Spørgsmål om ligning
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-01-02 19:24

Måske er det bare mig, der ikke kan se skoven for bare træer, men hvad gør
man ved dette problem?

Jeg har en funktion, hvor Y-koordinatet er beregnet ud fra tre forskellige
X-variable, kaldet X1, X2 og X3. Der findes to variationer af min funktion:

Y = X1*X2*X3*0,1
Y = X1*0,01 + 0,05*X1*X2*X3

Hvordan finder jeg skæringspunkterne mellem de to kurver, når alle tre
X-værdier kan variere?

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-01-02 19:53

Scripsit "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com>

> Y = X1*X2*X3*0,1
> Y = X1*0,01 + 0,05*X1*X2*X3

> Hvordan finder jeg skæringspunkterne mellem de to kurver, når alle tre
> X-værdier kan variere?

Sæt de to højresider lig hinanden. Gang med 100 og del med X1 på begge
sider, flyt lidt rundt, og du ender med

X2*X3 = 0,2

--
Henning Makholm "Man vælger jo selv sine forbilleder."

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-01-02 10:40

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev i artiklen
<yahk7uz4675.fsf@tyr.diku.dk>...
> Scripsit "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com>

> Sæt de to højresider lig hinanden. Gang med 100 og del med X1 på begge
> sider, flyt lidt rundt, og du ender med
>
> X2*X3 = 0,2

Nu var problemet ikke så meget, hvordan man fandt selve skæringspunktet,
men mere, at man efter at have løst ligninger kommer til at stå med det
resultat, du har her, hvor man har to X-værdier at arbejde med.

Men pointen må vel egentlig bare være, at hvis man har den ene af de to
værdier, kan den anden altid beregnes.

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-01-02 11:22

> [...]

> men mere, at man efter at have løst ligninger kommer til at stå med det
> resultat, du har her, hvor man har to X-værdier at arbejde med.

Ja, men hvis det er et problem, bliver du jo nødt til at forklare hvad
du havde ventet og hvad du skal bruge det til.

> Men pointen må vel egentlig bare være, at hvis man har den ene af de to
> værdier, kan den anden altid beregnes.

Ja, og X1 kan vælges frit.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-01-02 13:33

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev i artiklen
<yahr8p6o1pk.fsf@tyr.diku.dk>...
> Scripsit "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com>

skæringspunktet,

> Ja, men hvis det er et problem, bliver du jo nødt til at forklare hvad
> du havde ventet og hvad du skal bruge det til.

Klart, men svaret var egentlig nyttigt nok alligevel. Det, jeg gerne ville
se, var, hvordan andre ville behandle ligningen. Det gav du jo et bud på.