Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panorama.
Fra : Bent Mouritzen

Dato : 06-01-02 13:06

Hej Gruppe.
Jeg hører ofte udtrykket Panorama i forbindelse med Foto/digital osv.
Det ser jo flot ud når man på den måde sætter flere fotos i forlængelse
af hinanden, særligt ved landskabsbilleder.
Men hvordan foregår det ? Er det noget der sker i et billed behandlings-
program efterfølgende ? Eller er der en særlig funktion i Cameraet der
kan dette ?
Jeg skal have et Digital Camera til at suplere mit Nikon F70, og jeg vakler
for tiden mellem Olympus C-4040-zoom og Canon G2 begge med
4,1 Mb pixel, jeg ved ikke rigtigt hvad jeg bør vælge af disse 2, men de 2
Cameraer kan de det med Panorama ?

Bent

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-02 13:24

Bent Mouritzen wrote:

> Men hvordan foregår det ? Er det noget der sker i et billed
> behandlingsprogram efterfølgende ? Eller er der en særlig funktion
> i Cameraet der kan dette ?

Både og, nogle kamerae har en såkaldt panorama funktion, men det kan
lige så let laves manuelt, du kan læse en hel masse om panoramabilleder
på flg. URL: http://www.panoguide.com

Dagens billede på Steve's digicams er et panoramabillede:
http://www.steves-digicams.com/daily_dpotd.html

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-01-02 15:34

Bent,

> [...]
> Men hvordan foregår det ? Er det noget der sker i et billed
> behandlings- program efterfølgende ? Eller er der en særlig funktion i

Med mit Canon Digital Ixus 300 er det både-og. Det har en panorama funktion
indbygget som man bruger til at tage billederne med. Efterfølgende når
billederne er på PC'en følger der et program med (PhotoStitch) der kan sætte
alle enkeltbillederne sammen til ét billede.

Det fungerer 100% automatisk - man angiver enkeltbillederne i den rigtige
rækkefølge, siger OK til at det programmet foreslår ser pænt ud og gemmer
det nye panoramafoto.

Har forsøgt mig med billeder fra et andet digitalcam (Olympus) og det virker
også fint med programmet, så det er mao tilsyneladende ikke kameraspecifikt.

Det eneste kameraet gør (tror jeg) er at navnegive billderne så du kan se de
hænger sammen, samt hjælper det med at tage billedet (da man kan se en stump
af det forrige billede på displayet samtidig med at du skal tage det næste).

** Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-02 16:20

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> kan se de hænger sammen, samt hjælper det med at tage billedet (da
> man kan se en stump af det forrige billede på displayet samtidig

Nogle digicams fastholder også eksponeringsværdien når man panorerer,
lyset kan nemlig varriere temmelig meget, der vil typisk være mere
lys mod syd end der er imod nord, og det kan være vanskeligt at
sammenføje billeder med uens eksponering, uden at der bliver en
synlig overgang.

Jeg har lavet et panorama billeder, de er lavet helt manuelt, og det
er ikke 380 graders panoreringer, de kan ses på flg. URL:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/landbrug/diverse_landbrug(5)/_panorama_af_landskab-01.html

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/landbrug/diverse_landbrug(5)/_panorama_af_landskab-02.html

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 06-01-02 17:53

> [...]
>
> Jeg har lavet et panorama billeder, de er lavet helt manuelt, og det
> er ikke 380 graders panoreringer, de kan ses på flg. URL:

Hej igen.
Jeg har været inde og se nogle af de panorama billeder på
ovebstående links, de er meget flotte, de kunne være meget spændende
at prøve, så tak for svarene indtil nu.
Men nu skal jeg "bare" have afgjort hvilket af de Kameraer jeg nævnte
jeg skal falde for, så et lille "hint" ville være velkomment

Bent

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-02 20:10

Bent Mouritzen wrote:

> Men nu skal jeg "bare" have afgjort hvilket af de Kameraer jeg nævnte
> jeg skal falde for, så et lille "hint" ville være velkomment

Jeg kender kun de pågældne kameraer ud fra hvad jeg har læst om dem, så
jeg er næsten lige så klog som du selv er. Og de erfaringer jeg har,
bygger isoleret på tre andre kamera modeller.

