/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
Hmm problemer
Fra : Prost


Dato : 04-01-02 23:52

Så fik jeg problemer med mit nye board

ASUS A7V266-E (uden raid)
AMD xp 1700+
Alpha 8045T + en papst 12dBa
Palit Daytona GeForce 3 ti200
Noise Control kabinet

Fik min alpha køleprofil monteret efter lidt filen af det ene hjørne
ingen problemer med det Artic silver II skrabet af med creditkort

Installere Win2000 i første omgang gik installationen smertefrit
SP II ligeså så installerede jeg den tilhørende GeForce3 driver (medfulgte
CD)
Lyd (onboard) driver
Via drivers dem alle som fulgte med MB

Problemet er at jeg synes temp er ALT for høj ØV (60+)
Og Win2000 fryser meget et par min. efter opstart...

Nogle Ideer ?

/Rune



 
 
Hans (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 05-01-02 00:26

"Prost" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse
news:3c363225$0$37963$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så fik jeg problemer med mit nye board
>
> ASUS A7V266-E (uden raid)
> AMD xp 1700+
> Alpha 8045T + en papst 12dBa
> Palit Daytona GeForce 3 ti200
> Noise Control kabinet
> Problemet er at jeg synes temp er ALT for høj ØV (60+)
> Og Win2000 fryser meget et par min. efter opstart...

Den blæsertype du har brugt er for svag til en xp 1700+, uanset hvilken
køleklods den måtte sidde på. Du skulle have købt 19db typen i stedet for.
Ydermere må der være gået noget galt ved montage af køleren, da det er meget
unormalt at temperaturen kan stige så voldsomt på så kort tid. Jeg ville
kigge grundigt efter om ikke køleprofilen er kommet op og ride på kanten af
soklen, så den sidder skævt.
mvh
Hans




Rasmus A. Nielsen (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus A. Nielsen


Dato : 05-01-02 06:24


"Hans" <fast@2night.dk> skrev:

> Den blæsertype du har brugt er for svag til en xp
> 1700+, uanset hvilken køleklods den måtte sidde på.

Ikke hvis luftgennemstrømningen i kabinettet er OK.
Husk - den skal suge igennem Alpha profilet, det virker bedst hos mig.

Jeg kører pt. 1460Mhz med en 19dB ved 7V = 50 grader ved FULD-LOAD i
LANGTID.
Så en 12dB ved 12V burde da nok kunne trække en 1700+.


> Ydermere må der være gået noget galt ved montage
> f køleren, da det er meget unormalt at temperaturen
> an stige så voldsomt på så kort tid.

Det ville jeg også mene.
VCore ?
Min PAL8045T tager meget lang tid om at opnå max temperatur, det er jo
en stor tung sag at gennemvarme, så bliver systemet hurtigt ustabilt,
så er profilet ikke korrekt monteret.
Jeg ved ikke hvor meget du har filet, men måske du har skadet
kobberindlægget, så det ikke længere har odentlig kontakt med Alu
profilet !?


> Jeg ville kigge grundigt efter om ikke køleprofilen er
> kommet op og ride på kanten af soklen, så den sidder
> skævt.

Ja, måske der skal files lidt mere...


PS. Korrekt airflow er 'guld'!


--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella!!!
http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/nutella.jpg



Hans (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 06-01-02 03:59

"Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk> skrev i en meddelelse
news:0cwZ7.2$lO3.309@news.get2net.dk...
>
> Jeg kører pt. 1460Mhz med en 19dB ved 7V = 50 grader ved FULD-LOAD i
> LANGTID.
> Så en 12dB ved 12V burde da nok kunne trække en 1700+.

Nixenbixen - Det er afprøvet i praksis, ellers ville jeg jo ikke skrive det,
vel?
Sålænge belastningen ikke er særlig stor går det fint, men kræves der for
meget løber systemet termisk løbsk.
mvh
hans



Rasmus A. Nielsen (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus A. Nielsen


Dato : 06-01-02 07:26


"Hans" <fast@2night.dk> skrev:

> Nixenbixen - Det er afprøvet i praksis, ellers
> ville jeg jo ikke skrive det, vel?

Så må XPerne jo bruge/udvikle lige så meget strøm/varme som en alm.
T-Bird.
Jeg har kørt min T-Bird 1400@1500Mhz uden problemer med en 12dB Papst
blæser, ved fuld load i laaaang tid uden problemer. Det kræver bare
det rigtige airflow.
Står blæseren og kører i sit eget luft, jamen så skal det jo løbe
termisk løbsk.


--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella!!!
http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/nutella.jpg



Rasmus A. Nielsen (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus A. Nielsen


Dato : 05-01-02 06:41


"Prost" <ruro@get3net.dk> skrev:

> Problemet er at jeg synes temp er ALT for høj ØV (60+)
> Og Win2000 fryser meget et par min. efter opstart...

