problemer med 2 tævehunde sammen?
Fra : Doggy

Dato : 04-01-02 23:52

Hej

I en anden tråd skriver Finn om et klassisk eksempel mellem 2 tævehunde,som
et svar på Ami´s triste oplevelser. Jeg kender ikke baggrunden med Ami´s 2
hunde,men skulle der generelt være et problem med at have 2 tævehunde sammen
?.Jeg spørger fordi jeg aldrig har haft problemer med flere tæver sammen. I
øjeblikket har jeg 4 og det går gnidningsløst.

Hilsen

Merete

Fra : Kosmonauten

Dato : 05-01-02 00:34

Hej Doggy,
det kan være et problem, men behøver ikke at være det.
Jeg kan nævne to ex. begge med min forrige hund:
1) Da hun var i løbetid mødte vi en mand med en Rottweiler tæve som også var
i løbetid, indtil da havde de mødtes flere gange uden problemer, men
Rottweileren gik pludseligt bersærk og min hund forsvarede jo sig selv.
Han fortalte mig, at hvis jeg syntes at hanhunde var barske, så skulle jeg
bare se to tæver, de slås til døden . Det var første gang jeg hørte om det
"klassiske" ex. Og de kunne aldrig med hinanden siden den dag.
2)Men pudsigt nok, var der en anden tæve, som vi mødtes med ret meget, til
at begynde med var der 3-4 mdr. forskel på deres løbetid, men indenfor ca. 1
1/2 år faldt deres løbetid samtidigt, og det vel at mærke uden problemer af
nogen art!?!?

Håber der er nogen som kan komme med en "naturlig" forklaring på dette.
Mvh
Martin & Laika

Fra : Finn Jensen

Dato : 05-01-02 07:25

> [...]
> ?.Jeg spørger fordi jeg aldrig har haft problemer med flere tæver sammen.
> øjeblikket har jeg 4 og det går gnidningsløst.

Hej,

Jeg ved ikke hvor gamle dine tæver er, men som du kunne læse så var Ami´s
tæver hhv 7 år og 3 år da balladen for alvor brød ud.

Om det går godt eller skidt at have flere tæver sammen afhænger dels af
tæverne psyke og mentalitet og dels af pladsen de går på og en bunke andre
ting.

I naturen (ulvene) ser man jo flere tæver sammen, men du vil også se et
meget stærkt hiraki blandt tæverne, som du ikke tilsvarende vil se hos
hannerne. Dette fungerer fint for der er masser af plads til at de mindre
stærke tæver eller de underlegne tæver kan trækkes sig væk i bedste fald
flygte til der er mere fred i folkken. Den mulighed findes ikke i vores
menneske skabte verden hvor hundene i bedste fald er henvis til en indhegnet
parcelhus have, nogle gange blot en lejlighed. Hvis et slagsmål opstår
mellem 2 hanner vil den svageste han smide sig på ryggen og blotte sin
strube for at vise "OK, du er den stærkeste, jeg overgiver mig" og så er der
fred og der sker somregel ikke mere. Tæver er en del anderledes hvad dette
angår for er muligheden for flugt ikke tilstæde så vil en tæve forsvare sig
og vil ikke opgive før enten den selv eller dens modstander er død.

Måske bemærker du intet når du går blandt en flok tæver for alt ser ud til
at være idyl, men kigger du nærmere efter vil du kunne se at de faktisk
vogter på hinanden. Du skal kigge godt efter for at se dette for ofte er der
blot et blik fra førertæven til en anden tæve. Men en flok tæver sammen er
og bliver en krudttønde med kort lunte.

Jeg udelukker ikke at man kan have flere tæver sammen men det kræver et
enormt kendskab til hver enkelt tæve og hendes status og at tæven kender
hendes plads i hirakiet og alligevel kan en enkelt tennisbold udløse et
voldsom slagsmål mellem 2 tæver som har omgåes hinanden i flere år.

Jeg har haft flere tæver på samme tid men de har aldrig været sammen uden
opsyn for jeg kender mine tæver og hvordan de er. Nu har jeg dog kun en
enkelt tæve men der er af andre grunde.

