Windows fryser...bundkort, windows eller g~
Fra : Kenneth Bon

Dato : 05-01-02 16:10

Nu har jeg på flere maskiner oplevet, at både Counter-Strike og især Windows
pludselig fryser billedet så reboot er nødvendig.

Jeg troede kun jeg havde problemet, men jeg har fundet fællestræk ved de
maskiner, jeg har set det på at :

- De alle kører AMD processor
- De alle kører Win2000
- De alle har Geforce grafikkort
- De alle kører (kørte!) Detonator 23.11

Jeg mener ikke det er varme- eller ramproblem - det har jeg testet
igennem. - men hvad pokker kan det så være ?

Det fryser periodisk uden noget logisk interval eller konsekvens...

?

/Kenneth

Fra : DarkJedi

Dato : 05-01-02 16:39

> Jeg mener ikke det er varme- eller ramproblem - det har jeg testet
> igennem. - men hvad pokker kan det så være ?

Hvis det ikke er et ram-problem kan du godt udelukke cpu'erne, da de ikke
laver fejlinstruktioner (ellers ville du se denne nyhedsgruppe overfyldt med
det på få sek. :)

Får grafikkortet nok strøm?

Har du prøvet med en ældre Det. driver?

Har du oprgraderet din Windows 2000 (inkl. service packs)?

/DarkJedi

Fra : Kenneth Bon

Dato : 05-01-02 16:37

"DarkJedi" <darkjedi@cyberimage.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Får grafikkortet nok strøm?

Tjo - det får jo hvad det skal have som std *G* Ved sq da ikke om det skal
have mere - men da andre med GF2 mx200 også har haft problemet gik jeg ud
fra at det ikke var et 'fysisk' problem med grafikkortet...

> Har du prøvet med en ældre Det. driver?

Det er jeg igang med nu. Kører 21.83 på min egen og 21.81 hos min kammerat
for at teste, om det dur..so far har den ikke frosset men den har heller
ikke fået lov at køre i flere timer siden første nedbrud...

> Har du oprgraderet din Windows 2000 (inkl. service packs)?

Hos mig har jeg - ja - hos min kammerat ikke - tænkte jeg ville prøve at se,
om det gjorde nogen forskel...

/Kenneth

Fra : DarkJedi

Dato : 05-01-02 17:23

> [...]
> problemet gik jeg ud
> fra at det ikke var et 'fysisk' problem med grafikkortet...

Mange athlons kan faktisk køre på en 230 watts strømforsyning, men
geforce-kortene trækker også en hel del og kræver derfor at du kører 300
watt...

> [...]
> heller
> ikke fået lov at køre i flere timer siden første nedbrud...

Den bedste måde at teste den på er at give den noget at tygge på, masser af
3D-grafik, spil, test-programmer... lad den svede lidt.

Der har været en række problemer med den nyeste Det. driver, som kan gå i
uendelig loop i visse situationer (skete hele tiden for min, så jeg gik
tilbage til den tidligere officielle)...

> Hos mig har jeg - ja - hos min kammerat ikke - tænkte jeg ville
> prøve at se,
> om det gjorde nogen forskel...

Her er specielt service packs en vigtig del, da der har været mange probs
med geforce kort og athlons tilbage fra den gang de kom ud, men de blev
rettet i servicepacks'ne... Desuden er det vigtigt at du har installeret
bundkort-drivere, hvis du vil have mest ud af systemet (f.eks. Via's 4-in-1,
hvis det er et Via-chipset, Ali's AGP-drivere og andet hvis det er Ali,
osv..)

/DarkJedi

Fra : Kenneth Bon

Dato : 05-01-02 18:11

> Mange athlons kan faktisk køre på en 230 watts strømforsyning, men
> geforce-kortene trækker også en hel del og kræver derfor at du kører 300
> watt...

Oki - jeg kører fuld drøn på - 300 W

> [...]
> uendelig loop i visse situationer (skete hele tiden for min, så jeg gik
> tilbage til den tidligere officielle)...

Det samme skete her - jeg har skiftet tilbage nu - må se om det hjælper..

> [...]
4-in-1,
> hvis det er et Via-chipset, Ali's AGP-drivere og andet hvis det er Ali,

Jeps 4-1 har jeg hørt meget om - jeg har et ECS bundkort, der er sq ikke de
vilde opdateringer fra deres side :)

/Kenneth

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 05-01-02 18:28

> Nu har jeg på flere maskiner oplevet, at både Counter-Strike og især
Windows
> pludselig fryser billedet så reboot er nødvendig.

Jeg har oplevet det samme. Og hvis der fx. afspilles lyd samtidigt, fx i
winamp, så bliver den ved den tone/frekvens den er kommet til og hyler den
tone til man trykker reset.

> [...]
> - De alle kører Win2000
> - De alle har Geforce grafikkort
> - De alle kører (kørte!) Detonator 23.11

Jeg kører med en amd t-bird 1400MHz og win2k og et GF2, men ikke et MX200
som dig, derimod et GForce2 GTS.

> Jeg mener ikke det er varme- eller ramproblem - det har jeg testet
> igennem. - men hvad pokker kan det så være ?

Det er ikke et varmeproblem, det er jeg osse næsten sikker på.

> Det fryser periodisk uden noget logisk interval eller konsekvens...

Lyder HELT som mit problem.

Min gør det heller ikke kun i situationer hvor man kan sige at maskinen er
specielt "stresset". Den kan gøre det pludseligt (tilsyneladende) ud af den
blå luft.

