Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkameraer hjælp
Fra : Storr

Dato : 05-01-02 12:51

Vi har besluttet os til at købe et digitalkamera. Prisklassen forventes at
blive ca. 5.000 kr. Mit absolut fortetrukne motiv er sorte labrador. Er der
nogen som har nogle gode råd og erfaringer med hensyn til, hvad vi skal købe
og hvorfor.

Jeg vil gerne have et kamera, som
1. er istand til at fokusere på mine sorte labrador uden at autofocusen bare
farer frem og tilbage.
2. har indbygget blitz på grund af de sorte hunde
3. hvor det er let at loade billeder fra kameraet til PC'eren
4. har en ordentlig lagringskapacitet, så der kan gemmes mange billeder uden
at man behøver at tømme kameraet for billeder - det kan evt. være ved hjælp
af ekstra lagringsmedie.
5. selvfølgelig skal det også kunne tage gode billeder og jeg vil ihvertfald
gerne være i stand til at printe ud i A4-format og stadig have en god
billedkvalitet.
6. det skal også helst have en ordentlig zoom.

Hvad er forskellen på optisk zoom og digital zoom?
Hvilken opløsning skal man minimum vælge?
Hvilke lagringskapacitet skal der minimum være?
Har jeg glemt at stille nogle krav, som jeg burde stille - eller er nogle af
kravene urimelige?

Venlig hilsen
Anne-Mette
http://vovve.net/kirill

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-01-02 15:20

"Storr" skrev i en meddelelse:

Følgende er mine personlige meninger - "rigtige" fotografer og erfarne
fotoamotører vil måske stille
større krav - men til mit brug er følgende OK:

> 1. er istand til at fokusere på mine sorte labrador uden at autofocusen
bare
> farer frem og tilbage.

Det burde et kamera i 5000 kr klassen kunne....

> 2. har indbygget blitz på grund af de sorte hunde

Det har de fleste i den prisklasse.....

> 3. hvor det er let at loade billeder fra kameraet til PC'eren

De fleste har USB-tilslutning - og så går det rimeligt hurtigt og nemt - men
eller kan man købe en extern reader til kortene, hvor det virker som et
almindelig diskettedrev - koster ikke alverden ekstra !

> [...]
uden
> at man behøver at tømme kameraet for billeder - det kan evt. være ved

De fleste har mulighed for ekstra kort (Compact Flash eller Smartmedia) - og
de kan vist fås op til 512 mb - og det er ret mange billeder - og ellers kan
man jo have flere med og skifte ud....

> 5. selvfølgelig skal det også kunne tage gode billeder og jeg vil
ihvertfald
> gerne være i stand til at printe ud i A4-format og stadig have en god
> billedkvalitet.

640x480 og mindre er kun til WEB-billeder
1 megapixel - giver OK billeder i max 13x18 cm
2 megapixel - giver OK billeder i A4
3 megapixel og større - OK billeder i større formater

> 6. det skal også helst have en ordentlig zoom.
> Hvad er forskellen på optisk zoom og digital zoom?

Optisk zoom er en "rigtig" zoom

Digital zoom er noget, der ligeså godt kan laves på computeren bagefter - og
egentlig ikke meget bevendt....

> Hvilken opløsning skal man minimum vælge?

Se punkt 5

> Hvilke lagringskapacitet skal der minimum være?

Jo større jo bedre !

> Har jeg glemt at stille nogle krav, som jeg burde stille - eller er nogle
af
> kravene urimelige?

Kravene er rimelige til et kamera til 5000 kr !

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-02 17:15

Storr skrev:

>Hvad er forskellen på optisk zoom og digital zoom?

Digital zoom forstørrer hver pixel uden at tilføje nye detaljer.
Der er det der resulterer i store firkantede klodser hvis man
zoomer langt.

Optisk zoom er 'ægte' zoom.

--
Bertel

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 05-01-02 17:36

Hej
Afhængigt af hvordan du fotograferer dine hunde skal du overveje
forsinkelsen fra du trykker på knappen til billedet rent faktisk bliver
taget. Jeg har prøvet nogle digitale, hvor der går temmeligt lang tid -
måske omkring ½-1 sekund. Det betyder ikke så meget hvis tingene
(hundene) sidder stille og poserer når du fotograferer, men hvis du vil
tage "action"-billeder under træning er det afgørende (Et godt billede
af en hund midt-hop bliver til et dødkedeligt hund-på-jord). Sørg for at
du kan levere kameraet tilbage hvis det ikke lever op til
forventningerne i praktisk brug.