Men trods ovenstående "problemer" med tæver vil jeg dog aldrig have andet
end tæver, men det kommer vel næppe bag på dem som kender mig

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kosmonauten

Dato : 05-01-02 10:30

Hej,
tak for infoen, jeg blev da klogere, det er det dejlige ved denne gruppe at
man kan udveksle viden og erfaring imellem mennesker om vores, til tider,
underlige 4 benede væsener.
Mvh
M & L

Fra : Liz

Dato : 05-01-02 15:49

> [...]
der
> blot et blik fra førertæven til en anden tæve. Men en flok tæver sammen er

Bare for at provokere................
Det lyder som halvdelen af menneskeracen!!! Jeg siger ikke hvilken!

Godt nytår allesammen.

Fra : Finn Jensen

Dato : 05-01-02 15:56

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Bare for at provokere................
> Det lyder som halvdelen af menneskeracen!!! Jeg siger ikke hvilken!

Jeps...det er jo hunkønsvæsner vi snakker om )

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Stine

Dato : 06-01-02 13:13

> Jeps...det er jo hunkønsvæsner vi snakker om )

Sjovt, jeg sad netop og tænkte at det var den perfekte beskrivelse af min
arbejdsplads ( 95% kvinder, 5% mænd - fabrik )
Stine

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 05-01-02 17:47

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> der
>
> Bare for at provokere................
> Det lyder som halvdelen af menneskeracen!!! Jeg siger ikke hvilken!

Ja mænd er nogle værre nogen, uden dem knapt så meget krig

Fra : Lars

Dato : 05-01-02 19:25

Du er hurtig - i dag - vha Gitte

Hilsen Lars
GGGG

Fra : Doggy

Dato : 05-01-02 19:48

> [...]
> mellem 2 hanner vil den svageste han smide sig på ryggen og blotte sin
> strube for at vise "OK, du er den stærkeste, jeg overgiver mig" og så er

Tror du generelt at hanner er bedre til af aflæse modstanderens kropssprog
end tæver ? og hvad kan så være naturens mening med at lade 2 tæver kæmpe
til døden ?

> [...]
>
> Jeg har haft flere tæver på samme tid men de har aldrig været sammen uden
> opsyn for jeg kender mine tæver og hvordan de er. >
Hvad sker der hvis de er uden opsyn?

Fra : Finn Jensen

Dato : 05-01-02 20:31

> Tror du generelt at hanner er bedre til af aflæse modstanderens kropssprog
> end tæver ? og hvad kan så være naturens mening med at lade 2 tæver kæmpe
> til døden ?

Jeg tror ikke det har noget at gøre med at aflæse kropssprog da de vil
opfatte dette ens. Det må heller ikke opfattes som jeg siger at alle hanner
er englebørn og alle tæver er nogle stride kællinger for det er de ikke
altid. Jeg har ikke nogen videre forklaring på hvorfor da jeg mest har
omgået tæver og ser deres adfærd i længere tid end jeg har med hannerne og
at komme med en længere skrivelse fra nogle gamle støvede bøger på hylden
som jeg ikke kender praktikken af er ikke rimeligt da jeg altid har ment at
der er meget stor forskel på teori og praktiks.

> Hvad sker der hvis de er uden opsyn?

Det samme som kan ske når de er under opsyn men her kan du nå at gribe ind
inden skaden bliver al for voldsom hvis du kender hundene.

>Betyder det at du er mest til damer ?

Kun dem i gummistøvler og swetter.
Det er en umulighed at slæbe en dame med ud over pløjemarken på gåturen hvis
hun har lang kjole og høje hæle på

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 06-01-02 21:48

> [...]
> meget stærkt hiraki blandt tæverne, som du ikke tilsvarende vil se hos
> hannerne. Dette fungerer fint for der er masser af plads til at de mindre

Hej
I Naturen (Igen Ulvene) er det da vist også udpræget, at det kun er
førertæven, som
får hvalpe. En drægtig undertæve er i sagens natur en konkurrent til
førertævens hvalpe
og dermed deres overlevelse.
Såvidt jeg ved, er det endda kun førertæverne som kommer i løbetid. (?)
Derfor vil være der mellem tæver hierakisk kamp om førerpladsen, - og dermed
retten til
at få hvalpe.
Hvordan dette kan give sig udslag som hos vore tamhunde er vist meget
forskelligt.
Men generelt kan to tæver "ryge" uklar af mange for os svært opfattelige
årsager.
eks.: Den ene kan komme i løbetid - opfattes af den anden (som anser sig
selv for førertæve)
som brud på deres indbyrdes hieraki og dermed en kamp om førerpladsen.
mvh
Torkil

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 22:34

"Torkil Halvorsen" <tnh@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan dette kan give sig udslag som hos vore tamhunde er vist meget
> forskelligt.