Sådan skal profilet side på CPU'en:
http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/ALPHA.jpg


--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella!!!
http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/nutella.jpg



Prost (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Prost


Dato : 05-01-02 11:37

Hmm jeg må lige prøve at hive den af og prøve engang til
synes dog jeg var meget forsigtigt, med Artic Silver og alting
hvornår ved man at man har spændt fjerdrene nok ?
Jeg spændte til de små plast skiver drejede med når jeg strammede
skruerne.

Jeg har godt nok sat den til at blæse ind på profilet
måske jeg skulle prøve at vende det så den suger ?

Men tror nu ikke det er derfor at win2000 fryser
for på en kold opstart gør den det, faktisk før ASUS Probe
melder 45 grader




"Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk> skrev i en meddelelse
news:rlwZ7.3$lO3.303@news.get2net.dk...
>
> "Prost" <ruro@get3net.dk> skrev:
>
> > Problemet er at jeg synes temp er ALT for høj ØV (60+)
> > Og Win2000 fryser meget et par min. efter opstart...
>
> Sådan skal profilet side på CPU'en:
> http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/ALPHA.jpg
>
>
> --
> Venlig Hilsen: Rasmus.
> TotaliordenkrukkeNutella!!!
> http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/nutella.jpg
>
>



Thomas Alexander Fre~ (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Alexander Fre~


Dato : 05-01-02 11:51

Prost wrote:

> Hmm jeg må lige prøve at hive den af og prøve engang til
> synes dog jeg var meget forsigtigt, med Artic Silver og alting
> hvornår ved man at man har spændt fjerdrene nok ?
> Jeg spændte til de små plast skiver drejede med når jeg
> strammede skruerne.

Den skulle så sidde helt som den skal. Det er meget svært at
montere en 8045'er forkert.

> Jeg har godt nok sat den til at blæse ind på profilet
> måske jeg skulle prøve at vende det så den suger ?

Det vil i nogle tilfælde forbedre køleevnen, så prøv bare det.

> Men tror nu ikke det er derfor at win2000 fryser
> for på en kold opstart gør den det, faktisk før ASUS Probe
> melder 45 grader
<snip>

Det lyder så mere som enten en hardwarefejl (RAM) eller en
windowsfejl. Prøv at se hvad maskinen siger til den test du kan
hente fra http://www.memtest86.com .

--
MVH
Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.

Prost (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Prost


Dato : 05-01-02 12:02


"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c36ddae$0$17214$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Prost wrote:
>
> > Hmm jeg må lige prøve at hive den af og prøve engang til
> > synes dog jeg var meget forsigtigt, med Artic Silver og alting
> > hvornår ved man at man har spændt fjerdrene nok ?
> > Jeg spændte til de små plast skiver drejede med når jeg
> > strammede skruerne.
>
> Den skulle så sidde helt som den skal. Det er meget svært at
> montere en 8045'er forkert.

Det skulle jeg også mene, men prøver lige at hive den af og rense den for
artic
silver. og montere den igen og sætter papst 12 dBa til at suge.


> > Jeg har godt nok sat den til at blæse ind på profilet
> > måske jeg skulle prøve at vende det så den suger ?
>
> Det vil i nogle tilfælde forbedre køleevnen, så prøv bare det.
>
> > Men tror nu ikke det er derfor at win2000 fryser
> > for på en kold opstart gør den det, faktisk før ASUS Probe
> > melder 45 grader
> <snip>
>
> Det lyder så mere som enten en hardwarefejl (RAM) eller en
> windowsfejl. Prøv at se hvad maskinen siger til den test du kan
> hente fra http://www.memtest86.com .

Tror muligvis det kunne være grafikkortet noget med at Palit Daytona sendte
et "defekt" kort ud som ikke kunne køre så godt på Via chipsettet, men den
nye sending efter 18.12.01 skulle have rettet det op. Måske jeg har fået et
gammelt et..

Mine Ram er kingston 256mb som kører 2,5 V standart på bundbrættet
er 2,65 V kan det gøre det ustabilt ?


>
> --
> MVH
> Thomas A. Frederiksen
> Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
> http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
>



Thomas Alexander Fre~ (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Alexander Fre~


Dato : 05-01-02 12:26

Prost wrote:

<snip>
> Tror muligvis det kunne være grafikkortet noget med at Palit
> Daytona sendte et "defekt" kort ud som ikke kunne køre så godt
> på Via chipsettet, men den nye sending efter 18.12.01 skulle
> have rettet det op. Måske jeg har fået et gammelt et..

Det er en mulighed, men jeg ved ikke lige hvordan du finder ud
af om det er defekt...

> Mine Ram er kingston 256mb som kører 2,5 V standart på
> bundbrættet er 2,65 V kan det gøre det ustabilt ?
<snip>

Det burde ikke betyde noget for selve opstarten af W2K, men vent
og se hvad memtest siger, så kan du se om det er noget der er
værd at bruge tid på at justere.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.

Ebbe Jensen (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Ebbe Jensen


Dato : 05-01-02 15:08

Ja, det lyder lidt som Daytona syndromet. Har du ikke et andet grafikkort du
lige kan prøve at smide i ?

