Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuji a201-mørke billeder
Fra : Kim K

Dato : 03-01-02 12:23

Jeg købte igår et sådan kamera til 2800kr. Der er 5dages returret-så det
gælder virkelig om at teste det
Jeg har netop taget et billede ud over kbh, men synes at billedet er blevet
noget mørkt. hvad kan gøres ved det?

Nogen som har andre forslag til et kamera omkrnig denne prisklasse? krav:
lommeformat
Afskærmer for linse(altså ordentlig klap af en art)
minimum 2mgp

på forhånd tak
mvh Kim

ps billedet som lige er taget kan ses i dk.binaer under kbh-3januar

Fra : Kim K

Dato : 03-01-02 15:50

ups jeg kan ikke få sendt det billede...øv

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-01-02 19:59

Kim K wrote:

> Jeg købte igår et sådan kamera til 2800kr. Der er 5dages returret-så
> det gælder virkelig om at teste det
> Jeg har netop taget et billede ud over kbh, men synes at billedet
> er blevet noget mørkt. hvad kan gøres ved det?

De billeder der kommer direkte fra et digicam, skal betragtes som
"rå-film", og hvis du ikke er exstrem erfaran til lysmåling og vurdering
af motivet, og de dertil hørende +/- kompensationer i optagelsender, så
skal du forvente, at næsten alle dine billeder skal efterjusteres i et billedbehandlingsprogram.

Det svarer helt hvad der sker, når du indleverer en negativ film til
fremkaldelse, men her er det bare laboratoriet der sørger for at justere
hver enkelt kopi, så den står så pænt som muligt i aftrykket.

Jeg har mere end 30 års erfaring som fotograf, heraf 5 år med digital
fotografering, og jeg er oppe på at ca. 70% af mine billeder står
perfekt i optagelsen, de 30% får nogle mindre justeringer i PhotoShop,
og det er under 1% jeg må kassere som fejleksponerede.

Når man skal justere et billede, så er det iøvrigt en fordel at det er
lidt for mørkt, man kan altid lysne, hvorimod man aldrig kan få tegning
frem i helt de hvide områder, som kendetegner for lyse billeder.

Du kan prøve at sende billedet til mig som en JPG-fil, så skal jeg vise
dig hvordan det ser ud efter en proff. billedbehandling, det skal
versionen direkte fra kameraet.

Fra : emj

Dato : 03-01-02 23:12

Niels Ebbesen skrev i <3C34A9EA.F108744B@niels-ebbesen.net>:

>Du kan prøve at sende billedet til mig som en JPG-fil, så skal jeg vise
>dig hvordan det ser ud efter en proff. billedbehandling, det skal
>versionen direkte fra kameraet.

Vil du så godt smide et før og efter må nettet, så vi andre kan se det
også?
Hilsen emj
-- www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-02 01:15

emj wrote:

> Vil du så godt smide et før og efter må nettet, så vi andre kan se det
> også?

Nej jeg da ikke uden vidre publicere Kim's billede på Internettet, det
må du nok kunne forstå...!

Fra : emj

Dato : 04-01-02 02:46

Niels Ebbesen skrev i <3C34F404.521CE4AD@niels-ebbesen.net>:

>Nej jeg da ikke uden vidre publicere Kim's billede på Internettet, det
>må du nok kunne forstå...!
Ja, det forstår jeg skam godt, men når nu manden selv har forsøgt at
sende det til dk.binær, så er det vel hans mening, at vi må se det.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-02 09:47

Niels Ebbesen wrote:

> Du kan prøve at sende billedet til mig som en JPG-fil, så skal jeg
> vise dig hvordan det ser ud efter en proff. billedbehandling, det skal
> være versionen direkte fra kameraet.

Kim har sendt mig billedet og skriver:

> Hej
> Og tak for tilbuddet som jeg synes er utrolig pænt af dig. Det her
> er det omtalte billede-det må desuden gerne publiseres offentligt
> Jeg vil vente spændt på resultatet, da det jo klart vil få effekt
> på min tilfredsstillelse af kammeraet.
> Tusind tak
> Kim

De to billeder ligger i et direktory på flg. URL:
http://niels-ebbesen.net/kim_foto/

Jeg kan selvsagt ikke vide, hvor lyst der var da billedet blev optaget,
så min lysning er et skøn, men jeg kan se at Kim har lysmålt på himlen,
og endda himlens lyseste område, derfor er billedet blevet meget undereksponeret.

Hvis Kim havde rettet lysmålings- og focuseringsfeltet (markeret område
midt i søgeren) mod Minimetro stationen, og låst den indstilling fast
ved at trykke og holde udløserknappen halvt nede, og han så
efterfølgende havde lavet beskæringen af motivet, så var billedet ikke
blevet for mørkt.

Jeg lader billederne ligge et par dage, de bliver slettet på mandag.