Jeg har altid ment at man skal være lidt forsigtig med at sammen vor dags
tamhunde med ulven for de har milevidt fjernet sig fra hinanden på mange
punkter.

Hvis du ser f.eks. tæver i en kennel kan du ofte se at når den ene kommer i
løbetid så følger resten efter inden for få dage.

8 tæver - 8 hvalpe hver = ingen køn have bagefter

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 05-01-02 15:37

Hejsa.
Jeg har haft flere tæver sammen, det er gået både skidt og godt. Men min
erfaring er desværre at har de først sloges er det uhyre svært at sætte dem
sammen igen og man skal være hyber opmærksom.
Min værste oplevelse ligger mange år tilbage. Jeg havde en grand danois og
en gravhund begge tæver, de fungerede til syneladende fint sammen, lige til
en dag den lille åbenbart havde irreteret den store. Jeg havde intet set, et
rust og gravhunden var død.
Idag har jeg en steriliceret tæve og 3 hanner, og ingen problemer. Jeg skal
( tror jeg) aldrig mere have tæver.
V H Gitte

Fra : x Vuf x

Dato : 05-01-02 17:58

Sat, 5 Jan 2002 15:36:58 +0100, Gitte & Thorleif wrote:

>Idag har jeg en steriliceret tæve og 3 hanner, og ingen problemer. Jeg skal
>( tror jeg) aldrig mere have tæver.

Tjaaaa jeg har i 11 år haft mange tæver sammen, og aldrig haft problemer.
Ups...Ikke helt sandfærdigt. Jeg fik nr. 2 hunds mor og derefter flere
tæver. Nr. 2 mente, hun var overhund, hvad hun stadig er lige under mig,
men vidste ikke rigtigt, hvad hun turde gøre ved sin mor. Hun var vant
til at være overhund over to andre hunde. Der opstod problemer, når jeg
trådte ind ad døren efter indkøbstur o.s.v. Jeg spurgte dengang flere
dyrlæger og Roger Abrantes. "Afliv den ene". DET nægtede jeg.
Nu er det så "heldigt", at jeg er hjemme i døgndrift, så jeg fik mine
børn til at ordne indkøb o.s.v. i ½ års tid. Med hård hånd og blødende
hjerte degraderede jeg min dygtige overhund, og problemet forsvandt.
Roger Abrantes troede ikke på mig, da jeg fortalte ham resultatet.
Nå men Nina nåede at blive 9 år og måtte aflives på grund af cancer
for ca. 6 år siden. Nr. 2 hund, Minou, er nu 12 år og må nok snart
samme vej. Men jeg har altså 9 tæver, der sover hos mig hver nat.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 05.01.2002
-

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-01-02 18:12

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Sat, 5 Jan 2002 15:36:58 +0100, Gitte & Thorleif wrote:
Men jeg har altså 9 tæver, der sover hos mig hver nat.

Ja men Sandra og Wupper sov skam også sammen i min seng og 5 sek. før
det gik løs havde begge hunde ligget i sofaen hos mig .. og alt havde
åndet fred og idyl så intet er sikkert når det drejer sig om dynamit
... og det at Sandra var blevet svagere kan være årsagen ..

MVH Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 05-01-02 20:25

Sat, 5 Jan 2002 18:12:15 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> [...]
>åndet fred og idyl så intet er sikkert når det drejer sig om dynamit
>.. og det at Sandra var blevet svagere kan være årsagen ..

Ja Ami, jeg kan ikke gi' dig en forklaring. Jo måske, men det
har jeg ikke lyst til her. Senere måske...pr. mail.
Det kommer måske også an på racen. Mine er, som du måske ved,
knapt så store.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-01-02 22:16

> har jeg ikke lyst til her. Senere måske...pr. mail.

jeg vil da meget gerne høre din mening om det , så send en mail til
mig en gang du har tid osv ... mvh Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-01-02 21:09

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> åndet fred og idyl så intet er sikkert når det drejer sig om dynamit
> .. og det at Sandra var blevet svagere kan være årsagen ..

Ja og Wupper er ved at blive psykisk voksen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kosmonauten

Dato : 05-01-02 19:28

> [...]
> Sat, 5 Jan 2002 15:36:58 +0100, Gitte & Thorleif wrote:
> Tjaaaa jeg har i 11 år haft mange tæver sammen, og aldrig haft problemer.
Hej "Vuf" ;c)
Det var en spændende historie, ergo man kan altså komme langt med flid (fedt
og snyd, som salige Gotha engang sagde) og hårdt arb.
Jeg har kun haft hunhunde, men kun en af gangen, så det er meget spændende
læsning dette her.

Mvh
Martin & Laika (vi arb. på en større opdatering af "vores" hjemmeside, men
hvis du savner sommeren så klik ind på denne test side:
http://home13.inet.tele.dk/dinah/fotos2aflaika.htm )

Fra : x Vuf x

Dato : 05-01-02 20:25

Sat, 5 Jan 2002 19:28:21 +0100, Kosmonauten wrote:
>"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev...

>Det var en spændende historie, ergo man kan altså komme langt med flid (fedt
>og snyd, som salige Gotha engang sagde) og hårdt arb.
Gotha rules.

>Jeg har kun haft hunhunde, men kun en af gangen, så det er meget spændende
>læsning dette her.

Husk nu på, at mine er så små, at skulle de komme i klammeri,
hiver jeg i 2 haler! Eller løfter den ene. Det er endnu en
fordel ved at ha' små hunde!
Det heldige udfald ligger nok i at være der konstant OG være 100%
opmærksom på hver en lille lyd, mislyd, attituder o.s.v.
Jeg har ingen små børn eller andet til at stjæle opmærksomheden.

Fra : Liz

Dato : 06-01-02 13:57

Hej allesammen,

Vil det samme problem opstår ved to søskende tæve hvalpe fra samme kuld?

Jeg vil gerne vide det, da jeg overvejer at købe to hunde istedet for kun
en, - det er jo lidt syndt for alene hunde. Har ellers altid haft hanhunde
indtil vi blive foræret en tæve af ubestemmelig race for næsten 17 år siden.
Vores "Collie-dor". Hun blev aflivet sidste sommer. Og nu er tiden ind -
jeg kan ikke lev uden hunde og heste. Hestene har jeg jo, og nu går jagten
ind på et par Golden Retrievere eller Labradorer da det er de racer der
passer bedste til min temperament, - tror jeg nok! Hvordan kan man vide det
forresten?

Hilsener Liz

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 14:03

> Vil det samme problem opstår ved to søskende tæve hvalpe fra samme kuld?

Ja.

> Jeg vil gerne vide det, da jeg overvejer at købe to hunde istedet for kun
> en, - det er jo lidt syndt for alene hunde.

Hvorfor er det synd ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 06-01-02 15:31

Sun, 6 Jan 2002 13:56:51 +0100, Liz wrote:

>Vil det samme problem opstår ved to søskende tæve hvalpe fra samme kuld?

Det ALLERværste er faktisk 2 kuldsøstre!
Hvis du absolut vil ha' 2 hunde, så lad være med at få dem samtidigt.
Giv den første lov til at være baby og barn i mindst 1½ år,
inden du anskaffer den næste. Og jeg vil anbefale 2 hanner.

>og nu går jagten ind på et par Golden Retrievere eller Labradorer,
>da det er de racer der passer bedste til min temperament, - tror jeg nok!
>Hvordan kan man vide det forresten?

Tjaaaa...går du på jagt?

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-01-02 16:13

> [...]
> Giv den første lov til at være baby og barn i mindst 1½ år,
> inden du anskaffer den næste. Og jeg vil anbefale 2 hanner.

Det kommer så meget an på racen !! Jeg vil til enhver tid anbefale en af
hvert køn ! så undgår man den magtkamp der vil komme før eller senere !

Aldrig 2 af samme køn ! nogle hunde kan selvfølgelig godt leve et helt liv
uden problemer men andre vil en eller anden dag slås så det kommer an på om
man vil løbe rissikoen !

Fra : x Vuf x

Dato : 06-01-02 17:41

Sun, 6 Jan 2002 16:12:50 +0100, "Punish the deed,not the breed" wrote:

>Det kommer så meget an på racen !! Jeg vil til enhver tid anbefale en af
>hvert køn ! så undgår man den magtkamp der vil komme før eller senere !

Sikke da noget sludder!

>Aldrig 2 af samme køn ! nogle hunde kan selvfølgelig godt leve et helt liv
>uden problemer men andre vil en eller anden dag slås så det kommer an på om
>man vil løbe rissikoen !

ALTID 2 af samme køn, hvis man vil undgå strinteri indendørs bl.a.!

