Vrææl......
Fra : Natasza Petersen

Dato : 05-01-02 20:20

Lørdag morgen (i dag) går jeg en tur med hunden. Da jeg kommer hjem igen ser
jeg min 2årige søn stå med den store bøtte fiskefoder... (Hmmmmm)
Jeg skynder mig hen til mit kære akvarie og får min mistanke bekræftet:
Krapylet har hældt en ½l foder i!
Går fluks i gang med at suge foderet op og to timer senere er det værste væk.
(Troede jeg)
Kører en tur i byen og da jeg kommer hjem igen, er vandet MEGET grumset og
fiskene halvdøde.
Fiskene smides over i et yngleakv., hvor et par sort tetra havde leget et par
dage før. Det projekt troede jeg var mislykket, fordi æggene skimlede, men da
jeg skulle tjekke fiskenes sundhedstilstand ser jeg bittesmå unger, som de
voksne nu kan guffe i sig. De voksne kan ikke flyttes da det store akv. stadig
ikke har det for godt og mit tredie akvarie er fyldt med kampfiskeunger.
Æv, hvor kan livet dog være træls!!

Fra : AnnetteS

Dato : 05-01-02 21:07

Først og fremmest,- VANDSKIFT! Skift ½delen af vandet i akvariet,- sug
vandet op med en slange,- tag så meget af bundslammet du kan uden at
suge sten op. Dette bør du gøre med 25% af vandet de efterfølgende dage,
hver anden dag.
Hvis du kender nogle der har akvarier i din omgangskreds, så lej dig ind
der, med et "nødakvarie" hvis de har plads, forudsat at ingen af jer har
sygdomme i akvarierne.
Derudover ville jeg,- hvis jeg var dig,- købe en gang Nitrivec som er
virkelig godt sammen med vandskift mod Nitritforgiftning, som dine fisk
sikkert lider af PT.
Derudover, få fiskefoderet op i en højde hvor knægten ikke kan nå det,-
det samme med medicin osv.

Held og lykke

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-01-02 20:50

"AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk> wrote in message

> Derudover ville jeg,- hvis jeg var dig,- købe en gang Nitrivec som er
> virkelig godt sammen med vandskift mod Nitritforgiftning, som dine fisk
> sikkert lider af PT.

Det er ikke første gang vi hører om nitritforgiftning. Er der nogen af jer,
kære medakvarister, der rent faktisk har målt nitrit af betydning - bortset
fra under indkøring af et nyt akvarium. Jeg har nemlig ikke.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-01-02 00:08

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yT1_7.9896$aS.1490639@news010.worldonline.dk...
> [...]

bortset
> fra under indkøring af et nyt akvarium. Jeg har nemlig ikke.

Skal man måle for sådan noget?? *gg*

Nu har jeg haft akvarier i 37 år og har aldrig målt for det andet i end i
mine saltvandsakvarier.

Carsten

Fra : Torben Lundvall

Dato : 07-01-02 14:26

Så i to "fiskefjæs"...

Natasza oplevelse er jo ikke sjov, og AnetteS's svar er da fint nok.
Hvorvidt der er tale om Nitritforgiftning eller er ej på sin vis bedøvende
ligegyldigt her, men når I nu på så slet skjult vis indikerer at det er
noget vås, var det efter min mening bedre at forklare hvorfor det ikke kan
være tilfældet og hvis i endelig endnu engang vil begive jer udi en kemisk
afhandling om nitrobacter, så ok for mig.
Jeg har aldrig målt nitrit i mine akvarier, incl. slatvand, jeg har nemlig
aldrig haft sådan et målesæt, Tag den!

Jeg vil gerne supplere AnetteS's indlæg med følgende:

1. Supplerende lufttilførsel ville sikkert være godt.
2. Undgå panik. Fiskene kan godt gå et par dage i en gulvspand eller
lignende(uden sæberester, med varme og luft). Tag det rolig og tænk
mulighederne igennem.

Mvh

Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-01-02 18:20

"Torben Lundvall" <lundvall@post4.tele.dk> wrote in message
> Så i to "fiskefjæs"...

selv så så!

> Natasza oplevelse er jo ikke sjov, og AnetteS's svar er da fint nok.

Tjae - der er i Anettes svar et forslag om at købe noget snake-oil
(Nitrivec eller noget i den henretning) - og jeg vil til ethvert tids-
punkt argumentere mod tilbøjeligheden til at købe diverse underlige og
inder-
ligt overflødige mixturer.

> [...]
> være tilfældet og hvis i endelig endnu engang vil begive jer udi en kemisk
> afhandling om nitrobacter, så ok for mig.

Ahhja - jeg har næsten ikke energi til det. Hvis jeg ikke husker helt
fejl er der i Hücksteds lille bog om akvarieteknik (lånes på biblioteket)
en forklaring af sammenhængene.

mvh
Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-01-02 18:13

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Skal man måle for sådan noget?? *gg*

> Nu har jeg haft akvarier i 37 år og har aldrig målt for det andet i end
> mine saltvandsakvarier.

Nå har jeg en portion nitritsticks, som jeg ikke kan finde
ud af at bruge til noget fornuftigt og derfor synes jeg at
jeg ville se, om det overhovedet var muligt af måle NO2 i
mine baljer.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-01-02 22:51

> [...]
bortset
> fra under indkøring af et nyt akvarium. Jeg har nemlig ikke.

jo, en 4-5 gange for længe siden når fiskene pattede en del. fx. efter
et agurkeforsøg med snegle. eller overfodring. Jeg fodrer nemlig
kraftigt, men holder godt øje. Det er dog ikke sket for nylig. Det er
ikke sket siden der er kommet luftsten i, og det tyder på at ilten var
begrænsende for bakterierne, så der var for meget nitrit. Men nu bruger
jeg det ikke mere, da jeg nu ved hvad der er galt i de situationer. Ilt
er et middel der virker, næsten altid, når fiskene patter (99% for mit
vedkommende).

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark