Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oplader til NiMh + Alkaline?
Fra : KASO

Dato : 04-01-02 11:40

Jeg er på udkig efter en "intelligent" batterilader, der kan klare begge
ovennævnte batterityper. Jeg har idag en Saitek EcoCharger, der kan
oplade NiCd + Alkaline, samt diverse andre ladere, der kan lade NiMh -
dog uden at måle på batteriet undervejs. Jeg ønsker 1 oplader til "det
hele" - d.v.s. at den skal kunne måle enkeltvis på batterierne og
lade/aflade dem optimalt (microprocessorstyret/deltaV - ikke
timerstyret), klare de gængse størrelser (AAA, AA, B, C, 9V) og
ovennævnte typer. Jeg så engang en sådan på nettet (et firma, der hed
"Greenstep"), men siden eksisterer ikke mere - og jeg husker ikke
fabrikatet på laderen - og kan ikke umiddelbart finde den i div.
søgninger. Er der nogen, der kan hjælpe ?

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Smith - Modell~

Dato : 04-01-02 13:06

Jeg har købt opladeren MW 4798 som jeg varmt kan anbefale, den kan du købe
på nettet på adressen: Http://www.elkuglen.dk

Claus

Fra : Kim Thomsen

Dato : 04-01-02 13:22

"Claus Smith - Modellerne.dk" <info@modellerne.dk> wrote in message
> Jeg har købt opladeren MW 4798 som jeg varmt kan anbefale, den kan du købe
> på nettet på adressen: Http://www.elkuglen.dk
>
> Claus

Jeg købte samme lader samme sted. Servicen er god og leveringen hurtig. Jeg
er ganske tilfreds med laderen (dog har jeg kun haft den i en uge)

Mvh Kim Thomsen

Fra : KASO

Dato : 04-01-02 13:53

"Claus Smith - Modellerne.dk" skrev d. 04-01-02 13:06 dette indlæg :
> Jeg har købt opladeren MW 4798 som jeg varmt kan anbefale, den kan du
købe
> på nettet på adressen: Http://www.elkuglen.dk
>
> Claus

Jeg har tidligere set på disse ladere (MW4798/MW5798), men forkastet dem
af flg. årsager:
- Kan ikke lade alkaline
- Måler og lader på batterierne parvis istedet for enkeltvis. Det
betyder, at de bliver ladet efter det dårligste batteri - og ikke
optimalt for hvert enkelt batteri.

Men tak for forslaget!

Er der andre, der har forslag til ladere, der kan leve op til mine
(besværlige) krav ?

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter

Dato : 04-01-02 17:12

> [...]
> optimalt for hvert enkelt batteri.
>
> Men tak for forslaget!
>
> Er der andre, der har forslag til ladere, der kan leve op til mine

- - - - - -

Jeg har set en lader kaldet Ansmann el. lign. Mener det var fra et sted der
kaldte sig "Billigbatterier" . Den målte vist på hver enkelt batteri.

Lige nu kan jeg ikke finde tilbage til stedet, måske kan andre hjælpe?

Mvh, Peter

Fra : KASO

Dato : 04-01-02 17:34

"Peter" skrev d. 04-01-02 17:12 dette indlæg :

> [...]
> kaldte sig "Billigbatterier" . Den målte vist på hver enkelt batteri.
>
> Lige nu kan jeg ikke finde tilbage til stedet, måske kan andre hjælpe?

Ja - www.billigebatterier.dk har en Ansmann oplader, der måler på hvert
enkelt batteri. Eneste problem ved den er, at den ikke kan lade Alkaline

http://www.kandu.dk/

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 05-01-02 10:06

> Ja - www.billigebatterier.dk har en Ansmann oplader, der måler på hvert
> enkelt batteri. Eneste problem ved den er, at den ikke kan lade Alkaline

Hvorfor er det at du vil genoplade Alkaline batterier?
Det er de da vidst ikke beregnet til, er de?

/Stig

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-01-02 10:44

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> wrote in message

> Hvorfor er det at du vil genoplade Alkaline batterier?
> Det er de da vidst ikke beregnet til, er de?
>
> /Stig

Nej!

/Karsten Jensen

Fra : KASO

Dato : 06-01-02 11:08

"Stig Nørgaard Jepsen" skrev d. 05-01-02 10:06 dette indlæg :

Alkaline

> Hvorfor er det at du vil genoplade Alkaline batterier?
> Det er de da vidst ikke beregnet til, er de?
>
> /Stig

Oprindeligt - Nej! Men der findes ladere, der kan oplade dem, så man kan
genbruge dem 10-20 gange, hvilket unægteligt reducerer udgifterne en
del. Grunden til at jeg ikke blot anvender NiMh istedet er, at der
findes en del apparater (bl.a. en del af ungernes legetøj), hvor man
f.eks. ikke må bruge opladelige batterier (der står desværre ikke
hvorfor), eller med et lavt, konstant forbrug, hvor selvafladningen fra
NiMh-batterier vil gøre dem uegnede.

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-02 11:59

KASO wrote:

> [...]
> findes en del apparater (bl.a. en del af ungernes legetøj), hvor man
> f.eks. ikke må bruge opladelige batterier (der står desværre ikke

Det skyldes at indholdet i genopladlige batterier er meget giftigt, og
at producenterne af legetøj ønsker at helgarderer sig mod sagsanlæg,
børn kan jo godt komme til at putte et batteri i munden, eller først
røre ved et lækket batteri og så sutte på fingerne.

Der er faktisk en stor dansk høreapparat producent, der er blevet dømt
til at betale en kæmpe erstatning i USA, fordi en lille hørehemmet dreng
spiste en knapcelle, de blev dømt fordi der ikke stod på embalagen og i
brugsanvisningen, at man ikke måtte spise knapcellerne - drengen var 4
år og kunne ikke læse.

Amerikansk lovgivning om erstatningsansvar er vanvittig, producenter af
varer skal advare mod enhver tænkelig og utænkelig dumhed, som brugeren
kan begå med produktet, det har medført at der ikke tages nogen
chancher, og denne praksis har smittet af på Europæiske producenters
brugsanvisninger.

Jeg har på et tidspunkt læst en artikel om genopladning af alkaline
batterier i ugeavisen Ingeniøren, den kom frem til at det ikke var alle
fabrikater der var lige velegnet, og at det gav en øget risiko for at
batterierne lækkede syre ud i apparatet.

Fra : KASO

Dato : 07-01-02 11:38

"Niels Ebbesen" skrev d. 06-01-02 11:59 dette indlæg :

> [...]
> børn kan jo godt komme til at putte et batteri i munden, eller først
> røre ved et lækket batteri og så sutte på fingerne.

Hmm - det er tænkeligt - selv om jeg aldrig har oplevet et opladeligt
batteri, der lækkede. Jeg har selv overvejet, om det skyldtes at den
indbyggede elektronik, der skal advare om at batteriet skal skiftes,
ikke kan håndtere den anderledes karakteristik fra NiMh - eller den
lavere spænding (1.24V istedet for 1.5).

> [...]
> fabrikater der var lige velegnet, og at det gav en øget risiko for at
> batterierne lækkede syre ud i apparatet.

Jeg har i nogle år anvendt ovennævnte Saitek lader på Alkaline batterier
og været godt tilfreds. Den megen snak i pressen om risikoen skyldes
formentlig primært fabrikanternes frygt for et lavere salg - hvis alle
opladede batterierne, ville salget jo falde til 10% - ikke en rar tanke
for en producent! Selv har jeg oplevet batterier, der lækkede fra tid
til anden - men det har oftest været meget gamle batterier, hvor jeg
ikke kan afgøre, om det er ladningen eller alderen, der var årsagen. Jeg
har aldrig oplevet batterier, der lækkede under opladningen eller brug -
kun under opbevaring!

Jeg må nok fortsætte med min Saitek, og evt. supplere med en bedre lader
til mine NiMh-batterier - selv om det havde været rart med en lader til
det hele!

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-01-02 12:54

KASO wrote:

> [...]
> batterier og været godt tilfreds. Den megen snak i pressen om
> risikoen skyldes formentlig primært fabrikanternes frygt for et

De spekulationer kan du godt glemme, sådanne hensyn vil du aldrig
opleve i ugeavisen Ingeniøren, de er ikke mikrofonholder for batteri-
producenterne, i forbindelse med artiklen var der også et diagram
og en byggevejledning til en alkaline-lader.

Jeg har oplevet gamle NC og NMiH batterier der er begyndt at lække, men
de er blevet meget bedre med årene, der er efterhånden langt imellem
defekte batterier, mange overser iøvrigt, at det kan være fatalt at tabe
et batteri ned på et hårdt underlag, det kan skade den ventil der
udlufter batteriet, så det kan slippe af med det overtryk der opstår,
når det bliver varmt under op- og afladning.

Fra : KASO

Dato : 07-01-02 13:40

"Niels Ebbesen" skrev d. 07-01-02 12:54 dette indlæg :

> [...]
> producenterne, i forbindelse med artiklen var der også et diagram
> og en byggevejledning til en alkaline-lader.