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-01-02 20:15

> Sikke da noget sludder!

der er mange racer du ikke kan sætte to hanner sammen eller to hunner sammen
!! og hvis du kalder det for sludder så er det jo bare dig der er uvidende !

> ALTID 2 af samme køn, hvis man vil undgå strinteri indendørs bl.a.!

ja jeg snakker om slåskampe og ikke strinteri !!!!!!!! ALDRIG spærre 2
dominerende hanhunde/tæver inde sammen det bliver bare et spørgsmål om tid
hvornår de skal afgøre deres rangorden eller måske revidere den, og hvis det
er store hunde kan du måske ikke stoppe dem hvis du er alene og hvis de er
alene risikerer du at de slår hinanden ihjel !

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-02 11:36

Sun, 6 Jan 2002 20:14:52 +0100, "Punish the deed,not the breed" wrote:

>der er mange racer du ikke kan sætte to hanner sammen eller to hunner sammen
>!! og hvis du kalder det for sludder så er det jo bare dig der er uvidende !

Så er julen definitivt overstået! Her har vi det igen! Lige så snart,
man er det mindste uenig med dig, er man uvidende og i øvrigt dum som snot!

>ja jeg snakker om slåskampe og ikke strinteri !!!!!!!!

Hvad ligger til hinder for at tale om begge dele samtidigt?
Nå ja...din mening...

> [...]
>dem hvis du er alene og hvis de er alene risikerer du at de slår hinanden ihjel !

Se dette er både rigtigt og forkert! F.eks. 2 schæfere kan aldrig være
alene hjemme sammen. Ligegyldigt om det er 1 eller 2 køn!
Ja man kan sågar sjældent have mere end 2 indendørs ad gangen, selvom
man er hjemme! Derfor bliver schæfere holdt i løbegårde og bokse!
Med blandingshunde, har du ret i, at der er en stor risiko. INGEN ved
nemlig, hvad sådan en hund indeholder.
Har man derimod en racehund og har sat sig ind i, hvad den indeholder, er
risikoen minimal selv med store hunde.
Nu er der f.eks. også stor forskel på spanielarter og terrierarter.
Terriere skal have meget plads (for at kunne komme om ved hinanden), hvis
de er alene hjemme. Spaniels kan klumpe sig sammen og nyde hinandens selskab.
Og her er der igen forskel. Nemlig hvordan den spaniel er blevet behandlet
hos opdrætteren og siden hos ejeren.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-01-02 12:43

> Så er julen definitivt overstået! Her har vi det igen! Lige så snart,
> man er det mindste uenig med dig, er man uvidende og i øvrigt dum som
snot!

hahaha jeg har da ikke kaldt nogen dum som snot det er vist dig selv der
kommer med de ord ikke !

> ja jeg snakker om slåskampe og ikke strinteri !!!!!!!!
>
> Hvad ligger til hinder for at tale om begge dele samtidigt?
> Nå ja...din mening...

det er der da heller ikke noget galt med ! hvem har sagt det ?? min mening
er bare at hvis man skal vælge vilke køn man vil have sammen burde man nok
tænke over rissikoen for en alvorlig slåskamp , før man tænker på strinteri
!

> [...]
> man er hjemme! Derfor bliver schæfere holdt i løbegårde og bokse!
> Med blandingshunde, har du ret i, at der er en stor risiko. INGEN ved

Enig.

> [...]
selskab.
> Og her er der igen forskel. Nemlig hvordan den spaniel er blevet behandlet

det har ikke noget med hvor store hundene er, men hvordan de er inde i
hovedet ! og der er mange racehunde som man ikke må/burde lukke inde sammen
! ingen af bullracerne kan/burde man gøre det med eller ej heller rotweilere
der er sikkert mange andre racer jeg ikke har forstand på som man ikke
lukker 2 hanner eller hunner sammen alene !

jeg ved godt at der er nogen der har gjort det måske , altså have 2 hanhunde
eller tæver sammen men det kommer altså også an på deres temperament og race

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-01-02 16:07

> Se dette er både rigtigt og forkert! F.eks. 2 schæfere kan aldrig være
> alene hjemme sammen. Ligegyldigt om det er 1 eller 2 køn!

Så tvekøn da ?

> Ja man kan sågar sjældent have mere end 2 indendørs ad gangen, selvom
> man er hjemme! Derfor bliver schæfere holdt i løbegårde og bokse!

*Host* ! ..... og alle papillioner går med rød sløjfe i håret

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-02 17:55

Mon, 7 Jan 2002 16:06:43 +0100, Finn Jensen wrote:
>"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev...

