Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Anbefaling af stativ (trefod)?
Fra : Bo Kristensen

Dato : 04-01-02 11:19

Hej Fotonørder!

Er der nogen der kan anbefale et godt letvægtsstativ (trefod), der kan klare
lidt af hvert, uden at det behøver at være top professionelt, men skal helst
heller ikke skvatte sammen ved den mindste smule vind.

Det skal bruges til et Canon G1.

Med venlig hilsen

Bo Kristensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-02 11:47

Bo Kristensen wrote:

> [...]
> klare lidt af hvert, uden at det behøver at være top professionelt,
> men skal helst heller ikke skvatte sammen ved den mindste smule vind.

Jeg har lige købt et Vanguard MT-100, det er et kraftigt, alsidigt og
stabilt stativ, der kan håndtere alt fra et lille digicam til et 6x6
kamera, og jeg kan varmt anbefale det pågældne stativ, du kan se det på
flg. URL: http://www.vanguardusa.com/new/tripods/mt-100.htm - bemærk at
man kan komme helt ned i frøperspektiv, det er der ikke ret mange
stativer der kan klare.

Hvis du er til en dyr løsning, så kik på flg. URL: http://www.stabil.nu/
det er træstativer, det er virkelig luxus, de er lette og så giver de
ikke kolde fingre om vinteren, og de meget stabile - landmålere og
ornitologer bruger træstativer, og deres instrumenter er kraftige
kikkerter, som stiller exstreme krav til stabilitet.

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 04-01-02 12:27

Selvom jeg ikke er nogen hardcore fotonørd, vil jeg alligvel give dig
et råd

Husk at sikre at stativet kan vippe hovedet så du kan tage
portræt-formats billeder. Tro det eller lad være - jeg fik et stativ i
gave, hvor man ikke kunne det... Det overraskede da også bag
fotohandleren, der heldigvis havde fået en ny model hjem.

mvh
Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-02 14:29

"Søren Thing Pedersen" wrote:

> Husk at sikre at stativet kan vippe hovedet så du kan tage
> portræt-formats billeder.

Det kan det/de stativer jeg anbefaler, Vanguard MT-100 har funktionen i
det hoved der medfølger, hvis man vælger et træsstativ, så skal man købe
kamerahovedet for sig, og så kan man jo passende vælge et kuglehoved.

Fra : Bo Kristensen

Dato : 04-01-02 20:02

> Det kan det/de stativer jeg anbefaler, Vanguard MT-100 har funktionen i
> det hoved der medfølger, hvis man vælger et træsstativ, så skal man købe
> kamerahovedet for sig, og så kan man jo passende vælge et kuglehoved.

I skal begge have tak for de gode råd og anbefalinger!

Jeg synes Vanguard'en lyder meget fornuftig til mit behov - har dog et par
uddybende spørgsmål som jeg ikke rigtig synes siden dækker:

Hvor meget vejer det? (ca.)
Hvor kan det købes? (.dk)
Hvilket prisleje? (ca.)

Med venlig hilsen,

Bo Kristensen

Fra : Assassin

Dato : 04-01-02 20:37

Jeg har et Manfrotto 390 Junio stativ, det er rigtig god kvalitet!
Lidt data:
Sammenklappet 56cm langt
Max højde 159cm
Max bærevægt 5kg (det tror jeg er lavt sat)
Egenvægt 1,91kg

Jeg gav 500kr i fototeam, vejl. er vist 600kr.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-02 22:21

Bo Kristensen wrote:

> Jeg synes Vanguard'en lyder meget fornuftig til mit behov - har dog
> et par uddybende spørgsmål som jeg ikke rigtig synes siden dækker:

> [...]

Vanguard MT-100
Egen vægt = ca. 2,5 kg
Det bære = ca. 5 - 7 kg (mellemformatkamera m. en 500 mm)
Højde sammenklappet = 71 cm
Min. højde = 42 cm
Max. højde = 162 cm
Pris = ca. 1.250 kr.

Alle fotohandlere kan skaffe/levere den, der er en dansk importør, hvis
jeg ikke tager meget fejl, så lagerfører Bingo Foto Vanguard stativer.

Den danske importør er: http://www.finnjensen.dk/

Fra : Aksel

Dato : 05-01-02 21:26

> [...]
helst
> heller ikke skvatte sammen ved den mindste smule vind.

Jeg vil anbefale dig at købe et stativ med panoramahoved og tilt,
kuglehoveder er ikke så nemme at arbejde med, det er meget svært at dreje
lidt til siden uden at vippe med et kuglehoved

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-01-02 23:09

Aksel wrote:

> Jeg vil anbefale dig at købe et stativ med panoramahoved og tilt,
> kuglehoveder er ikke så nemme at arbejde med, det er meget svært at
> dreje lidt til siden uden at vippe med et kuglehoved

Hvis det er et nogenlunde fornuftigt kuglehoved, så ligger
horisontal rotation i et selvstændigt leje, og så er det altså
ikke noget problem at dreje en lille smule, og det påvirker
ikke den vertikale indstilling.

Men et rigtigt panoramahoved, hvor man kan nivelere kamerahovedet,
er en lækker ting, og det er et must hvis man også skal bruge
stativet til vidio.