Det var ikke en specifik hentydning til Ingeniøren, men der har været en
del skriveri om emnet også andre steder. Jeg har bl.a. set på nettet
under min søgning, at Producenternes/importørernes brancheforening har
udsendt pressemeddelelser med advarsler - og her må nok siges at være et
stærkt økonomisk incitament! Jeg afviser da heller ikke, at der kan
forekomme lækager - men jeg har efter 4-5 års brug ikke set noget, der
gør at jeg mener at det er et reelt problem.

> [...]
> udlufter batteriet, så det kan slippe af med det overtryk der opstår,
> når det bliver varmt under op- og afladning.

OK - jeg har blot aldrig oplevet det. Jeg har aldrig prøvet at tabe
batterierne på et hårdt underlag - der er tæppe på i det rum, hvor
opladerne og batterierne står og hvor de fleste batteriskift sker.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim K

Dato : 04-01-02 17:34

http://www.dantokin.dk/product.asp?product=42&page=1
er linket hører under www.billigebatterier.dk
mvh Kim

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 05-01-02 00:20

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message
> Jeg er på udkig efter en "intelligent" batterilader, der kan klare begge

http://www.rayovac.com/busoem/oem/specs/ren10.shtml

Kan fx købes giftwrapped på
http://www.walmart.com/catalog/product.gsp?cat=57907&product_id=870844&type=
1&path=0:3944:3945:57907&dept=3944

// Steffen

Fra : Morten Kølbæk

Dato : 05-01-02 21:53

> Kan fx købes giftwrapped på .....

Hvis det er en USA model er den beregnet til 110 V, men
man kan da håbe at den kan fåes til 220 V, den er jo billig.

Mvh Morten

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 06-01-02 09:18

"Morten Kølbæk" <mok@geocities.com> wrote in message

> Hvis det er en USA model er den beregnet til 110 V, men
> man kan da håbe at den kan fåes til 220 V, den er jo billig.

Tror jeg ikke - det er også den eneste grund til ikke at købe deres 1 times
lynlader (1600mAh NiMH på 1 time!). En 220->110 omformer er dog ikke
voldsomt dyr, men det fylder jo altsammen.

// Steffen

Fra : KASO

Dato : 07-01-02 11:40

"Steffen Poulsen" skrev d. 05-01-02 00:20 dette indlæg :
> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
Desværre er "opladelige alkaline batterier" ikke det samme som de
"almindelige" (Duracell m.fl.) alkaline batterier, jeg er ude efter at
kunne oplade

http://www.kandu.dk/

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 08-01-02 19:07

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message news:hOe_7.10139
> Desværre er "opladelige alkaline batterier" ikke det samme som de
> "almindelige" (Duracell m.fl.) alkaline batterier, jeg er ude efter at
> kunne oplade

Du ved vel ikke tilfældigvis hvad forskellen er? Det kunne da være meget
sjovt at vide ..

// Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-01-02 19:30

Steffen Poulsen wrote:

> Du ved vel ikke tilfældigvis hvad forskellen er? Det kunne da være
> meget sjovt at vide ..

Alkaline batterier er alkaline batterier, det er ligegyldigt med
fabrikatet, de kan genoplades typisk en 10 til 20 gange, efter sigende
skulle nogle mæker være mere velegnet end andre, jeg ved dog ikke hvilke.

Det kræver en speciel lader at genoplade alkaline batterier, og man
kan højst nå op på ca. 90% kapasitet i forhold til et nyt batteri,
kapasiteten daler efterhånden som batteriet er blevet genopladet flere
gange, og på et tidspunkt kan det ikke længre svare sig at genoplade.

Alkaline batterier er dog ikke et fornuftigt alternativ til geopladlige
NMiH batterier, der er bygget til at kunne genoplades mange hundrede
gange til fuld kapasitet.

Fra : KASO

Dato : 08-01-02 20:18

"Niels Ebbesen" skrev d. 08-01-02 19:30 dette indlæg :

> [...]
> fabrikatet, de kan genoplades typisk en 10 til 20 gange, efter sigende
> skulle nogle mæker være mere velegnet end andre, jeg ved dog ikke

Forkert! Opladelige Alkaline er en anden type end "almindelige" alkaline
(se mit tidligere svar)! Begge typer findes i flere (mange) fabrikater.

> [...]
> kapasiteten daler efterhånden som batteriet er blevet genopladet flere
> gange, og på et tidspunkt kan det ikke længre svare sig at genoplade.

