CPU temp???
Fra : Andrew

Dato : 06-01-02 15:17

Hej

Hvor varm må min Athlon XP 1600+ være/blive?

Når jeg INTET laver er den 45 C.
Er dette normalt eller er heatsink/fan monteret forkert???

Hvor ligger de officielle grænser fra AMD??

Mvh Anders

Fra : F.Larsen

Dato : 06-01-02 15:28

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvor varm må min Athlon XP 1600+ være/blive?

90 grader er vist maksimum.

> Når jeg INTET laver er den 45 C.
> Er dette normalt eller er heatsink/fan monteret forkert???

Lyder helt fint !

> Hvor ligger de officielle grænser fra AMD??

På Asus hjemmeside anbefaler de at CPU ikke bliver varmere end 70 grader.

Jeg har også en XP 1600+ og den ligger mellem 57-64 grader med en silverado @8
volt.
Du skal være opmærksom på at bundkort ikke altid måler rigtigt.

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : Kenneth Bon

Dato : 06-01-02 15:38

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor varm må min Athlon XP 1600+ være/blive?

> Når jeg INTET laver er den 45 C.
> Er dette normalt eller er heatsink/fan monteret forkert???

Tja - min er også omkring 45, når jeg ikke laver så meget og kabinetsiderne
er på. Tager jeg kabinetsiderne af ryger jeg ned på 40-42 grader.

45 grader er ikke meget - der skal en del mere til, før det bliver
'alvorligt' så vidt jeg ved :)

Btw - så har jeg hentet et lille program, så jeg også kan se temperaturen i
Windows (måske det samme du bruger)?

/Kenneth

Fra : Andrew

Dato : 06-01-02 15:52

Jeg leder faktisk efter sådan et program lige i dette øjeblik.

Hvad hedder det???

Mvh Ander'

Fra : F.Larsen

Dato : 06-01-02 16:07

Hvilket bundkort har du ?

Fra : Kenneth Bon

Dato : 06-01-02 16:45

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket bundkort har du ?

Han har et ECS K7S5A bundkortet.

Programmet jeg bruger er MBM - jeg kunne ikke få MBProbe til at virke
ordentligt.

MBM kan bl.a. hentes fra :
http://www.pc-files.dk/files2.php?cmd=visgruppe&gruppeid=13

/Kenneth

Fra : Andrew

Dato : 06-01-02 16:50

ECS K7S5A

og jeg er meget glad for det indtil videre!"

Mvh Anders

Fra : .Erik

Dato : 06-01-02 23:06

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message

> Jeg leder faktisk efter sådan et program lige i dette øjeblik.
>
> Hvad hedder det???

prøv at installere vcool. Det viser cpu og mobo temp i systray, og sænker i
de fleste tilfælde begge .... Hold øje med om temp falder efter
installation. Min cpu tomgangstemp faldt fra 47 til 35 C (TB 1,33@1,33).

http://www.vcool.de

mvh Erik

Fra : Andrew

Dato : 07-01-02 12:20

hvordan kan temperaturem falde på grund af et program (software)???

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-01-02 23:34

Andrew wrote:

> hvordan kan temperaturem falde på grund af et program
> (software)???
<snip>

Fordi programmet bruger en hardware-feature som windows ikke
gør: det sætter processoren idle når den ikke bruges, dette får
processoren til at slå de ubenyttede dele fra. Når de ikke
kører, bruger de ikke strøm, og afgiver dermed ikke varme.

Det var den hurtige version.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 09-01-02 16:35

> Fordi programmet bruger en hardware-feature som windows ikke
> gør:

Win2k+ har en idle process.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 09-01-02 16:41

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> Win2k+ har en idle process.
<snip>

Programmet er kun til win9x/ME.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 09-01-02 23:51

> Programmet er kun til win9x/ME.

Ja, det gik jeg også ud fra

Men Andrew skrev ikke noget om hvilket OS han har og det vil derfor være
nytteløst for ham at downloade programmet, hvis han bruger win2k/XP.

Fra : .Erik

Dato : 10-01-02 09:18

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]

...... men den kan ikke få fat i idle instruktionen på visse/en del/alle
mobo's (ihvertfald ikke på mit epox 8k7a+) - eller også har jeg ikke sat de
rigtige flueben i w2k

> <snip>
>
> Programmet er kun til win9x/ME.

.... og vcool virker også under w2k, og også under XP.

mvh Erik

Fra : .Erik

Dato : 10-01-02 09:46

Nedenst. er hentet fra http://www.vcool.de/

omkring understøttede OS : bemærk sidste linie

mvh Erik
-------------------

BETA - 1.8 public beta 4: KT266(A) /ALi Magik 1/SiS 735 support and
SiS950/IT8705 sensors

This little utility will cool your Athlon/Duron processor on Via KT133 or
KX133(A) (VT8363, VT8361, VT82C691/693A/694 or VT8371 +VT82C686x) chipsets
during idle

Features
Controls the "Northbridge Bus Disconnect Bit" to lower your CPUs power level
during idle
An idle loop that puts your CPU into STPGNT state if your OS won't
Displays the current CPU temperature in your system tray (optional)
Optional Hardware Throttling of the CPU when it gets too hot (50%, 10%,
shutdown)
Lightweight: 32K
Requirements
Chipset with a VT8371, VT82C691/693A/694 or VT8363 Northbridge and a
VT82C686x Southbridge (VIA KT133x or KX133) - limited support for AMD 761
A Win32 OS (Windows 98 or better - no that does not include LINUX *g*)

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-01-02 10:45

..Erik wrote:

> [...]
>
> omkring understøttede OS : bemærk sidste linie
<snip>
> support for AMD 761 A Win32 OS (Windows 98 or better - no that

Det er da klart, programmet er unødvendigt under linux, da
idle-løkken har været en fast del af kernen i *meget* lang tid

--
MVH
Thomas A. Frederiksen