Mvh Ivan

Storr wrote:

> [...]
> Hvilke lagringskapacitet skal der minimum være?
> Har jeg glemt at stille nogle krav, som jeg burde stille - eller er nogle af

Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : J@N

Dato : 05-01-02 18:43

"Ivan Storgaard Vogelius" <ivansv@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Sørg for at du kan levere kameraet tilbage hvis det ikke
> lever op til forventningerne i praktisk brug.
>
> Mvh Ivan

Et sådan sted ville jeg ikke handle, så sælger de jo brugte varer.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-02 08:39

J@N skrev:

>Et sådan sted ville jeg ikke handle, så sælger de jo brugte varer.

Med den holdning kan du slet ikke handle ret mange steder ud over
forretninger med 'software' (inkl. film, DVD, osv.).

Troede du virkelig at alle de returnerede varer endte på
lossepladsen? Eller synes du tit at du i store kæder ser en
afdeling med brugte varer?

En vare der har været afprøvet, er ikke brugt i lovens forstand.
Jeg ved at det vil komme som et chok for nogle, bl.a. dig, men
det er ikke desto mindre rigtigt.

Ved varer hvor den originale amballage er brudt, er der firmaer
der vælger at slå af på prisen. Andre pakker dem om. Det er helt
legalt (når varen ikke er brugt naturligvis).

--
Bertel

Fra : J@N

Dato : 06-01-02 19:12

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Troede du virkelig at alle de returnerede varer endte på
> lossepladsen? Eller synes du tit at du i store kæder ser en

Rolig nu.. kender du nogen steder, hvor det er muligt købe en vare
i dette tilfælde et digital kamera til kr 5.000,-, hvor du kan afprøve
varen hjemme og derefter levere den tilbage? Jeg gør ikke....faktisk
skriver forretningerne at varen skal være i orig emb. og ubrugt,
i tilfælde af returnering.

> En vare der har været afprøvet, er ikke brugt i lovens forstand.
> Jeg ved at det vil komme som et chok for nogle, bl.a. dig, men
> det er ikke desto mindre rigtigt.

Det vil jeg stille spørgsmåltegn ved. Jeg har engang, hvor jeg ikke
var opmærksom nok fået sådan en vare du beskriver her, dvs
en vare der har været ude før. Uanset om varen ikke er brugt
i flg. loven, er den det efter min mening, og det er den der gælder
når jeg køber nyt. Derfor forlanger jeg altid en plomberet
og jomfruelig vare.

Jan

Fra : Klaus

Dato : 06-01-02 19:29

> [...]
| varen hjemme og derefter levere den tilbage? Jeg gør ikke....faktisk
| skriver forretningerne at varen skal være i orig emb. og ubrugt,

Bilka.
Klaus

Fra : J@N

Dato : 06-01-02 19:46

"Klaus" <hebs@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Bilka.
> Klaus

Ja, du kan godt snyde dem ved pakken varen pænt ind,
men se på deres hjemmeside:

http://www.bilka.dk/internet/bilka/bw.nsf/index

Klippet fra Bilkas hjemmeside:
Kassebonen er dit byttemærke i Bilka. Du kan altid få pengene tilbage eller
bytte til en anden vare, hvis du fortryder dit køb inden for 14 dage, og har
gemt bonen. Eneste betingelse er, at du medbringer den ubrugte vare i den
originale emballage.

Jan

Fra : Klaus

Dato : 06-01-02 19:52

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
har
| gemt bonen. Eneste betingelse er, at du medbringer den ubrugte vare i den

Je vil nu også påstå, at varen er ubrugt men afprøvet.
Der er efter min mening en væsentlig forskel.
Klaus

Fra : Kim K

Dato : 06-01-02 20:43

> Je vil nu også påstå, at varen er ubrugt men afprøvet.
> Der er efter min mening en væsentlig forskel.