Det er faktisk meget svært at rådgive andre om køb af digicam, alle
digicams har svaghedder og styrker, og da du ikke engang selv vil kunne
forudsige alle de formål hvor du vil bruge kameraet, så kan man ikke
sige hvilkelt at to næsten ens kameraer du vil blive mest tilfreds med -
det er jo lidt som at vælge bil, hvad er bedst Toyota eller Nissan.

Jeg kan dog fortælle dig, at med et digicam er det gratis at tage
billeder, og så længe du ikke printer billederne ud, så vil det være
sådan, at jo flere billeder du tager, des bedre får du forrentet din
investering. Du skal være opmærksom på, at billeder fylder godt på
harddisken, og at en CD-brænder er et must, for det vil jo være
brandærgeligt at miste alle sine billeder, hvis harddisken går i udu.

Og så skal du vide, at det digicam du køber i dag, er en forældet og en
næsten værdiløs oldsag om 2 til 3 år, udviklingen går utroligt stærkt,
mit gæt er at top-modellerne vi ha' 10 Megapixel om to år.

En trøst kan være, at du med dit første digicam høster en masse
erfariger, så du er meget bedre rustet, når du om et par år vil købe dit
kamera nummer to.

Du kan tage et kik på Steve's Digicams http://www.steves-digicams.com
han har lavet test af næsten alle digicams, og du kan sammenligne de
tekniske data.

Det eneste generelle punkt som jeg kan fremhæve, er at alle digicams
bruger strøm, som kvinder på udsalg bruger penge, derfor skal man ikke
vælge et kamera, som kræver et specielt udformet batteri, de er nemlig
rå-dyre, vælg blandt de modeller der anvender alm. AA-batterier, og køb
nogle genopladlige NMiH batterier og en god lader. Jeg har selv 8 sæt
NMiH batterier på h.h.v. 1600 og 1800 mah.

Og hvis jeg må være subjektiv, så vil jeg personligt foretrække at
kameraet bruger SmartMedia kort, fremfor de lidt dyrere CompactFlash
kort, det er dog ikke et afgørende punkt. Et råd kunne også være, at man
hellere må købe 4 stk. 32 Megabyte kort end et på 128 Megabyte, et
hukommelseskort kan gå i udu, og så vil tabet ikke være lige så stort.

Fra : Joergen Bech

Dato : 06-01-02 20:30

Hvis man interesserer sig for kombinationen af
digicams+panoramabilleder, så må en af de absolut
bedste adresser være her:

http://users.erols.com/maxlyons/

Check gallerierne. Flot arbejde. Men ikke let.

Mvh

JB

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-02 21:20

"Joergen Bech @" wrote:

> http://users.erols.com/maxlyons/
>
> Check gallerierne. Flot arbejde. Men ikke let.

Ja - det er bare flotte billeder, hvorfor har du først fortalt om det
site nu...?

Fra : Joergen Bech

Dato : 06-01-02 21:47

Jeg checker skam min e-mail hver dag, og du har ikke spurgt :)

Bortset fra det: Jeg købte mit første digitalkamera for en
måned siden, og har egentlig ikke interesseret mig for fotografering
før da.

Men her er nogle flere links:

http://www.kodak.com/global/en/consumer/pictureTaking/index.shtml
http://www.imaging-resource.com/
http://www.pbase.com/
http://www.dpreview.com/
http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1008 (ja, jeg har en
2100'er)
http://www.megapixel.net/html/issueindex.html

og nogle sjove tools her:

http://www.mediachance.com/digicam/index.html

Man finder mange gode ting med Yahoo! og Google. Men linket til
Max Lyon's site fandt jeg i en UseNet post. Han har nemlig udviklet
et ganske udmærket utility til at fjerne hot pixels.

Mvh

JB

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-02 22:07

> [...]