>Så tvekøn da ?

Findes det også i hundeverdenen?...

>*Host* ! ..... og alle papilloner går med rød sløjfe i håret

Næ det er yorkshireterriere.
Jeg kender ikke nogen, der har schæfere, uden at de har løbegård
og boks til dem. Til når hunden er alene hjemme, og har de flere end 1,
så til at hundene kan skiftes til at være inde!

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 07-01-02 19:46

> Jeg kender ikke nogen, der har schæfere, uden at de har løbegård
> og boks til dem. Til når hunden er alene hjemme, og har de flere end 1,
> så til at hundene kan skiftes til at være inde!

Hm jeg havde nu 2 schæfere gående sammen, en han og en hun. jeg havde nu
hverken løbegårde eller bokse til dem.

Hilsen
Joan

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-01-02 20:22

> [...]

> og boks til dem. Til når hunden er alene hjemme, og har de flere end 1,
> så til at hundene kan skiftes til at være inde!

Joh, jeg kender nu en hel del .... hmmm .. rent faktisk mange

Grunden til at man sikkert hovedsageligt ser, ikke blot schæferhunde, men
brugshunde generelt herunder jagthunde, have en løbegård, er at mange af
disse hunde bliver brugt til et eller andet formål og oftes er temmelig
snavset efter en tur over en pløjemark eller lign. og så er det mest
hensigtmæssigt at sætte hunden i løbegård indtil den enten tørre eller man
får den rengjort ellers vil dit halve hus komme til at ligne noget der er
løgn. Noget andet er så at en hund har rigtig godt af frisk luft og har den
et trækfrit hus med lunt halm i så kan den snildt være herude selv i 20
graders frost.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 08-01-02 00:27

Mon, 7 Jan 2002 20:22:25 +0100, Finn Jensen wrote:
>"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev...

>Joh, jeg kender nu en hel del .... hmmm .. rent faktisk mange

Fint nok.

> [...]
>et trækfrit hus med lunt halm i så kan den snildt være herude selv i 20

Jo det forstår jeg skam udmærket, men jeg oplever løbegården brugt
som forklaret.

--

Updatet 07.01.2002
-

Fra : Claus

Dato : 07-01-02 17:25

> [...]
> Ja man kan sågar sjældent have mere end 2 indendørs ad gangen, selvom
> man er hjemme! Derfor bliver schæfere holdt i løbegårde og bokse!

Hej.

Se....det var da en påstand der ville noget, så vil jeg nødig være en
Schæfer i mit næste liv.

Claus

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-02 17:55

Mon, 7 Jan 2002 17:25:15 +0100, Claus wrote:
>"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev...

>Se....det var da en påstand der ville noget, så vil jeg nødig være en
>Schæfer i mit næste liv.

Se mit svar til Finn.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-01-02 17:53

Claus <Mito@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> F.eks. 2 schæfere kan aldrig være
>

> Hej.
> Se....det var da en påstand der ville noget, så vil jeg nødig være en

ja det er jo altså så ikke mig der har skrevet det om schæferne ! jeg har
ikke forstand på schæfere men hvorfor skulle man ikke kunne have en
schæferhan og hun sammen ? tjae det forstår jeg ikke noget af og hvad mon
det er for nogle bokse man har schæfere i ?

ja jeg gad heller ikke bo i en boks

Fra : Heidi

Dato : 06-01-02 19:40

"Punish the deed,not the breed" <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> wrote in message news:<KPZZ7.9654$aS.1458504@news010.worldonline.dk>...

> [...]
> uden problemer men andre vil en eller anden dag slås så det kommer an på om

Jeg synes lige, at jeg ville bidrage lidt til denne debat omkring køn.
Jeg er på ingen måde enig i udsagnet om, at man aldrig kan have to
hunde af samme køn. Det kan man sagtens. Jeg har to west highland
white hanner på hhv. 5 og 3½ år samt en skottehan på 6 måneder.

Nu er det i sagens natur umuligt at udtale sig om fremtiden og den nye
tilflytter, men jeg har aldrig haft problemer med mine westiehanner.
Det betyder ikke, at der ikke er flokmentalitet i mit hjem, det
betyder bare, at det blandt hundene er afklaret, hvem der er fører.
Jeg har den holdning, at magtkampe først opstår blandt hanhunde, hvis
der er noget at kæmpe om. Opmærksomhed, træning, kæl og klap bliver
delt lige, og jeg har ladet hundene fordele de indbyrdes roller uden
indblanden fra den dag, da westie nr. 2 flyttede ind. Den ældste var
da 18 måneder.

