Hvilken slags html-koder?
Fra : Peter Leif Hansen

Dato : 06-01-02 18:02

Jeg er blevet i tvivl om hvilken type koder, jeg skal andvende
for specialtegn i HTML (4.0).

Jeg bruger TSW Webcoder 2 og der skrives bindestreg som en alm.
bindestreg, men det godkendes ikke af W3C. Jeg har funden koden

-

derinde. OK

Men hvad så med æ, ø og å? Webcoder bruger f.eks.

for æ, men på W3C angives

for æ.

Hvad er det rigtige?

Med venlig hilsen
Peter Leif Hansen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-01-02 18:32

Peter Leif Hansen skrev:

> Jeg er blevet i tvivl om hvilken type koder, jeg skal andvende
> for specialtegn i HTML (4.0).

Hvis du vælger det rigtige tegnsæt, kan du sagtens skrive (de fleste)
specialtegn, som de er. Med undtagelse af & < > " .

For at vælge iso8859-1-tegnsættet, hvor alle de danske bogstaver indgår
indsætter du følgende i <head>-sektionen:

<klip>
> Hvad er det rigtige?

Der er frit valg.

Jeg kan desuden anbefale Martin Ramsch tabel:
<URL:http://www.ramsch.org/martin/uni/fmi-hp/iso8859-1.html>

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Jeg har skiftet til Norsk Dvorak <http://www.stenling.no/dvorak/>.

Fra : CHRistian

Dato : 06-01-02 19:02

Rune Glerup <rune@kaboom.dk>'s posting:

charset=iso-8859-1

Desuden behøver du ikke at XML-afslutte taggen i alm. HTML. Er ikke
helt klar over, om det overhovedet at gyldig HTML at afslutte på den
måde?

--
Prøv dog en webbrowser... http://opera.no
Hvorfor? /Derfor/: http://www.searchengineworld.com/opera/faceoff.htm

http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-01-02 19:13

CHRistian skrev:

> charset=iso-8859-1

Ja, det var en smutter.

> Desuden behøver du ikke at XML-afslutte taggen i alm. HTML. Er ikke
> helt klar over, om det overhovedet at gyldig HTML at afslutte på den
> måde?

Det er det ikke. Det var også en smutter.

Det rigtige er altså:

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 06-01-02 19:24

Rune Glerup <rune@kaboom.dk> wrote in news:MPG.16a2b204a227a1459896e7
@sunsite.dk:

> Det rigtige er altså:

Med mindre man skriver i xhtml, så skal man afslutte den som du skrev først

(ja, jeg prøver udelukkende på at forvirre :p)

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-01-02 21:06

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

<klip>
> Med mindre man skriver i xhtml, så skal man afslutte den som du skrev først

Ja, men der stod faktisk i det oprindelige indlæg, at det handlede om
HTML 4. Det var bare mig, der overså det.

Fra : CHRistian

Dato : 06-01-02 21:09

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk>'s posting:

>Med mindre man skriver i xhtml, så skal man afslutte den som du skrev først

Eller
charset=iso-8859-1"></meta>

Fra : Dennis Enøe

Dato : 06-01-02 22:53

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> wrote in message

> Med mindre man skriver i xhtml, så skal man afslutte den som du skrev
først
yeps og adligevel bruger folk tit den til xhtml når de leger med html fordi
en håndfuld
programmer til hjemmeside bygger der ingtet vedom html ikke kan finde ud af
hvad
de skal gøre

men det giver os vel bare endnu en grund til at folk bør lære mindst lidt
basal html
inden de giver sig ud i det helt store

Dennis E