Jeg var forleden nede i thorsøe foto, da sælger så min skeptiske mine,
vidste han godt at for at få det solgt skulle jeg have returret. Så jeg har
fået 5 dages retturret der, uanset hvor mange billeder jeg når at fyre af

Kim

Fra : Per Riber

Dato : 06-01-02 20:38

On Sun, 6 Jan 2002 19:29:12 +0100, "Klaus" <hebs@esenet.dk> wrote:

>Bilka.
>Klaus

Elgiganten.

--
mvh Per

Fra : J@N

Dato : 06-01-02 21:07

"Per Riber" <pri@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Elgiganten.
>
> --
> mvh Per

Ja, i følge deres hjemmeside er det rigtigt, dog med visse undtagelser,
bl.a. PC, videokamera og andre ting - mon ikke digitalt kamera til
5000,- kommer ind under denne? Men under alle omstændigheder
skal man se sig godt for at undgå brugte varer i denne butik.

Jan

under denne

Fra : Per Riber

Dato : 06-01-02 22:19

On Sun, 6 Jan 2002 21:06:44 +0100, "J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk>
wrote:

>Ja, i følge deres hjemmeside er det rigtigt, dog med visse undtagelser,
>bl.a. PC, videokamera og andre ting - mon ikke digitalt kamera til
>5000,- kommer ind under denne?

Det ved jeg ikke, men det lyder ikke utænkeligt. Jeg skal spørge dem
ad, næste gang jeg kommer derind.

Jeg føler mig ganske tryg ved ordningen, som jeg selv har anvendt
efter at have fortrudt køb af scanner og mus. Jeg handler ret ofte hos
Elgiganten og har aldrig fået varer, som bærer præg af at være solgt
og returneret igen.

Det har jeg derimod oplevet hos Bilka for nogle år siden. Der fik jeg
udleveret et CDROM-drev i iturevet kasse, hvor halvdelen af tilbehøret
manglede. Det var noget sjusk, som jeg burde have klaget over, men
drevet virkede, så det blev aldrig til noget. Jeg holdt dog op med at
handle PC-udstyr i Bilka. Ved ikke, om de har forbedret deres
procedurer siden da.

>Men under alle omstændigheder
>skal man se sig godt for at undgå brugte varer i denne butik.

Ja, det kan næppe være anderledes, hvis det er vigtigt for dig, at
varen er *helt* ny..

--
mvh Per

Fra : Karsten Olesen

Dato : 06-01-02 22:27

> drevet virkede, så det blev aldrig til noget. Jeg holdt dog op med at
> handle PC-udstyr i Bilka. Ved ikke, om de har forbedret deres
> procedurer siden da.
*********************

Man bør ta' kassen med båndet påstemplet "din garanti for uåbnet vare".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-02 02:20

Karsten Olesen skrev:

>Man bør ta' kassen med båndet påstemplet "din garanti for uåbnet vare".

Nej man bør ej. Sarte sjæle kan vælge den løsning.

--
Bertel

Fra : Thorkild M. Bertelse~

Dato : 08-01-02 21:30

"Per Riber" <pri@privat.dk> wrote in message
> [...]

> efter at have fortrudt køb af scanner og mus. Jeg handler ret ofte hos
> Elgiganten og har aldrig fået varer, som bærer præg af at være solgt

Jeg har en gang købt en trådløs telefon i Superradio (Elgiganten?) hvor
der var kodet navne og numre ind i telefonbogen. Telefonen virkede ikke
ordentlig så jeg fik pengene tilbage. Jeg formoder den første ejer
heller ikke var tilfreds med telefonens kvalitet efter nogen prøvetid.

Hvis jeg var Superradio havde jeg nok forsøgt at få telefonen til at
virke ny, ved at slette telefonbogen inden gensalg. Det giver trods alt
en bedre fornemmelse for den næste kunde.

Mvh.
Thorkild

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-02 22:27

Thorkild M. Bertelsen skrev:

>Hvis jeg var Superradio havde jeg nok forsøgt at få telefonen til at
>virke ny ...

Hvis jeg ejede Superradio, havde jeg nok forsøgt at få telefonen
til at virke.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-02 21:30

J@N skrev:

J@N skrev:

>Rolig nu.. kender du nogen steder, hvor det er muligt købe en vare
>i dette tilfælde et digital kamera til kr 5.000,-, hvor du kan afprøve
>varen hjemme og derefter levere den tilbage?