Jeg er naturligvis osse MEGET ineresseret i at finde ud af hvad problemet
skyldes.
Jeg smider lige specs på min box hvis det kan have nogen hjælp.

CPU: AMD Thunderbird 1400MHz
RAM: 512MB PQI SDRAM (CAS3)
HDD: IBM Deskstar 60GB (har hørt nogle teorier om at det kunne være den)
GFX: GForce 2 GTS 64MB
OS: Win2000 Pro DK
Bundkort: Abit KT7A-RAID.

Det skal lige siges at jeg har en kammerat som har nøjagtigt samme computer
som min bortset fra et Gforce 2 GTS kort af et andet mærke og med en 45GB
IBM Deskstar i stedet for en 60'er. Han har helt samme problem!

Og det kan heller ikke være manglende updatering til nye service packs, da
det er prøvet flere gange!

Fra : Kenneth Bon

Dato : 05-01-02 19:50

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> winamp, så bliver den ved den tone/frekvens den er kommet til og hyler den

Jeps!

> [...]
> specielt "stresset". Den kan gøre det pludseligt (tilsyneladende) ud af

Nej - den kan gøre det pludselig i Windows uden programmer åbne eller
noget - helt umotiveret!

> [...]
> IBM Deskstar i stedet for en 60'er. Han har helt samme problem!
>
> Og det kan heller ikke være manglende updatering til nye service packs, da

Jeg har Seagate HD ligesom mine venner... hvilke drivere kører du med til
grafikkort? Jeg har prøvet at skifte tilbage til 21.83 for at se om det kan
hjælpe...endnu er den ikke frosset der...måske en løsning ?

Så kan det jo ikke være bundkortet hmmm

/Kenneth

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-01-02 17:22

On Sat, 5 Jan 2002 18:28:14 +0100, "Thomas Damgaard"
<foo@fjerritslev-gym.dk> wrote:

> [...]
>winamp, så bliver den ved den tone/frekvens den er kommet til og hyler den

Jeps, det har jeg også oplevet.

Det er typisk noget der opstår hvis man har et SB Live! lydkort. Og
det er (selvfølgelig, tvinges man næsten til at sige) et Via problem.

Jeg så det på en WinME installation. Georges PCI Latency Patch fixede
det - det kan man finde på www.viahardware.com

Og det var iøvrigt på en maskine med Radeon kort og AMD cpu.

De nyeste Via drivere skulle have dette fixet, og kombineret med en
BIOS opgradering, gik det også væk. Men der var en periode hvor
latency fixet måtte bruges, indtil der kom "officielle" opdateringer.

Mvh.

Thomas

--
Thomas Jensen

"Any technology distinguishable from magic is not sufficiently advanced."

Fra : Kenneth Bon

Dato : 06-01-02 19:19

"Thomas Jensen" <FatherMerrin@DETTESKALFJERNESwebxorcist.com> skrev i en
meddelelse news:3c387788.557161@news.telia.dk...
> [...]
> BIOS opgradering, gik det også væk. Men der var en periode hvor
> latency fixet måtte bruges, indtil der kom "officielle" opdateringer.

Men jeg har jo ECS bundkort med SiS735 - der er ikke nogen via-fejl vel... ?

/Kenneth

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 06-01-02 22:25

Kenneth Bon wrote:

<snip>
> Men jeg har jo ECS bundkort med SiS735 - der er ikke nogen
> via-fejl vel... ?
<snip>

Nej, og den typiske fejl skyldes i øvrigt mest af alt, at PCI
latency stod til 0. Hvis din PCI latency er sat til en værdi
under 32, så prøv at rette dette til 32. Det er i øvrigt snarere
et soundblaster- end et via-problem...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-01-02 10:59

"Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> wrote in message

> Men jeg har jo ECS bundkort med SiS735 - der er ikke nogen via-fejl vel...
?

Næh... det skulle jeg ikke mene *G* Jeg havde helt overset dette. Sorry.

Mvh.

Thomas

Fra : Tbos

Dato : 05-01-02 20:38

> [...]
>pludselig fryser billedet så reboot er nødvendig.
>
>Jeg troede kun jeg havde problemet, men jeg har fundet fællestræk ved de
Lidt det samme med mine venners maskiner
>- De alle kører AMD processor
Også Amd'er

>- De alle kører Win2000
Mest 98 og me.
>- De alle har Geforce grafikkort
Ja
>- De alle kører (kørte!) Detonator 23.11
Ved ikke.
>Jeg mener ikke det er varme- eller ramproblem - det har jeg testet
>igennem. - men hvad pokker kan det så være ?
>
>Det fryser periodisk uden noget logisk interval eller konsekvens...
Yeps, rent faktisk har en del af dem nu P4 maskiner, ikke fordi amd'en
var langsom, men pga overstående.

Fra : Bachelor

Dato : 05-01-02 23:21

"Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> skrev i en meddelelse news:3c37174b$0$37907$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> - De alle kører Win2000
> - De alle har Geforce grafikkort
> - De alle kører (kørte!) Detonator 23.11

Skift til Win98se. Nej, men AMD processor og VIA chipset er grundlaget
for mange problemer, lige som man er heldig/uheldig til. Det er et
ubestrideligt faktum, at INTEL processorer giver færre problemer, men
det dokumenterer dine iagttagelser jo også godt nok.

Fra : LarsKBH

Dato : 09-01-02 22:18

Prøv at gå tilbage til Nvida 23.10 driveren til grafikkort. Hjalp på min
Soltek75KAV, XP1600 og Win2000

Lars