også grundet at jeg ikke kan installere en større harddisk i
maksinen...

Desværre har Freetech endnu ikke besvaret min mail, og jeg vil derfor
høre om du stadigvæk har opdateringen til Bios liggende ??

hvis at du har, vil jeg være meget taknemmelig hvis at du gidder at
sende den til mig på denne adresse :

mrbig140178@hotmail.com

På forhånd tak for hjælpen !!!!

Mvh.