Ja. Jeg leverede i alt to scannere tilbage til Fona efter at jeg
havde haft dem installeret og afprøvet. Jeg fik pengene tilbage
selv om begge scannere var fejlfri, men de kunne ikke spille
sammen med mit system (af en mig ukendt årsag). Det var nul
problem. Min lokale computerpusher giver samme service.

PS. Der var ikke noget lusk med at jeg pakkede dem pænt ind. Jeg
spiller kun med åbne kort, og jeg var i øvrigt blevet lovet i
forvejen at jeg kunne få pengene tilbage hvis der var problemer.

>Det vil jeg stille spørgsmåltegn ved.

Værs'go. Juristerne vil bekræfte min påstand.

>Uanset om varen ikke er brugt i flg. loven, er den det efter min mening

Sådan er der mange der føler. Hvis jeg har knipset én gang med et
kamera, er det så brugt? To gange? Fem gange? ...

>Derfor forlanger jeg altid en plomberet og jomfruelig vare.

En plomberet vare behøver ikke være jomfruelig.

Fra et andet indlæg fra dig:

>Klippet fra Bilkas hjemmeside:

Ja. Der er ikke noget problem.

> [...]
>gemt bonen. Eneste betingelse er, at du medbringer den ubrugte vare i den

Der står ikke "ubrudt emballage", og som sagt er en afprøvninng
ikke det samme som en ibrugtagning.

--
Bertel

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-02 09:30

> Der står ikke "ubrudt emballage", og som sagt er en afprøvninng
> ikke det samme som en ibrugtagning.

Jeg tror at de har styr på deres procedurer. Jeg købte i julen en compact
flashcard reader i bilka (Det 8. sted jeg kiggede i esbjerg ...) Men den fik
flere computere (med forskellige os) i blå skærm - sikkert pga. skod
drivere. Da jeg returnerede den var pigen meget omhyggeligt med at tjecke at
alle løsdele var der.

/A

Fra : J@N

Dato : 07-01-02 17:27

> [...]
> sammen med mit system (af en mig ukendt årsag). Det var nul
> problem. Min lokale computerpusher giver samme service.

Her er et godt eksempel på, hvorfor man skal undgå varer der
har været solgt en gang tidligere? Så får man en vare der har
været i ukyndige personers hænder og der er forsøgt mange ting
for at få det til virke. At få en scanner til at spille, burde ikke
giv de store problemer.

> [...]
> forvejen at jeg kunne få pengene tilbage hvis der var problemer.

> Værs'go. Juristerne vil bekræfte min påstand.

Du og dine jurister, det kan jeg ikke bruge til noget, jeg vil bare ikke
have
dine afprøvede (brugte) varer - punktum.

> Sådan er der mange der føler. Hvis jeg har knipset én gang med et
> kamera, er det så brugt? To gange? Fem gange? ...

Ja, hvor mange billeder skal der tages før det er brugt.....

> [...]
>
> Fra et andet indlæg fra dig:

> Ja. Der er ikke noget problem.

> Der står ikke "ubrudt emballage", og som sagt er en afprøvninng

Du har fuldstændig ret, der står ikke "ubrudt emballage",
der står "ubrugte vare". Ref www.bilka.dk

> --
> Bertel
> http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra et andet af dine indlæg:
Karsten Olesen skrev:

>Nej man bør ej. Sarte sjæle kan vælge den løsning.

Så fortsæt du med at tage de "afprøvede" (brugte) varer, så holder vi andre
os til de "uafprøvede" med båndet påstemplet "din garanti for uåbnet vare".

Tak for en god debat - held og lykke med dine indkøb i fremtiden.
Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-02 18:13

J@N skrev:

>Her er et godt eksempel på, hvorfor man skal undgå varer der
>har været solgt en gang tidligere?

Er der det?

>Så får man en vare der har været i ukyndige personers hænder

Ukyndige hænder? Mange tak.

>og der er forsøgt mange ting for at få det til virke.

FOR computer = nr.1 TO nr.3 gentag ...
   1) Installation.
   2) Klik på start.
   3) Blå Windowsskærm.
.... hertil.

>At få en scanner til at spille, burde ikke giv de store problemer.

Nej. Det burde ikke give de store problemer at få noget som helst
til at spille.

>Du og dine jurister, det kan jeg ikke bruge til noget

Næ nej, men det bliver deres afgørelse der tæller i en retssag.