Når vi færdes uden for hjemmet er det tydeligt, at hundene supplerer
hinanden, ganske som de ville gøre i en flok. Er der konflikter med
andre hunde, kan jeg være sikker på, at den ene forsøger at hjælpe den
anden, hvis jeg ikke forhindrer det. Jeg tror faktisk, at de to ville
få ekstremt svært ved at undvære hinanden. De leger gennem livet, og
de gange de har markeret sig over for hinanden kan tælles på en hånd.
De har aldrig været oppe og slås.

Derfor ser jeg ikke nogen problemer i at have hanhunde sammen. Det
bliver - efter min mening - først et problem, hvis der er grund til
jalousi eller hvis hundene ikke oplever nok.

Til sidst vil jeg lige tilføje, at jeg tidligere idag kunne læse, at
terriere er "lidt vildere".... Det kan man vist ikke kalde dem - de er
bare selvbevidste hunde, som kræver en ejer, der værdsætter deres
unikke jeg.

Mange terrier-hilsner

Heidi

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-01-02 20:19

> [...]
> hunde af samme køn. Det kan man sagtens. Jeg har to west highland
> white hanner på hhv. 5 og 3½ år samt en skottehan på 6 måneder.

jeg sagde jo også at det kommer an på racen !!og der er jo også ting som
temperament dominans o.s.v. der spiller ind men hvis man vil være på den
sikre side vælger man en af hvert køn !!

> Derfor ser jeg ikke nogen problemer i at have hanhunde sammen. Det
> bliver - efter min mening - først et problem, hvis der er grund til
> jalousi eller hvis hundene ikke oplever nok.

det kommer an på racen !!!

> [...]
> terriere er "lidt vildere".... Det kan man vist ikke kalde dem - de er
> bare selvbevidste hunde, som kræver en ejer, der værdsætter deres

ja sådan kan det også udtrykkes

Fra : Claus

Dato : 06-01-02 21:31

"Heidi" <heidi_rasmussen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Derfor ser jeg ikke nogen problemer i at have hanhunde sammen. Det
> bliver - efter min mening - først et problem, hvis der er grund til
> jalousi eller hvis hundene ikke oplever nok.

Hej.

Jeg synes at man skal passe lidt på inden man udtaler sig så sikkert.
Der er meget stor forskel på hvordan de forskellige racer opfører sig over
for arts fæller.

Claus
Der har haft brugshunde i mere end 25 år.

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 22:18

> [...]

> terriere er "lidt vildere".... Det kan man vist ikke kalde dem - de er
> bare selvbevidste hunde, som kræver en ejer, der værdsætter deres

Jeps....nogen kalder blot "selvbeviste" hunde for ulydige

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-02 11:36

Sun, 6 Jan 2002 22:18:25 +0100, Finn Jensen wrote:
>"Heidi" <heidi_rasmussen@hotmail.com> skrev...

>Jeps....nogen kalder blot "selvbeviste" hunde for ulydige

Jooo jeg har da også et par stk., der er vil-døve.
Og det er altså ikke terriere! *S*

Fra : Mejdahl

Dato : 07-01-02 18:42

Hej!
Jeg har 3 West Highland White Terrier alle tæver på 6 år det går fint uden
"løbegård/boks".

Hej fra Jens

Fra : Lars

Dato : 07-01-02 20:49

Hej Jens

Du skriver her:
> Jeg har 3 West Highland White Terrier alle tæver på 6 år det går fint
uden
> "løbegård/boks".

Jeg bringer lige et klip fra en anden tråd:
>Hej!
>Det er spændende læsning.
>Vi har 3 Westi tæver på 1 , 4 og 6 år ( og det terrier ) ,de tager da en
tur
>en gang imellem på 3 sek. og så er det på plads. Jeg håber ikke at det går
>galt en dag.
>Hej fra Jens

Hvad - er de to blevet hurtigt gamle eller har du fem hunde eller er det
bare mig der ikke forstår en klap af det hele

Med fornøjelig hilsen fra
Lars

Fra : Mejdahl

Dato : 07-01-02 21:43

Hej Lars!