/Ebbe

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c36e5fb$0$17224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Prost wrote:
>
> <snip>
> > Tror muligvis det kunne være grafikkortet noget med at Palit
> > Daytona sendte et "defekt" kort ud som ikke kunne køre så godt
> > på Via chipsettet, men den nye sending efter 18.12.01 skulle
> > have rettet det op. Måske jeg har fået et gammelt et..
>
> Det er en mulighed, men jeg ved ikke lige hvordan du finder ud
> af om det er defekt...
>
> > Mine Ram er kingston 256mb som kører 2,5 V standart på
> > bundbrættet er 2,65 V kan det gøre det ustabilt ?
> <snip>
>
> Det burde ikke betyde noget for selve opstarten af W2K, men vent
> og se hvad memtest siger, så kan du se om det er noget der er
> værd at bruge tid på at justere.
>
> --
> MVH
> Thomas A. Frederiksen
> Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
> http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.



Prost (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Prost


Dato : 05-01-02 15:39


"> Ja, det lyder lidt som Daytona syndromet. Har du ikke et andet grafikkort
du
> lige kan prøve at smide i ?

Tjaa, det hjalp da jeg gik i VGA mode og installerede de nye Nvidia driver
fra
deres hjemmeside så spillede det !

Efter jeg har haft Alpha'en af og remonteret den efter det har CPU temp
stabiliseret sig
på 57 grader målt med ASUS probe, lige højt nok, men stabilt, har bestilt
en papst 19
dBa spændt på at se hvad der sker når den kommer på og den "lille" 12 dBa
bliver sat
som kabinet blæser...




> /Ebbe
>
> "Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse
> news:3c36e5fb$0$17224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Prost wrote:
> >
> > <snip>
> > > Tror muligvis det kunne være grafikkortet noget med at Palit
> > > Daytona sendte et "defekt" kort ud som ikke kunne køre så godt
> > > på Via chipsettet, men den nye sending efter 18.12.01 skulle
> > > have rettet det op. Måske jeg har fået et gammelt et..
> >
> > Det er en mulighed, men jeg ved ikke lige hvordan du finder ud
> > af om det er defekt...
> >
> > > Mine Ram er kingston 256mb som kører 2,5 V standart på
> > > bundbrættet er 2,65 V kan det gøre det ustabilt ?
> > <snip>
> >
> > Det burde ikke betyde noget for selve opstarten af W2K, men vent
> > og se hvad memtest siger, så kan du se om det er noget der er
> > værd at bruge tid på at justere.
> >
> > --
> > MVH
> > Thomas A. Frederiksen
> > Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
> > http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
>
>



Prost (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Prost


Dato : 05-01-02 13:53


"Prost" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse
news:3c363225$0$37963$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så fik jeg problemer med mit nye board
>
> ASUS A7V266-E (uden raid)
> AMD xp 1700+
> Alpha 8045T + en papst 12dBa
> Palit Daytona GeForce 3 ti200
> Noise Control kabinet
>

Så har jeg haft MB i af kabinettet og haft køler og blæser af
Tror der var kommet lige vel med Artic Silver på, man vil vel gerne
gøre det så godt jo. Men rensede det af og var meget påpasselig med
at det var et ultra tyndt lag, hvis man kan kalde det et lag. selvfølgelig
fuckede digi cammet up, da jeg skulle tage "før" billederne

Men muligvis tror jeg ikke jeg havde fået spændt nok på fjerderne
og det kan vel godt tænkes den høje temperatur !

Men jeg har endnu ikke haft det sat til efter, men hæng på
for en update.

Har taget lidt billeder:
www.rohleder.nu/pc1
www.rohleder.nu/pc




Mikkel Gravgaard (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Gravgaard


Dato : 06-01-02 05:27

Hvis de 60 grader er cpu'ens temp, synes jeg ikke, det er så slemt. Hvis det
er motherboardets, er det nok en anden historie.
Udover temperaturen er der jo også andre ting, der kan få os'et til at gå
ned såsom manglende opdatering af bios/Windows.

/Mikkel

"Prost" <ruro@get3net.dk> wrote in message
news:3c363225$0$37963$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så fik jeg problemer med mit nye board
>
> ASUS A7V266-E (uden raid)
> AMD xp 1700+
> Alpha 8045T + en papst 12dBa
> Palit Daytona GeForce 3 ti200
> Noise Control kabinet
>
> Fik min alpha køleprofil monteret efter lidt filen af det ene hjørne
> ingen problemer med det Artic silver II skrabet af med creditkort
>
> Installere Win2000 i første omgang gik installationen smertefrit
> SP II ligeså så installerede jeg den tilhørende GeForce3 driver (medfulgte
> CD)
> Lyd (onboard) driver
> Via drivers dem alle som fulgte med MB
>
> Problemet er at jeg synes temp er ALT for høj ØV (60+)
> Og Win2000 fryser meget et par min. efter opstart...
>
> Nogle Ideer ?
>
> /Rune
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste