Fysikopgave varmekapacitet...
Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 06-01-02 13:09

Hej

Jeg har en fysikopgave, som jeg mener at have løsningen på, men jeg synes
dog det ser ud til at være "for let" ?!?

I en blanding af 2,5 kg vand og 6 kg is, begge med samme temperatur sænkes
et 10 kg. jernlod med temp. 200 grader celcius.

Hvad bliver blandingstemperaturen ?

Er det ikke korrekt at den bliver 0 grader. Idet der ikke er nok energi i
jernloddet til at smelte isen ?

/Lambert

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 13:28

"Martin Lambert Pedersen" <mlambert@email.dk> skrev i en meddelelse
> I en blanding af 2,5 kg vand og 6 kg is, begge med samme temperatur
sænkes
> et 10 kg. jernlod med temp. 200 grader celcius.

Hvad er jerns varmekapacitet? Jeg kan ikke huske den i hovedet, men er
den ikke større end vands?

> Hvad bliver blandingstemperaturen ?

Det er jo relativt let at regne ud når man kender konstanterne.
Men hvad med den væske der fordamper idet et 200 grader varmt legeme
møder den?

> Er det ikke korrekt at den bliver 0 grader. Idet der ikke er nok
energi i
> jernloddet til at smelte isen ?

Min fornemmelse er at 8,5 kg is kommer til kors overfor de 10 kg jern,
men oplys jerns varmekapacitet, så kan jeg snart se om jeg tager fejl...

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 06-01-02 14:00

> Hvad er jerns varmekapacitet? Jeg kan ikke huske den

c(Fe) = 452 J/(kg*K)

> Men hvad med den væske der fordamper idet et 200 grader varmt legeme
> møder den?

> energi i

Tror jeg ikke der skal regnes med.

> Min fornemmelse er at 8,5 kg is kommer til kors overfor de 10 kg jern,
> men oplys jerns varmekapacitet, så kan jeg snart se om jeg tager fejl...

Nu var det kun 6 kg is resten vand.

/Lambert

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 14:18

> c(Fe) = 452 J/(kg*K)

Hmm, det er jo kun en tiendedel af vands. Det overrasker mig noget...
Så har du (relativt til 0 grader) 452*10*200 = 904kJ
Isen skal bruge 334k*6 = 2004 kJ for at smelte

Så du har ret i at isen ikke smelter... Dermed bliver temperaturen 0
Medmindre din varmekapacitet er forkert

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 06-01-02 14:32

> [...]
> Isen skal bruge 334k*6 = 2004 kJ for at smelte
>
> Så du har ret i at isen ikke smelter... Dermed bliver temperaturen 0

Ja, det var nøjagtig det jeg kom frem til, jeg har den varmekapacitet fra
min fysikbog, så den skulle være OK.

Jeg blev også noget overrasket over resultatet, hvorfor jeg spurgte her.

/Lambert

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-01-02 21:16

In an article of 6 Jan 2002 Martin Lambert Pedersen wrote:

> Jeg blev også noget overrasket over resultatet, hvorfor jeg spurgte her.

Tjah... faseskiftet fra fast form til væskeform kræver en del energi!

--
Uffe Holst

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-01-02 21:15

In an article of 6 Jan 2002 Martin Højriis Kristensen wrote:

> Hmm, det er jo kun en tiendedel af vands. Det overrasker mig noget...

Øhhh... måske husker jeg fejl, men er vands varmekapacitet ikke
4,18 J/(kg*K), hvilket da betyder, at jerns er 100 gange større end vands.

> Så du har ret i at isen ikke smelter... Dermed bliver temperaturen 0
> Medmindre din varmekapacitet er forkert

På mig lyder hans varmekapacitet til at være okay.

--
Uffe Holst

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 21:46

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Øhhh... måske husker jeg fejl, men er vands varmekapacitet ikke
> 4,18 J/(kg*K), hvilket da betyder, at jerns er 100 gange større end
vands.

Nej, den er 4,2 kJ(kg*K)

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-01-02 00:33

> Nej, den er 4,2 kJ(kg*K)

Ja, nu jeg tænker efter, så burde jeg nok nok have sat enheden J/(g*K) på
i stedet, for det er vist de enheder, vi plejede at regne med. Og så er vi
jo enige. Det er ikke sådan, når man bare ukritisk klistrer den enhed på, som
Martin brugte til jerns varmekapacitet!

Ak, det er mange år siden, jeg sidst har regnet med varmekapaciteter.

Og enig i, at det også overrasker mig noget :) Men ifølge:

<http://www.efunda.com/materials/elements/HC_Table.cfm?Element_ID=Fe>

er varmekapaciteten af jern 449 J/(kg*K) ved 25 °C og 1 bar, så Martins
452 er sikkert okay ved en eller andet nærliggende
temperatur/trykbetingelse.

--
Uffe Holst

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-01-02 13:18

> [...]
>
> Hvad bliver blandingstemperaturen ?
>
> Er det ikke korrekt at den bliver 0 grader. Idet der ikke er nok energi i

Jo, det er helt korrekt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)