Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forsendelse af film fra New Zealand og Aus~
Fra : Marco Pedersen

Dato : 07-01-02 06:01

Mange hilsener fra New Zealand!

Jeg har vaeret i NZ i to mdr., og har taget en masse fotos.

I morgen drager jeg videre til Australien og vil derfor gerne sende mine
exponerede filmruller hjem til Danmark, da jeg ikke vil fremkalde dem her.

Mine spoergsmaal til jer foto-kyndige er:

Det New Zealandske postvaesen benytter roengten til at gennemse post, specielt
i denne tid.

Jeg er nervoes for, at dette kan paavirke mine exponerede film. Jeg har spurgt
paa posthuset, men de mener ikke der er nogen fare. Det mener nogle
fotoforretninger dog, og de raaede mig til at koebe en roentgen-sikker kasse og
sende denne hjem i den.

Andre mener at jeg skal faa mine film klippet uden at faa billeder og derefter
sende mine negativer hjem.

Er der nogen fare ved at sende filmruller hjem med hensyn til X-ray?

Nogle mener det er totalt uskadeligt nutildags, mens andre holder fast i
advarslerne!

Haaber paa nogle brugbare svar!

Marco

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 07-01-02 11:43

"Marco Pedersen" <marcoped@yahoo.dk> wrote in

> Det New Zealandske postvaesen benytter roengten til at gennemse post,
> specielt i denne tid.

Der har været en del skriverier omkring dette emne på www.photo.net, idet
det er menget udbredt at bestille film via postordre i USA. Jeg har fulgt
løst med i diskussionerne og mener (jeg er ikke sikker - check evt. selv)
at det er blevet nævnt at de private postselskaber såsom UPS, FedEx osv.
ikke gennemlyser pakkerne. Prøv evt. at kontakte et sådant selskab. Under
alle omstrændigheder ville jeg nok være mere tryg ved at ikke at lade et
nationalt postselskab håndtere mine film og jeg ville nok under alle
omstændigheder sende dem i flere pakker, for at minimere tabet hvis pakken
skulle blive væk.

På photo.net kan du også finde gode labs hvis du vælger at fremkalde
dernede uden billeder.

Fortsat god ferie

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-01-02 12:06

Marco Pedersen wrote:

> Haaber paa nogle brugbare svar!

Det anbefales at fremkalde proff. film senest 3 døgn efter exponeringen,
men de kan godt vente længre tid, jeg har rejst i op til 3 uger og først
fremkaldt når jeg kom hjem, og jeg har ikke kunne se, at det havde
indflydelse på resultaterne.

Der må findes proff. fag-fotolaboratorier i Australien, det kunne værre
en løsning at lade dem fremkalde en del af filmene undervejs.

Hvis du kan få adgang til en dybfryser, så opbevar de uexponerede og
exponerede film på frost, du skal bare sørge for at de exponerede film
bliver pakket lufttæt, så de ikke bliver påvirket af kondensfugt under optøningen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-02 14:16

> I morgen drager jeg videre til Australien og vil derfor gerne sende mine
> exponerede filmruller hjem til Danmark, da jeg ikke vil fremkalde dem her.

Jeg ville nok meget overveje at gøre det den anden vej rundt. Få den
fremkaldt lokalt (og evt også et sæt billeder) og send negativer og
papirbilleder "hjem" i hver sin pakke - for at minimere risikoen for at de
blev væk undervejs.

/Anders - der har en stærk murphy tro på at "vigtige" pakker lettere bliver
væk end ting der kan erstattes ...

Fra : Assassin

Dato : 07-01-02 15:59

Jeg har rejst i Australien i 3mdr jeg tog ca 1000 billeder, de blev alle
fremkaldt dernede. Kvaliteten er gennemsnitlig god. Jeg har set særdeles
meget ringere kvalitet herhjemme, så jeg ville ikke være nervøs for at
fremkalde downunder

Forsat god tur i dette pragtfulde land!

/Martin

Fra : Egholm

Dato : 07-01-02 21:18

> I morgen drager jeg videre til Australien og vil derfor gerne sende mine
> exponerede filmruller hjem til Danmark, da jeg ikke vil fremkalde dem her.
Hej,
I sin tid fik sendte jeg Kodachrome til fremkaldelse i Melbourne fra en
lille "kiosk" i det nordlige Qld. De kom retur i fremkaldt og rullet stand
cirka 2-3 uger senere.
Andre ruller blev sendt ufremkaldt til dk for derefter at blive fremkaldt i
Schweitz. Alle film var ok og alle endte til sidst i mine gemmer i dk.
Jeg kan kun anbefale at du finder et godt farvelab - eks. Kodak Q-lab og får
dine film fremkaldt der. Herefter kan du sende negativerne hjem - evt som
anbefalet.
Naturligvis er kvaliteten af fremkaldelser i Australien på højde med andre
gode labs i den øvrige verden - men glem "gadehandleren"
Hilsner
Klaus Egholm