Spørgsmål til dem der har (haft) tanganyik~
Fra : thomas schreiber

Dato : 06-01-02 13:19

Hej,

Er der nogen der har prøvet lavasten som opbygning?
Ridser fiskene sig på det, eller lærer de lynhurtigt at stenen er lidt
skarpe?

Har spekuleret lidt over om lavasten har nogen form for biologisk
filtreringseffekt, da det jo er så porøst - lidt a la levende sten, uden dog
at drage sammenligning med disse.

Plan A var faxekalk, men til kr. 19,- pr kg(i Århus Hr Gall ), så er det
vist billigere at lægge guld i som dekoration.

Nogen der lige har 30kg-40kg faxekalk til salg, til en rimlig pris?

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 14:01

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er der nogen der har prøvet lavasten som opbygning?
> Ridser fiskene sig på det, eller lærer de lynhurtigt at stenen er lidt
> skarpe?

Jeg har brugt lavasten og de er både lette i vægt og lette at ligge så de
passer fint sammen.
Nogen mener at lavasten er noget Fanden har skabt og ikke hører til i et
akvarium, men jeg syntes at de rødbrune er flotte. Du kan også få sorte
lavasten som jeg personligt ikke bryder mig om da det ligner slagger fra en
lodseplads.

Fiskene ridser sig ikke på stenene og mine fisk er glade for dem da jeg har
lagt dem (stenene altså!) oven på hinanden så der er små skjulesteder og
huler som fiskene er glade for at gemme sig i og evt. unger kan være i fred
i revnerne.

> Har spekuleret lidt over om lavasten har nogen form for biologisk
> filtreringseffekt, da det jo er så porøst - lidt a la levende sten, uden
dog
> at drage sammenligning med disse.

Aner det ikke men jeg tror det ikke da det jo er opstået af flydende lave på
mange 1000 grader, så der er vel næppe noget liv i disse sten med mindre kan
kan tilføre dem noget på en eller anden måde ?

> Plan A var faxekalk, men til kr. 19,- pr kg(i Århus Hr Gall ), så er
det
> vist billigere at lægge guld i som dekoration.

Lavasten koster vist 30 kroner kiloet ?. Men OK, du får vist mere voulme med
lavasten end faxekalk.

> Nogen der lige har 30kg-40kg faxekalk til salg, til en rimlig pris?

Nope men jeg kender en kridtgrav ved Løgstør

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-01-02 14:11

Man kan få 20kg islandsk lavasten for 350,- hos avifauna. De har en meget
lav "vægtfylde", så 20kg er vel en del. Faxakalk derimod er, som carsten
gall nævnte tidligere, enorm tunge, og der skal der virkelig nogle kroner på
bordet for at mere end 3 sten med hjem .

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 14:25

> [...]
> gall nævnte tidligere, enorm tunge, og der skal der virkelig nogle kroner

> bordet for at mere end 3 sten med hjem .

He he det minder mig om en gang jeg fik 1000 gram cul-de-canard fjer hjem.
Jeg troede sq aldrig fragtmanden blev færdig med at bære kasser ind

100 fjer vejer 1 gram.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-01-02 14:49

LOL

Er de tilsvarene dyre? A la jungle cock?

Thomas Schreiber
-

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 15:36

> LOL
>
> Er de tilsvarene dyre? A la jungle cock?

Naej, omkring 60 kroner pr 1 gram..... de rigtige steder

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-01-02 20:44

> [...]

kan
> kan tilføre dem noget på en eller anden måde ?

LOL. Tror du at perlonvat gror af sig selv

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 22:14

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> LOL. Tror du at perlonvat gror af sig selv

Ehmm ?.
Den forstod jeg ikke ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-01-02 22:25

Du skrev at lava er dødt materiale - det samme er perlonvat / levende
sten(døde koreller) - men alligevel danner der sig en bakterie kultur i
dem... forstår du nu? .o)

Thomas Schreiber
-

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 23:05

> Du skrev at lava er dødt materiale - det samme er perlonvat / levende
> sten(døde koreller) - men alligevel danner der sig en bakterie kultur i
> dem... forstår du nu? .o)

Ja nu fes den ind
Forbandt blot perlonvat med det syntetiske stads nogle propper i deres
filtre.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 07-01-02 19:01

Det var vist også det der var meningen.

Perlon vat = dødt meterilae, men det kan godt blive til er biofilter anyway.

Thomas Schreiber
-

Fra : Brian Christensen

Dato : 06-01-02 15:18

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message
> [...]
> vist billigere at lægge guld i som dekoration.
>
> Nogen der lige har 30kg-40kg faxekalk til salg, til en rimlig pris?

Hej Thomas

Det er rigtigt at der er en totalt ublu pris for faxekalk... i Århus.
Personligt tager jeg ud til nogle af kysteren ude på Djursland bl.a Fornæs
og samler god lækre kalksten der.

Lave har jeg haft en gang og jeg oplevede at mine fisk fik ridser - specielt
en fik ridset øjet.. Og det kan da godt være at de efterhånden vænner sig
til det, men jeg valgte at tage det op igen. Desuden synes jeg også at den
mørke brune farve ikke er særlig optimal. Har oplvet hos en af mine venner
som havde akvariet fyldt med lava, at fiskene ikke ordentligt viste farver
pga. det. Da hun fik puttet nogle Fornæs sten i istedet, kom farverne på
fiskene tilbage igen..

Så mit råd - start en bil - få lidt frisk luft - og besøg Djurslands smukke
kyster....

mvh
Brian

ps. Jeg ved godt at man ikke må!!!

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 15:40

"Brian Christensen" <fam.gravgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pga. det. Da hun fik puttet nogle Fornæs sten i istedet, kom farverne på

Egentlig sjovt det med farven for i sidste uge begyndte mine sneglehus
cichlider at slogs, så jeg fjernede det ene par og flyttede dem over til
mine guramier som går i et akvarium med bl.a. rødbrune lavasten og sort/rød
grusbund en en masse planter. Det gik kun et par dage så fik de de flotteste
farver jeg ikke havde set før desuden blev de utrolig livlige og mere aktiv.
Jeg havde egentlig slået mig til tåls med de lidt fiset og blege farver de
havde i akvariet med lyst bundlag og baggrund og kalksten. PH og dH er det
samme i begge akvarier (ca.).

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-01-02 20:47

> [...]
> havde i akvariet med lyst bundlag og baggrund og kalksten. PH og dH er det

Hvis de har gået i det akvarium, du har haft billeder af på nettet, kan jeg
glimrende forstå hvorfor de er blege og 'fisede'. For en fisk må det være
noget nær et hvidt helvede. Prøv at se billeder fra fiskenes naturlige
levesteder - der finder du ikke den overvældende hvidhed.

mvh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-01-02 16:04

> mvh
> Brian
>
> ps. Jeg ved godt at man ikke må!!!

Ja man skal passe på. Dem overvåger strandene er vist ret vilde for tiden.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk