Afstandsbegreber hos de skøre englændere o~
Fra : KJ

Dato : 03-01-02 20:39

Jeg arbejder lidt med GPS programmer, og i den forbindelse er jeg kommet
til kort, hvad angår de engelske og marine anstandsangivelser.

Det er ikke omregningen, jeg har problemer med men derimod, hvad der er
skik og brug.

Jeg skal kunne angive afstande på land hhv. vand som et hel/decimaltal med
efterfølgende benævnelse og afstanden kan være alt fra 1m til ca. 20000
km.

Indenfor det metriske system er det jo ikke noget problem, der bruger vi
jo normalt meter indtil vi runder den første kilometer og herefter taler
vi så kilometer evt. med en enkelt decimal på ved mindre kilometer
afstande.

Men hvad gør man tilsvarende mht. engelsk (statute) og nautical miles?

Starter man tilsvarende med fod og bliver man ved med at sige "fod" indtil
man når en mil, eller hvordan foregår det?

Der er givetvis forskel på i hvilken situation det er, for eks. ved
flyvning angives alle højder jo i fod uanset som højden er lang over en
mil eller ej.

Ved afstandsangivelse er der ikke så meget tvivl om, at man fra en statute
mile hhv. nautical mile og opefter angiver det i miles, men hvad gør man
fra helt korte afstande og op til den første mile?

Please hjælp mig og skriv gerne hvor du har din viden fra, uden at genere
nogen har jeg mest brug for erfaring.

Kjeld

--
_______________________
http://www.cetus.dk/gps

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-01-02 20:45

kj@bifrostnet.dk (KJ) writes:

> [...]
> fra helt korte afstande og op til den første mile?
>
> Please hjælp mig og skriv gerne hvor du har din viden fra, uden at genere

Ved bilkørsel i USA har jeg bemærket, at man der ofte bruger 1/8 mile,
1/4 mile og 1/2 mile.

Det er information af begrænset værdi, hvad jeg tilfældigvis har
oplevet, det ved jeg, men det er hvad jeg har.

(Nå ja: I golf bruger man yards. Det er måske værd at checke?)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 03-01-02 21:12

Peter B. Juul wrote:
> (Nå ja: I golf bruger man yards. Det er måske værd at checke?)

Hvis man har brug for GPS når man spiller golf, burde man nok se sig om
efter en anden sportsgren, hvor ens talent er lidt større

Martin
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Jakob M

Dato : 04-01-02 00:11

> (Nå ja: I golf bruger man yards. Det er måske værd at checke?)

Nej, i Europa (minus Storbritannien) bruger man meter på golfbanen.

Mvh
Jakob

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-01-02 00:30

"Jakob M" <r49@hotmail.com> writes:

> Nej, i Europa (minus Storbritannien) bruger man meter på golfbanen.

Well, det er temmelig irrelevant, når manden spørger til brugen, hvor
man ikke bruger det metriske system, ikke?
--
Peter B. Juul, o.-.o "I desire macaroni pictures."
The RockBear. ((^)) -Moses.

Fra : Morten Pedersen

Dato : 05-01-02 18:00

> (Nå ja: I golf bruger man yards. Det er måske værd at checke?)

En yard er 3 fod, og er derfor næsten son vores meter

Fra : Ivar

Dato : 04-01-02 00:26

KJ skrev:

> Det er ikke omregningen, jeg har problemer med men derimod, hvad der er
> skik og brug.

Du har kun dette problem fordi moderne videnskab og teknologi gør det
nødvendigt at "sammenblande" små og store afstande.
Normalt blandes små og store længde-enheder slet ikke. Enten bruger man
det ene eller det andet, afhængig af hvad man måler på og hvor lang det er.

Vi bruger næsten udelukkende metriske enheder, derfor støder vi sjældent på
problemet. Ved ikke metriske enheder "springer" vi også.
Vi bruger fx. tommer når vi skal beskrive størrelsen på en computer-skærm,
men ville bruge meter hvis vi ville beskrive størrelsen på en skærm på
et fodboldstadium.

Du må give brugeren mulighed for at vælge mellem to eller flere måleenheder.

Ivar

Fra : Peden

Dato : 05-01-02 16:47

> Vi bruger næsten udelukkende metriske enheder, derfor støder vi sjældent

> problemet.
Grunden til at sidste Mars landing mislykkedes var det ikke netop
sammenblandingen af metriske og "engelske" måleenheder? Kan også være det
var et andet sted, men lid spøjst at det kan lade sig gøre for
videnskabsfolk

mvh
Peden

Fra : KJ

Dato : 05-01-02 20:49

Jeg tror bare, at jeg stille og roligt trækker spørgsmålet tilbage. Jeg
har fundet svaret andetsteds, hvilket måske er meget godt trådens
kommentarer taget i betragtning

/KJ

--
_______________________
http://www.cetus.dk/gps

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-02 21:12

kj@bifrostnet.dk (KJ) writes:

> Jeg tror bare, at jeg stille og roligt trækker spørgsmålet tilbage. Jeg
> har fundet svaret andetsteds, hvilket måske er meget godt trådens
> kommentarer taget i betragtning

Måske var det så på sin plads om du oplyste os?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : KJ

Dato : 05-01-02 22:59

In article <m3n0zslfr3.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk
(Peter B. Juul) wrote:

> Måske var det så på sin plads om du oplyste os?

Nåh ja, det burde jeg måske have skrevet.

Det lader til at det normale er at præsentere afstanden i feet op til en
afstand på 0.1 gange statute/nautical mile.

Dvs. man for nautical miles vedkommende tæller op til omkring 600 feet og
angiver så derefter som 0.1 nmi og opefter.

Tilsvarende gælder for statute (engelsk) miles her er grænsen dog omkring
525 feet.

/KJ

--
http://www.cetus.dk/gps