'Vi har egentlig 6 Westier 2 Spinoner men de går ikke alle sammen.
Spinonen er en hund på størrelse med en Tysk Ruhåret )

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-01-02 21:48

"Mejdahl" <mejdahl@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Lars!
>
> 'Vi har egentlig 6 Westier 2 Spinoner men de går ikke alle sammen.
> Spinonen er en hund på størrelse med en Tysk Ruhåret )

Det er ved at blive helt intersant dette her

Men hvad er en Spinon ?
En søgning på Google giver mig en Bin Laden Joke og et olie filter ! ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Mejdahl

Dato : 07-01-02 22:13

Hej Finn!
Den var god, ja man skal lære så længe man lever. Gå ind på :
http://home10.inet.tele.dk./dixen/nspinone.html
Der kan du læse lidt om den race.
VH Jens

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-01-02 22:20

> Hej Finn!
> Den var god, ja man skal lære så længe man lever. Gå ind på :
> http://home10.inet.tele.dk./dixen/nspinone.html
> Der kan du læse lidt om den race.

Aha ...takker
Jeg havde ikke fået det sidste "e" med i søgningen hvorfor jeg fik Bin Laden
og olie filteret i stedet for .

Jeg kan se at racen er næsten helt ny i Danmark og sikkert derfor jeg ikke
lige havde stødt ind i den endnu. Det bliver spændende at se hvad du får ud
af racen i årene fremover og om den vil blive vel modtaget specielt i
jægerkredse.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Lars

Dato : 07-01-02 22:10

Hej Jens

Jeg tænkte nok der var en hund begravet et eller andet sted
Bruger I jeres hunde til noget og i givet fald, hvad bruger I så Westierne
til.

Spinone'n ser spændende ud.
Jeg er aldrig stødt på den ifbm. med mit hundearbejde - men det er nu heller
ikke i jagtforeningerne, jeg kommer mest og det er vel der at men bedst kan
være heldig at træffe en.
Hvordan er den temperamentsmæssigt?
Er den så nem at have med at gøre, som bøgerne beskriver eller skal man (som
sædvanlig) læse det, der står imellem linierne også.

Hilsen Lars.

Fra : Mejdahl

Dato : 07-01-02 22:39

Hej Lars!
Jeg vil ikke her skrive hvad vi bruger Westierne til ( så bliver vi
skildt ), fruen læser også den gruppe.
Spinone importeret jeg den første af 1991 og siden da har vi haft et kuld
hvalpe. Jeg har været i Norge og England hvor jeg har arbejdet med racen
Markprøver ) og har været sammen med Spinoneejer fra mange steder. Hvis jeg
skal beskrive Spinonen kort er det : En meget doven Ruhåret. Utrolig rar
jeg har brugt en i Barn og Hund projekt ved DKK ) egentlig et dejlig
dovndyr. En jagthund for jægeren på over 60 år med 30 tdr. land. Det er lidt
groft det jeg skriver men jeg havde inden Ruhåret Hønsehund men på grund af
sygdom er jeg ikke i stand til at klare sådanne en mere. Jeg håber det kan
bruges.
Hej Jens

Fra : Lars

Dato : 07-01-02 22:54

Hej Jens.

Det kan det - tak.

Mht. Westierne så forstår jeg dig godt.
Hvis de bruges til det samme som 99% af Danmarsk Westier bruges til, så har
de det sikkert hyggeligt

Fra : Kjeld Lilholm

Dato : 07-01-02 01:48

Hej med jer.
Jeg er ny her og dette er den første "tråd" jeg læser. Og meget pudsigt har
jeg selv 2 tæver. En på knap 6 år og en på knap 9 mdr. Og hende den lille er
ikke rigtigt sat på plads endnu. Det fandt jeg ud af en dag jeg gav dem et
par grønne ærter!! en af dem tabte en ært og i samme splitsekund havde jeg
to Rottweilertæver på bagbenene i et slagsmål i et køkken på ca. 4 kvm. Jeg
råbte og skreg og slog og sparkede indtil de stoppede, og til min
overaskelse så jeg den gamle dukke nakken. Jeg håber at det var som reaktion
på mine udbrud mere end på at hun overgav sig. Men siden den dag er det
forbudt at fodre mine hunde medmindre jeg er tilstede. De er aldrig sammen
alene, men sover sammen med mig og er ellers sammen konstant. Til hverdag
ligger den gamle ned medens den lille hopper rundt på hende. Ingen problemer
her. Og jeg har da observeret at et enkelt grrrr har fået den lille til at
trække sig hvis det bliver for meget.
Hilsen
Lilholm