for meget lys
Fra : Dissel

Dato : 05-01-02 18:56

hvordan dæmper jeg lyset i mit amatur over akvariet ?

jeg har kun det ene af de 2 tænd, men kunne godt ønske mig at de blev
yderlig dæmpet - gode råd modtages

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-01-02 19:27

Hej,

Du kan ikke umiddelbart dæmpe lysstofrør - det er i hvertfald en særdeles
dyr løsning. En anden metode jeg har benyttet til natbelysning i mit
Discus-akvarie er at montere 4 watts mini-lysstofrør (sælges bl.a. hos
Harald Nyborg - strømforsyning og to lamper komplet omkring kr. 150,-). Jeg
har monteret dem i det eksisterende amatur og monteret seperate tænd/sluk
ure.

Har kørt nu i 2-3 måneder, og jeg har ingen problemer med fugt i de små
lamper. Du skal dog være opmærksom på, at det lys de afgiver er en smule
"gulligt", men det passer som sagt fint til natbelysning.

Mvh. Kim

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 06-01-02 04:28

"Kim Jensen" <kgj@post.1klik.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Du kan ikke umiddelbart dæmpe lysstofrør - det er i hvertfald en særdeles
> dyr løsning. En anden metode jeg har benyttet til natbelysning i mit

Det er ikke korrekt, man kan sagtens dæmpe lysstofrør uden at det skal være
dyrt, f.eks. fremstiller Danfoss nogle glimrende nogle, som forresten også
giver større lysudbytte end ved almindeligt brug.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 07-01-02 17:48

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Det er ikke korrekt, man kan sagtens dæmpe lysstofrør uden at det skal være
> dyrt, f.eks. fremstiller Danfoss nogle glimrende nogle, som forresten også
> giver større lysudbytte end ved almindeligt brug.

Lyder spændende. Hvad hedder de mere præcist, hvad koster de, og hvad
sådan mere konkret kan de ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-01-02 00:18

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder spændende. Hvad hedder de mere præcist, hvad koster de, og hvad
> sådan mere konkret kan de ?

Hvor du kan købe dem ved jeg ikke jeg fik et par der var kaseret på danfoss
(ridsede kasser).

Men jeg fik at vide de ca. kostede 200-300 kroner og nok kunne købes hos
industrielle teknikere.

De hra en seriel indgang hvor du kan give den binære værdier fra 0-255
afhængig af lysstyrken.

Jeg skal nok lige se om jeg kan skaffe mere info

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 08-01-02 08:30

> [...]

> afhængig af lysstyrken.
>
> Jeg skal nok lige se om jeg kan skaffe mere info

Ja gør endelig det. Det lyder virkelig spændende! Ser ud som en
god undskyldning for at få anskaffet den lille mini-pc til akvariet :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 06-01-02 20:53

Det kan gøres meget simpelt med svagt farvede plasticposer f.eks. af den
slags som købes til køkkenaffald. Det kan også give en sjov effekt. Prøv
f.eks. grønne, gule eller rødlige, evt. i kombination.
Virkningsgraden bestemmer du selv, alt efter hvor mange lag du bruger.
Hilsen
Jørgen