Let's get lost og D-dag
Fra : Dennis Glintborg

Dato : 06-01-02 20:22

Hej er der nogen der kan be- eller afkræfte dette rygte:

Jeg har hørt at 'Let's get lost' i høj grad blev indspillet uden noget
egentligt manuskript. Jonas Elmer skulle have planlagt en kort novellefilm,
men skuespillerne improviserede sig efterhånden frem til den film som vi
kender idag?

Hvad med D-dag? er der nogen der ved om der var skrevet noget egentligt
manuskript her? Nogle af tingene var selvfølgelig bestemte... men var der
ikke en del som instruktørerne 'fandt på' undervejs?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-01-02 21:40

"Dennis Glintborg" <dgli00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
novellefilm,
> men skuespillerne improviserede sig efterhånden frem til den film som vi

Let's Get Lost er ganske rigtigt improviseret frem, men under prøverne -
ikke så meget under indspilningerne. Det er den samme arbejdsmetode, som
bl.a. Mike Leigh anvender.

> Hvad med D-dag? er der nogen der ved om der var skrevet noget egentligt
> manuskript her? Nogle af tingene var selvfølgelig bestemte... men var der
> ikke en del som instruktørerne 'fandt på' undervejs?

D-Dag blev mig bekendt indspillet efter et manuskript. Det er helt og
aldeles nødvendigt med et fælles grundlag for at få de fire historier til at
smelte sammen. Det nytter ikke, hvis alle improviserer løs i hver deres
retning under optagelserne. På den anden side har der sikkert været pænt
plads til, at skuespillerne kunne reagere på omgivelserne. Det er en
nødvendighed, hvis man tager indspilningsomstændighederne i betragtning.

MVH
Jens

Fra : Per Kristensen

Dato : 07-01-02 09:47

Så i den sammenklippede version af D-Dag? Det er sgu ret morsom. Ham
nervevraget, der snakker med sin mor i mobilos er genial.