Datoudtræk fra database.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 05-01-02 15:02

Min database gemmer datoformatet som 2002-01-05, men jeg vil gerne
præsentere det som 05-01-2002. Findes der en funktion som kan formatere
datoen efter, at jeg har hentet den fra databasen, eller skal jeg selv
igang med en konvertering?

Databasen er MySQL.

Et andet spørgsmål, der ikke har noget med ovenstående at gøre. Jeg vil
gerne kunne sikre mig, at al HTML kode, som måtte blive skrevet ind i et
tekstfelt bliver kodet, således at når dataene præsenteres på skærmen
vil f.eks. "<" fremstå som "&lt;" og ikke "<". På den måde kan jeg
undgå, at folk fyrer HTML el. PHP kode af i f.eks. min gæstebog.

I ASP hedder funktionen HTMLEncode, findes der noget tilsvarende i PHP?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/ - ICQ: 83 60 347

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-01-02 15:16

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> writes:

> [...]
> præsentere det som 05-01-2002. Findes der en funktion som kan formatere
> datoen efter, at jeg har hentet den fra databasen, eller skal jeg selv

Se <http://www.mysql.com/doc/D/a/Date_and_time_functions.html> under
DATE_FORMAT().

Du ønsker nok noget i retning af

SELECT DATE_FORMAT(dato_kolonne, '%d-%m-%Y') AS flof FROM tabel

Dette spørgsmål hører i øvrigt nok bedre hjemme i

<http://dk.php.net/manual/en/function.htmlentities.php>.

RTFM - Read The Fine Manual.

--
Jacob - www.bunk.cc
Quantum Mechanics is God's version of "Trust me."

Fra : Jesper N. Henriksen

Dato : 05-01-02 15:20

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> SELECT DATE_FORMAT(dato_kolonne, '%d-%m-%Y') AS flof FROM tabel
>
> Dette spørgsmål hører i øvrigt nok bedre hjemme i

er der ikke noget du har misforstået???

....eller er det mig????

Jesper

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 05-01-02 15:39

"Jesper N. Henriksen" <ccc60350@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> er der ikke noget du har misforstået???
>

> ...eller er det mig????

Argh! Når du nu har så lidt på hjertet, gider du så ikke skære lidt i
indlægget. Det er drønirreterende at skulle scrolle så langt ned i teksten

Du kan læse lidt citatteknik her:

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-01-02 15:52

"Jesper N. Henriksen" <ccc60350@vip.cybercity.dk> writes:

> er der ikke noget du har misforstået???

Hvilken del af det du citerede mener du at jeg har misforstået?

RTFM? Det kan vist være en forkortelse for flere ting, og jeg valgte
med vilje den mere høflige.

--
Jacob - www.bunk.cc
To get back on your feet, miss two car payments.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 05-01-02 17:03

Jacob Bunk Nielsen wrote
> Dette spørgsmål hører i øvrigt nok bedre hjemme i

Jeg vidste ikke at MySQL kunne klare det, så jeg troede at jeg skulle i
gang med en PHP funktion. Derfor ville jeg ikke belæmre databasegruppen
med mit spørgsmål.

> <http://dk.php.net/manual/en/function.htmlentities.php>.
>
> RTFM - Read The Fine Manual.

Jeg forstår godt din irritation over, at jeg nok burde kigge i manualen
inden jeg spurgte, men jeg har ledt og jeg kunne ikke finde det. Jeg gik
ud fra det hed noget med HTML Encode, hvilket det kun gør i dette
tilfælde, som ikke hjælper sønderligt meget:

<http://dk.php.net/manual/en/function.ircg-html-encode.php>

Men nu er jeg på rette spor igen - det er da altid noget. Tak for
svaret. :)

/Søren

Fra : Ronni / The real one~

Dato : 05-01-02 15:28

> [...]
> præsentere det som 05-01-2002. Findes der en funktion som kan formatere
> datoen efter, at jeg har hentet den fra databasen, eller skal jeg selv

Så vidt jeg ved - Ja! så skal du selv i gang, men det burde heller ikke være
nogen
uoverkommelig opgave. :)

htmlspecialchars burde gøre det.
http://www.php.net/manual/en/function.htmlspecialchars.php

mvh
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 05-01-02 17:05

Ronni / The real one wrote...
> Så vidt jeg ved - Ja! så skal du selv i gang, men det
> burde heller ikke være nogen uoverkommelig opgave. :)

Nej overhovedet ikke, jeg gad bare ikke gå over floden efter vand, hvis
der var en funktion til datokonvertering! :)

> htmlspecialchars burde gøre det.
> http://www.php.net/manual/en/function.htmlspecialchars.php

Takker! :) Jeg kunne ikke finde det i manualen.

/Søren

Fra : -Martin-

Dato : 05-01-02 17:20

den Sat, 5 Jan 2002 15:02:06 +0100 skrev "Søren Jacob Lauritsen"
<devnull@nospam.sjl.dk> :

> [...]
>præsentere det som 05-01-2002. Findes der en funktion som kan formatere
>datoen efter, at jeg har hentet den fra databasen, eller skal jeg selv

er det bare et char felt du har gemt datoen i eller er det fx et date
felt ? eller timestamp eller ?

> [...]
>vil f.eks. "<" fremstå som "&lt;" og ikke "<". På den måde kan jeg
>undgå, at folk fyrer HTML el. PHP kode af i f.eks. min gæstebog.

$var = strip_tags($var);

og hvis der ska være lovlige tegn fx. <b></b> så bruger du
strip_tags() anden funktion ... Læs på
http://www.php.net/manual/en/function.strip-tags.php

fx $var = strip_tags($var,'<b></b>');
DOG er jeg ikk sikker på at </b> SKAL!

FØR det bliver smidt i databasen eller andet ...

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 05-01-02 19:45

-Martin- wrote
> fx $var = strip_tags($var,'<b></b>');
> DOG er jeg ikk sikker på at </b> SKAL!

Øj hvor smart! </b> skal ikke med jævnfør manualen. Tak for ideen!

/Søren