Fra : emj

Dato : 04-01-02 10:22

Niels Ebbesen skrev i <3C356BF9.60997B3E@niels-ebbesen.net>:

>Jeg kan selvsagt ikke vide, hvor lyst der var da billedet blev optaget,

Nej, men jeg synes godtnok at du har været meget hård ved detaljerne.
Jeg har prøvet at lave en amatørjustering og kunne faktisk godt tænke
mig at få den vurderet også. I alle tilfælde kan man helt klart ikke
kassere et camera på grundlag af det originale billede.
Hvis det har interesse, vil jeg gerne sende min "udlægning" af
originalbilledet til dig, så det måske kunne lægges op som alternativ
justeringsmulighed.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-02 11:09

emj wrote:

> Hvis det har interesse, vil jeg gerne sende min "udlægning" af
> originalbilledet til dig, så det måske kunne lægges op som alternativ
> justeringsmulighed.

Nej det er ikke nødvendigt, det er ikke en konkurrence om den bedste
justering, en justering kan jo selvsagt lægges på ethvert punkt mellem
originalen og mit eksempel, jeg har bevidst lavet billedet så lyst, som
jeg formoder motivet vil være midt på dagen.

Jeg kunne jo også ha' lavet en dicideret maninipulation, hvor jeg kun
havde lysnet meget lidt på himlen, og væssentligt mere på landskabet,
men det ville ikke gi' et retvisende billede af originalen.

Det korte af det lange er, at jeg blot vil vise, at Kim's kamera er ok,
og selv om han ikke har lysmålt billedet optimalt, så kan der sagten
laves et brugbart billede af "rå-filmen", hvis man kreativt bruger
computeren som et digitalt mørkekammer.

Fra : emj

Dato : 04-01-02 11:21

Niels Ebbesen skrev i <3C357F2C.6AF7AE09@niels-ebbesen.net>:

> [...]
>og selv om han ikke har lysmålt billedet optimalt, så kan der sagten
>laves et brugbart billede af "rå-filmen", hvis man kreativt bruger

Det er vi til gengæld enige om

Fra : Kim K

Dato : 04-01-02 14:07

Hej.
billedet er blevet væsentlig lysere og det er godt. det var hvad man ville
kalde en meget lys vinterdag da bileldet blev taget og så ikke ud som
regn/sne som kameraet tog det.

For at jeg også lige selv kan begynde at lege lidt med det. Hvor er det i
photoshop(6vistnok) at man ændrer lysfølsomheden? kan ikke rigtig finde ud
af det medmindre jeg er tilfreds med en gigantisk stor hvid plet.

Tak for hjælpen
Kim

Fra : Kim K

Dato : 04-01-02 14:24

> [...]
> photoshop(6vistnok) at man ændrer lysfølsomheden? kan ikke rigtig finde ud
> af det medmindre jeg er tilfreds med en gigantisk stor hvid plet.

Nevermind fik lige lidt hjælp af min nabo...thanks anyway

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-02 16:29

Kim K wrote:

> Nevermind fik lige lidt hjælp af min nabo...thanks anyway

Jeg er lige kommet hjem fra en foto-tur, solen/lyset har jo været helt
fantastisk her i eftermiddag, jeg har lavet en spændende serie billeder
med iskrystaller.

Derfor må jeg beklage, at jeg ikke kunne være lige så hurtig med et
svar, som din nabo, men da din nabo ikke har svaret her i guppen, så
flg. kan jeg oplyse.

At du skal i menu'en "Image" her vælger du "Ajust" og så er der to
mulighedder "Curves" og "Brightness/Contrast", sidstnævnte er nok den
letteste, justering af gammakurven i "Curves" kræver erfaring og en hel
del øvelse.

Image

Ajust

Curves
eller Brightness/Contrast

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-01-02 19:04

> [...]
> mulighedder "Curves" og "Brightness/Contrast", sidstnævnte er nok den
> letteste, justering af gammakurven i "Curves" kræver erfaring og en hel

....eller 'Billede->Juster->Niveauer', hvor du kan lave nogenlunde det samme
men bare på en anden måde.

mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-02 19:41

Jan Boegh wrote:

> ...eller 'Billede->Juster->Niveauer', hvor du kan lave nogenlunde det
> samme men bare på en anden måde.

Jeg undgik den bevist, da jeg synes den er besværlig, og det er svært at
huske hvad man har gjort ved givent billede.

Men det kan godt ske, at den pædagoiske brugerflade er god til
nybegyndere....!

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-01-02 12:32

> Men det kan godt ske, at den pædagoiske brugerflade er god til
> nybegyndere....!

Kan du slet ikke lade være med at være giftig?
Du må have haft en styg barndom eller noget andet i din
fortid, der er gået galt - sølle stakkel.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-01-02 21:03

Jan Boegh wrote:

> Kan du slet ikke lade være med at være giftig?
> Du må have haft en styg barndom eller noget andet i din
> fortid, der er gået galt - sølle stakkel.

Hva - følte du dig truffet....?