Korrekt! Der loves 10-20 gange - eller mere. I praksis er det nok
snarere 5-10 gange - hvis man er omhyggelig med ikke at aflade for meget
først!

> Alkaline batterier er dog ikke et fornuftigt alternativ til
geopladlige
> NMiH batterier, der er bygget til at kunne genoplades mange hundrede
> gange til fuld kapasitet.

I nogle apparater er Alkaline bedre egnet end NiMh/NiCd grundet den
lavere selvafladning. Har man desuden adgang til "aflagte"
Alkalinebatterier fra f.eks. sin arbejdsplads, kan man genoplade dem og
få fornøjelse af dem nogle gange. Dermed genbruger man "skrald" - til
gavn for miljø og tegnebog.

Jeg bruger også en del NiMh-batterier, da de er bedre egnet til nogle
formål - f.eks. digitalkamera og Blitz. Med Duracell er min blitz klar
fra slukket tilstand på 16 sek. - med de bedste NiMh er den klar på 6
sek. - det gør en væsentlig forskel!

Det drejer sig m.a.o. om at bruge batterier til det, de er bedst til -
og jeg forsøger at finde en lader, der kan bruges til dem alle sammen -
hvilket ser ud til at være vanskeligt desværre! Jeg har idag set på den
nyeste lader fra Saitek. På selve laderen kan man vælge mellem Alkaline
og NiCd - på kassen og i brugervejledningen står, at den også lader
NiMh. Der er tilsyneladende ikke lavet tekniske ændringer fra den
Saitek-lader, jeg har i forvejen - og hvor der står, at man ikke kan
lade NiMh - kun NiCd - jeg er derfor skeptisk!

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-01-02 21:25

KASO wrote:

> [...]
> formål - f.eks. digitalkamera og Blitz. Med Duracell er min blitz klar
> fra slukket tilstand på 16 sek. - med de bedste NiMh er den klar på 6

Den hurtigere opladning af blitzen skyldes en lavere indre modstand i NC
og NMiH celler, prøv at lave 10 hurtige skud med blitzen, og tag så
batterierne ud, du vil opdage de er temmelig varme, de kan faktisk blive
så varme, at den indre modstand stiger så meget at de virker flade, men
efter en kort afkøling genvinder de kraften.

Jeg har to ladere, den ene er en FRIWO PRO, den kan både lade NC og
NMiH, det er en langsom lader, hvor ladetiden er en 12 - 13 timer,
den slår selv fra når batterierne er opladet, og så vidt jeg kan
bedømme, så kan den tilsyneladne godt finde ud af, at jeg har batterier
i forskellige mAh størrelser.

Jeg har et lille billigt multimeter, som jeg måler batterierne med inden
og efter opladning, alle mine NC og NMiH celler er mærket med nr. og
købsdato, og jeg fører en logbog med "havegærder", så jeg kan se hvor
mange gange de er genopladet, og sådan ca. hver tiende gang aflader jeg
dem helt med en lommelygte, som jeg bare lader være tændt til der ikke
er mere glød i pæren.

Jeg har overvejet at købe en hurtiglader, men jeg er lidt skeptisk, da
batterierne bliver meget varme, og jeg har en idé om, at det vil øge
fordampningen under ladning, og dermed reducere batteriernes levetid,
men på den anden side, så koster en NMiH celle kun ca. 25 kr., og så
betyder det ikke så meget om den kun kan holde til 300 el. 500 opladninger.

PS til KASO: Jeg kan se du poster dine indlæg igennem et web-interface
(http://www.kandu.dk), har du overvejet at prøve med en rigtig
news-klient, det kører sådan ca. 100 gange så hurtigt, og man får et
meget bedre overblik over debatten.

Fra : KASO

Dato : 08-01-02 20:03

"Steffen Poulsen" skrev d. 08-01-02 19:07 dette indlæg :

> Du ved vel ikke tilfældigvis hvad forskellen er? Det kunne da være
meget
> sjovt at vide ..
>
> // Steffen

Så vidt jeg ved, er Opladelige Alkaline batterier udstyret med en
ventil, der sikrer dem mod at lække i forbindelse med opladning. Denne
findes ikke i "almindelige" alkaline batterier, der jo ikke
(oprindeligt) var beregnet til opladning. Opladelige alkaline er ikke
særligt udbredt - specielt ikke i Danmark - og efter hvad jeg har læst,
er de heller ikke et særligt interessant alternativ, da de er meget
sarte over for forkert af-/opladning.

http://www.kandu.dk/