Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nytårsfyrværkeri, iskrystaller og m.m.
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-02 12:58

Hej allesammen

Jeg har netop opdateret http://www.photo-gallery.dk - der er 11
preview-ark under "nye fotos", de indeholder 176 nye billeder, som alle
er optaget digitalt her i uge 1 - 2002.

Preview-ark 1 og 2 er fortrinsvis nytårsbilleder, fyrværkeri o.s.v., i
ark 3 og 4 har jeg samlet en serie billeder over temaet "iskrystaller",
disse billeder vil nok glæde dem der mener, at et fotografiapparat kun
bør bruges til at lave fotokunst...:)

Og så er der billeder af vinter, sne, is og aktion på den lokale
kælkebakke, jeg har også været med familien i København og se "Ringenes
Herre", og jeg bennyttede lejlighedden til at lave en stribe snapshots
af Kbh. i vinterdragt.

Direkte link til oversigen over preview's:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/default.htm#anchor508424
Klik på de små thumbnails-billeder for at se dem i en stor version.

Jeg har også en stribe nye spændende foto-links, som jeg arbejder på,
jeg regner med at opdatere link-siden senere på dagen.

PS: Jeg har p.t. besøg af 4 søgemaskine robotter, det kan godt sinke
serveren, det er især en robot der hedder searchtone@ideare.com som er
meget påtrængende, den gør ikke ophold.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-02 17:32

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg har også en stribe nye spændende foto-links, som jeg arbejder på,
> jeg regner med at opdatere link-siden senere på dagen.

Nu er siden med Foto-Links også opdateret...:)

Der er stadig masser af plads til gode foto-link, ideen er forsat at
siden skal udvikle sig i en retning, så vi kan bruge den som en slags
FAQ-side, når nye brugere gentager de spørgsmål, som syvhundrede og
sytten andre allerede har stillet. og som er besvaret til hudløshed.

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp, i message ID:
<news:TM2Z7.494$f54.923879456@news.orangenet.dk> er der et link, sitet
virker ikke på en Mac, så hvis der var en som vil lave en kort
beskrivelse af siden, så ville det være fint.

Fra : Jens Olsen

Dato : 07-01-02 01:03

On Sun, 06 Jan 2002 12:58:13 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Hej allesammen
>
>Jeg har netop opdateret http://www.photo-gallery.dk - der er 11
>preview-ark under "nye fotos", de indeholder 176 nye billeder, som alle
>er optaget digitalt her i uge 1 - 2002.

Jeg var lige inde at kigge lidt på dine billeder og endte selvfølgelig
i "trafik"-afdelingen, da jeg selv ynder at fotografere jernbaner.

Jeg formoder at dine billeder er optaget digitalt.

Det var spændende at sammenligne dine jernbanebilleder med mine egne.
Jeg syntes nu, at mine egne indscannede Kodakchrome-lysbilleder bliver
bedre, men dine indendørsbilleder fra Hovedbanegården - de er sørme
gode. Det har jeg set før. Det er som om, at de digitale kan et eller
andet spændende der?

Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-01-02 17:29

Jens Olsen wrote:

> ...cut...., da jeg selv ynder at fotografere jernbaner.

Må vi se........:)

> Jeg formoder at dine billeder er optaget digitalt.

Det er korrekt.

> [...]
> bedre, men dine indendørsbilleder fra Hovedbanegården - de er sørme
> gode. Det har jeg set før. Det er som om, at de digitale kan et eller

Det forholder sig nok lidt sådan, at jeg bor så langt væk fra
hovedbanegården, at jeg ikke bare kan vælge det optimale lys til mine
billeder, jeg må ta' det der er, når jeg er der.

Når jeg fotograferer analogt så er jeg selv forfalden til Kodakcrome og
Kodak Etakrome, de har nogle flotte blå og røde farver, som gør sig godt
på billeder med himmel,vand, landskaber og bygninger.

Med et digicam kan man styre farveballancen meget præcist, man er ikke
bundet til en bestemt farvetemperatur (dagslys/kunstlys), og det giver
meget bedre billeder indendørs billeder, hvor der jo ofte er blandet
lys, og så vil jeg også mene, at Kodakcrome er alt for langsom og for
kontrastrig til indendørs fotografering, det er en udpræget
"solskinsfilm" der skal ha' masser af lys, førend den kommer til sin ret.

Fra : Jens Olsen

Dato : 10-01-02 01:53

On Mon, 07 Jan 2002 17:28:52 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Må vi se........:)

Jeg må snart tage mig sammen til at få lavet den hjemmeside.

>Når jeg fotograferer analogt så er jeg selv forfalden til Kodakcrome og
>Kodak Etakrome, de har nogle flotte blå og røde farver, som gør sig godt
>på billeder med himmel,vand, landskaber og bygninger.

Hovedgrunden til at jeg bruger Kodakcrome er dens fantastiske
skarphed. Findes der mon andre der kan måle sig med den hvad det
angår?

> [...]
>bundet til en bestemt farvetemperatur (dagslys/kunstlys), og det giver
>meget bedre billeder indendørs billeder, hvor der jo ofte er blandet

Der har stået et digitalt på ønskelisten længe, men der er jo så mange
andre fristelser også - og da lysbillederne er det vigtigste for mig
er det ikke blevet til noget endnu, men som ektra kamera kunne det jo
være dejligt!

Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-01-02 02:10

Jens Olsen wrote:

> Hovedgrunden til at jeg bruger Kodakcrome er dens fantastiske
> skarphed. Findes der mon andre der kan måle sig med den hvad det
> angår?

Det skyldes to ting, Kodakchrome er langsomme film 25 og 64 ASA, og
langsomme film er altid mere finkornet, og så har Kodakchrome ikke
farvekoblere mellem de farvefølsomme lag, det gør at emulisionslaget er
meget tyndt, det giver mindre difusion i selve optagelsen, og en gang
til når dias'et bliver projekteret, scannet eller kopieret.

Alverdens reklamefotografer har tigget og bedt Kodak om, at de skulle
levere Kodakchrome i en 120 version til mellemformat kameraer, men Kodak
er jo ikke dumme, de har godt været klar over, at hvis de gjorde dette,
så kunne de godt lukke ned for produktionen at planfilm til 4x5" storformat.

Kodakchrome har dog tre ulemper, den er meget hård i kontrasten, det er
næsten umuligt at få tegning i de mørke skyggepartier, den fås kun i
24x36 format, og så tager det en til to uger at få fremkaldt filmen.