Stærk mad når man er gravid
Fra : Peter Malling

Dato : 06-01-02 22:44

Hej, og godt nytår.
Tak for jeres gode svar vedr. babyudstyr.

Vi har en ting vi går og tænker på: Min kone elsker stærk og "sauer" mad,
men hun er begyndt at få ondt i maven af at spise det, efter at hun er
blevet gravid. Er det OK for barnet at spise den slags mad, eller skal man
spise rimelig mad med mere afdæmpet smag?

Mvh
Bimala og Peter.

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 06-01-02 23:07

Det kommer vel an på hvad det er for mad. Hvis det er stærke saltlakridser
er det jo aldrig godt med mere end et par 100 g. om dagen (Barnet tager
dog ikke nødvendigvis skade - åd dem selv under begge graviditeter).
Men jeg kan ikke se hvorfor "almindelig" stærk mad skulle være skadeligt.
Får din kone dog ondt i maven, kan det være tegn på at hendes krop reagerer
anderledes nu under graviditeten end tidligere.

Jeg tror at man skal spise det man har lyst til (alt med måde). Kroppen
fortæller hvad den har brug for.
Dog ved jeg at nogen for tendenser med sure opstød og at dette KAN
forårsages af stærk mad.

Men jeg har aldrig hørt at fosteret skulle tage skade af en god gang
chilli........

Henriette

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-01-02 01:29

In article <Oy3_7.14981$Zm5.1331006@news000.worldonline.dk>,
"Peter Malling" <malling@iname.com> wrote:

> Er det OK for barnet at spise den slags mad, eller skal man
> spise rimelig mad med mere afdæmpet smag?

Det er mere din kone, der skal være bekymret. Barnet trykker ret godt på
mavesæk og tarme, og når man så samtidigt hælder mad ned, der har det
med at sætte gang i gas- og syreværket, så beder man om mavesmerter.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Gitte Beyer

Dato : 07-01-02 07:59

Hej

> [...]
>blevet gravid. Er det OK for barnet at spise den slags mad, eller skal man
>spise rimelig mad med mere afdæmpet smag?

Maden skal vist være ekstremt stærkt krydret før det påvirker barnet.
Men da ens hormoner ændrer sig meget under en graviditet, er det meget
muligt, at man selv reagerer anderledes på forskellige ting, også den
mad man spiser.
Faktisk har jeg hørt flere sige, at hvis man spiser stærk mad under
graviditeten, så bliver barnet så at sige vænnet til det, og vil så
heller ikke få problemer med, at moderen spiser stærk mad mens hun
ammer. Om der er hold i det, eller det blot er en "ammestue-historie"
ved jeg ikke.

MVH
Gitte

Fra : Tina

Dato : 07-01-02 23:43

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i
> [...]
> blevet gravid. Er det OK for barnet at spise den slags mad, eller skal man
> spise rimelig mad med mere afdæmpet smag?

Tjaaaa.... Hvis jeg tænker tilbage på en tidligere thailandsk veninde, så
spiste hun altid MEGET stærk mad, ligesom de altid havde gjort det i hendes
familie, også lige fra starten af sine graviditeter. Uden, børnene tager
skade. Tænk på, at vi spiser forholdsvis "mild" mad her i landet, i forhold
til mange andre lande, der hælder alasken krydderier, chilli osv. i al deres
mad, hvadenten vi snakker morgenmad eller aftensmad. Så med denne
baggrundsviden vil jeg mene det er ok for barnet, at spise meget stærk mad.

Din kone bør lytte til sin krop og følge, hvad den fortæller hende. Og mærke
efter, om det er en god følelse hun får af at spise det, eller en dårlig
følelse, og så handle ud fra dét.

Mvh

Tina

Fra : Tuan

Dato : 10-01-02 09:20

Hej Bilmala og Peter,

Som jeg har hoert at staerk mad ikke er godt for gravid person. Staerk mad
kan medfoere daarlig allergi for barnet.

Hilsen

Q.T

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-01-02 11:08

Tuan wrote:

> Hej Bilmala og Peter,
>
> Som jeg har hoert at staerk mad ikke er godt for gravid person. Staerk mad
> kan medfoere daarlig allergi for barnet.

Det er derfor, der er så mange allergikere i Thailand

Kristian

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Ida Nielsen

Dato : 10-01-02 18:49

Det har jeg aldrig hørt.
Jeg fik at vide at det man spiste under graviditeten ville man som oftes
kunne fortsætte med under amningen, da barnet allerede var vant til det

Ida

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 10-01-02 21:23

Ja, det har jeg også hørt/haft erfaring med.

Mine piger har ikke haft problemer med maven p.g.a. løg,. kål, vindruer og
chokolade.
Spiser som jeg har hørt kan være problematiske for andre, hvis ikke moderen
og barnet var vandt til det fra graviditeten.

mvh. Henriette