--
Bertel

Fra : Aksel

Dato : 05-01-02 18:05

"Storr" <kirill@email.dk> wrote in message
> [...]
> Hvilke lagringskapacitet skal der minimum være?
> Har jeg glemt at stille nogle krav, som jeg burde stille - eller er nogle

Dine ønsker ser rimelige ud.
For tiden kan du på udsalg købe Olympus C2100 til ca 4.700 kr, det er et
virkeligt godt kamera med en 10* optisk zoom, det er ret stort men tager
fremragende billeder.
Zoom svarer til 38 - 370 mm på et 35 mm kamera.
Jeg fik et 64 Mb kort med, det har plads til 125 billeder i god kvalitet.
Du får brug for en batterilader og NiMH batterier for alle digitalkameraer
æder batterier, jeg gav 310 for lader med 8 batterier, de originale lithium
batterier holdt 3 dage, et sæt koster hos Amazon 16$.
Hilsen Aksel

Fra : Renholt Foto

Dato : 06-01-02 11:06

Hej Anne-Mette (m.fl.)

Hvilket kamera du skal købe må være din egen vurdering. Jeg kan kun opfordre
dig til, at opsøge en forhandler som du har tillid til, og få en gennemgang
af udvalget med fremvisning af billedeksempler. Jeg kan fortælle dig at vi
har fotografiske udprint og inkjet udprint liggende fra næsten alle de
modeller vi lagerfører, så vores kunder kan se hvilken kvalitet de får fra
den givne model.

Mht. returret på varerne vil jeg bemærke at har man et tillidsforhold til
sin forhandler (og her mener jeg en forhandler man kommer hos fast), så
skulle det undre mig meget om man ikke kan opnå en fornuftig aftale om
afprøvning og returnering af varen hvis den ikke opfylder kravene. Det
kræver selvfølgelig at varen kan sælges igen som ny til en anden kunde som
så har tillid til, at den vare han/hun køber er i orden (sjovt nok så går
ordet tillid igen og igen). Hos os går vi meget langt for, at få en tilfreds
kunde som kommer igen og igen, - det er trods alt det vi lever af. Vi kan
ikke leve af at sælge digitalkamera og tilsvarende lavavanceprodukter, men
kun af tilfredse kunder som også køber andre varer i butikken. Min
opfordring lyder derfor til jer alle - udse jer en forhandler som i kan opnå
et tillidsforhold til og støt ham så ved også at handle der. På langt sigt
er det til jeres eget bedste - det er ikke kun pris, pris, pris det handler
om (hvad med support, garanti, låneudstyr ved reparation, kurser, viden osv.
osv.).

Lars
Renholt Foto

Nørregade 3
4600 Køge
Tlf. 56652260
Fax. 56632160
post@renholt.dk
www.renholt.dk
www.renholtfoto.dk

Fra : Storr

Dato : 07-01-02 21:42

Tak for hjælpen og alle svarene. Jeg har nu bestilt et Olympus C 2100 og
glæder mig til at få det og ikke mindst til at begynde at bruge det.

Anne-Mette
http://vovve.net/kirill

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 09-01-02 10:45

> Tak for hjælpen og alle svarene. Jeg har nu bestilt et Olympus C 2100 og
> glæder mig til at få det og ikke mindst til at begynde at bruge det.

svar?

Hilsen Pia

Fra : Storr

Dato : 10-01-02 13:50

Hej Pia
Jeg kan se vi har en fælles interesse ud over hundene :).

Udover de indlæg, der har været i gruppen, har jeg fået et par svar privat
på min forespørgsel.

Det der helt klart gjorde udslaget for Olympus C 2100 Ultra Zoom var netop
zoomen. Den kunne jeg simpelthen ikke stå for! Jeg har altid ønsket mig en
bedre zoom til de spejlreflekskameraer, som jeg har haft, så derfor ved jeg
at jeg virkelig vil værdsætte den zoom, der er på det kamera.

Minuset ved C 2100 UZ er så at det er for stort til at ligge i en lomme, men
det kan jeg leve med. Jeg har i årevis levet fint med at mine
spejlreflekkameraer heller ikke har kunnet ligge i en lomme.

Dit andet spørgsmål kan jeg ikke svare på, men måske er der andre der kan?

Mange hilsener