æg...
Fra : Sadat

Dato : 03-01-02 15:41

en gammel kone har en kurv fuld af æg....

hun tar så på marked for at sælge de her æg. den første kunde hun møder
køber det halve af det der ligger i kurven plus et halvt æg.

næste kunde hun møder køber så det halve, plus et halvt æg, af det hun havde
tilbage i kurven.

den tredje og sidste kunde køber så det halve, plus et halvt æg, af det hun
havde tilbage i kurven.

konen sælger ingen halve æg... hvor mange æg var der i kurven??

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

- den denden denden
de kalder mig skurken...!

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 03-01-02 15:58

Sadat wrote:
> den tredje og sidste kunde køber så det halve, plus et halvt æg, af det
> hun havde tilbage i kurven.
>
> konen sælger ingen halve æg... hvor mange æg var der i kurven??

Det giver ingen mening at kunderne køber halve æg, hvis konen ikke sælger
dem.

--
Jonas Kongslund <jonas(at)kongslund.dk> XNS: =Jonas Kongslund

When you want to change the world, you don't see the dawn by
getting up early - you see it by not sleeping through the night.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-02 16:32

Jonas Kongslund skrev:

>Det giver ingen mening at kunderne køber halve æg, hvis konen ikke sælger
>dem.

Jo.

Man kan også sige at hun kun sælger halve æg i par.

--
Bertel

Fra : Sadat

Dato : 03-01-02 18:00

"Jonas Kongslund" <gamma@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det giver ingen mening at kunderne køber halve æg, hvis konen ikke sælger
> dem.

Jo... fordi hvis han køber det halve af 7 æg... så er det jo 3,5 det kan han
ikke. så han køber det halve af 7 æg plus et halvt ;)

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

- den denden denden
de kalder mig skurken...!

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 03-01-02 16:09

> konen sælger ingen halve æg... hvor mange æg var der i kurven??

Æææhh.. 7 eller 15 eller 31 eller 63 eller... Solgte hun alle æggende??

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 03-01-02 17:18

> æggende?

Heh... der er endnu ingen der har rettet mig

Og så sad jeg lige og kiggede på mit svar på spørgsmålet, og det kan nok
formuleres bedre:

Hvis kurven skal tømmes er der 2^n-1 æg i kurven, hvor n er det antal
personer der køber æg, i dette tilfælde 3.

Fra : Sadat

Dato : 03-01-02 17:58

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse

> Æææhh.. 7 eller 15 eller 31 eller 63 eller... Solgte hun alle æggende??

7 er korrekt... glemte at skrive at kurven blev tømt efter sidste kunde.

hvis hun ingen halve æg sælger så må det jo være et ulige tal.

første kunde: 7/2+½= 4
anden kunde: 3/2+½= 1
tredje kunde: 1/2+½= 0

;)

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

- den denden denden
de kalder mig skurken...!

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 03-01-02 18:15

> hvis hun ingen halve æg sælger så må det jo være et ulige tal.

Ikke helt... prøv med 9

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-01-02 19:54

Scripsit "Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk>

> Ikke helt... prøv med 9

Du tager her fejl af => og <=.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 03-01-02 20:15

> Du tager her fejl af => og <=.

Ja, jeg misforstod ham. Jeg troede han sagde at alle ulige tal kunne
bruges som løsning, hvis ikke alle æggene skulle sælges.