Grammy 2001
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 04-01-02 18:35

Hejsa
Well U2 må vindet et eller andet!!
http://www.cnn.com/2002/SHOWBIZ/Music/01/04/grammy.nominations.adv.ap/index.html

Morten Bowman Hansen
bowman@stofanet.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-01-02 14:31

"Morten Bowman Hansen" <bowman@mail1.stofanet.dk>
> Well U2 må vindet et eller andet!!

Ja - omend jeg ville finde det kedeligt, hvis de fik særlig meget.
Så godt/specielt/fornyende er deres materiale heller ikke.

Den fulde nomineringsliste kan hentes i pdf-format på grammy.com,
hvis nogen er interesseret. Det er 43 sider med alle de nominerede
i de 101 kategorier med alle oplysninger om de nominerede sange,
album m.v.

Jeg gad godt vide, om der er en eller anden skummel kanal, som
kan opfanges på analog satellit (f.eks. noget tysk på Astra), som
viser showet direkte om natten den 27. februar. Hvis nogen finder
ud af noget, så meld det.

Et par (eller flere) favoritter og forudsigelser herfra:

Alicia Keys: "Fallin'" er årets (Grammyårets) bedste r&b- og pop-
single. Den vinder og bør vinde Record of the year og Song of the
year.

Album of the year: Outkast og India Aarie er nomineret. Jeg burde
have købt dem for længe siden, men nu gør jeg det nok helt bestemt.
Jeg ville ikke være ked af, at U2 vandt, men ellers kunne det da
være sjovt og ikke helt urimeligt, hvis Bob Dylan gjorde det.

Michael Jackson er nomineret for Best Male Pop Vocal Performance
og bør vinde. Elton John er bl.a. nomineret for Best Pop Vocal Album
og bør vinde. Björk er nomineret for bedste album inden for alternativ
musik, men er i hård konkurrence med bl.a. Radiohead og Coldplay
(som åbenbart ikke er rock?).

Inden for r&b-vokaler er feltet stærkt. Hos kvinderne ville jeg vælge
Blu Cantrell eller Keys, hos mændene Ushers "U Remind Me" og
blandt grupperne ville jeg nok ende med Destiny's Child, selvom det
er en forbrydelse, at de kun er nomineret for "Survivor"-sangen.

Afroman er nomineret for Best Rap Solo Performance. Den er mit
hadehit, så Nellys "Ride Wit Me" er min favorit. Gorillaz er nomineret
under rap, hvilket måske er okay, men det giver dem ikke mange
chancer mod f.eks. Outkast.

Country har jeg ikke meget at sige om, men efter hvad jeg hører,
skulle Dolly Parton i hvert fald kunne hive en pris hjem. Der er også
priser til jazz, gospel, latin, blues, folk (Dylan igen), reggae, verdens-
musik, polka (hvor navnet Jimmy Sturr løfter et øjenbryn, men nej,
det er ikke et a), børnemusik, snakkeplader og musical.

Der er både en pris for bedste compilation-soundtrack og for bedste
"score". I sidstnævnte er Danny Elfman og John Williams gamle
kendinge. Jeg kender ikke musikken godt nok til at give et bud.
Der er også en kategori for bedste sang fra en film, hvor jeg kun
kan gætte på Faith Hill - i kraft af beviste hitkvaliteter.

Producer of the Year er altså også interessant - Nigel Godrich,
Dr. Dre og Jimmy Jam/Terry Lewis især. Jeg holder nok på
sidstnævnte, selvom noget af deres produktion er for kedeligt.

Inden for klassisk vil jeg kun sige bravo til den eneste danske
nominering i kategori 91: Best Opera Recording for Den Kgl Operas
indspilning af Paul Ruders' opera Tjenerindens fortælling.

Musikvideoer: "Weapon of Choice" med Fatboy Slim og ikke
mindst Christopher Lambert er vel et indlysende valg, men også
Outkast og Missy Elliott er interessante nomineringer. Jeg synes,
jeg savner Michael Jackson her.

PS. Jeg har ikke nævnt alle kategorier. F.eks. er der også en pris
for bedste album-noter, som giver stor lyst til at hjemkøbe store
box-sets med f.eks. "The Stax Story"!

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Lars Petersen

Dato : 05-01-02 14:43

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindst Christopher Lambert er vel et indlysende valg, men også
> Outkast og Missy Elliott er interessante nomineringer. Jeg synes,

Du mener forhåbentlig Christopher Walken

/lars

Fra : Thomas Dalgaard

Dato : 05-01-02 14:48

[snip]
> [...]
>mindst Christopher Lambert er vel et indlysende valg, men også
>Outkast og Missy Elliott er interessante nomineringer. Jeg synes,

Det er altså ikke Chrisopher Lambert, men Christopher Walken der er
med i den video. Ville nok ikke være helt det samme med Lambert

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-01-02 21:52

"Thomas Dalgaard" <leilak@mailme.dk>

> Det er altså ikke Chrisopher Lambert, men Christopher Walken der er
> med i den video. Ville nok ikke være helt det samme med Lambert

Undskyyyyyld!

Én huske-/skrivefejl skal der jo være plads til.

(Og nu kommer der sikkert en og gør mig opmærksom på en til!)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Troels

Dato : 05-01-02 23:43

> Undskyyyyyld!
>
> Én huske-/skrivefejl skal der jo være plads til.
>
> (Og nu kommer der sikkert en og gør mig opmærksom på en til!)

Du har lavet en fejl....

/Troels

Fra : kautaq

Dato : 05-01-02 22:29

Peter Brandt Nielsen wrote:

> (Og nu kommer der sikkert en og gør mig opmærksom på en til!)

Du kunne godt accentuere 'en', så det blev til 'én'.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Thomas Dalgaard

Dato : 06-01-02 01:03

On Sat, 5 Jan 2002 21:51:37 +0100, "Peter Brandt Nielsen"
<brandt@etklikherfra.dk> wrote:

>"Thomas Dalgaard" <leilak@mailme.dk>

>Undskyyyyyld!
>
>Én huske-/skrivefejl skal der jo være plads til.
>
>(Og nu kommer der sikkert en og gør mig opmærksom på en til!)

Så, så, bliv nu ikke ked af det
Det kunne dog være en sej video med Lambert. Eller måske Van Damme.
Eller Chuck Norris. hehe

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-01-02 12:42

> [...]
> nominering i kategori 91: Best Opera Recording for Den Kgl Operas
> indspilning af Paul Ruders' opera Tjenerindens fortælling.

Rettelse:

Tjenerindens fortælling er faktisk nomineret i to kategorier, og den
anden er kategori 98 for bedste nutidige klassiske komposition.
Dvs. det er indspilningen, der er nomineret i nr. 91, og Ruders'
komposition, der er nomineret her.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-01-02 23:47

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk>
> Rettelse:

Og en til:

DR's big band er også nomineret til en Grammy. Kategori 46: Best
Large Jazz Ensemble Album. Fra DR's nyhedsbrev:

"Radioens Big Band er for andet år i træk blevet nomineret til en
amerikansk Grammy. Orkestret har denne gang opnået nominering for
sin indspilning med med brasiliansk-amerikanske pianist Eliane Elias og
sin tidligere chefdirigent, Bob Brookmeyer, "Impulsive!" udgivet på det
danske selskab Stunt."

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk