Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
af-fotografering fra bog til dias
Fra : Søren Højer Nielsen

Dato : 03-01-02 10:44

Min mor skal af-fotografere noget fra en bog til dias. Hun havde engang en
"maskine" der kunne klare det. Men nu har hun ikke adgang til sådan en mere.
Har I nogle forslag ?

Hilsen Søren

Fra : Pico

Dato : 03-01-02 16:24

"Søren Højer Nielsen" <sorenhn@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c3427af$0$89076$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Min mor skal af-fotografere noget fra en bog til dias. Hun havde engang en
> "maskine" der kunne klare det. Men nu har hun ikke adgang til sådan en mere.
> Har I nogle forslag ?

Det er ikke så svært, men kræver nøjagtighed.
Jeg ved ikke hvad du mener med maskine, men jeg har et bundbræt med søjle,
noget ligesom en søjle til forstørrelsapperater (mange forstørrelsapperater kan
man også skrue huset af og påsætte kameret) det giver stor frihed til at indstille
skarpt og vælge udsnit. Ellers kan et stativ bruges.
Det sværeste er nok lyset, men hvis der er mulighed for at stille opstillingen i
nærheden af et vindue udnytter man farvetemperaturen der passer til filmen.
Hvis der bruges kunstigt lys er det nødvendigt med et korektionsfilter og husk
så lige den med at sætte en blyant så skyggerne bliver lige lange.
Det er en nødvendighed ved de fleste objektiver at benytte fortsatslinser eller
mellemringe.

Pico

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 03-01-02 19:27

Hej

On Thu, 3 Jan 2002 10:44:11 +0100, "Søren Højer Nielsen"
<sorenhn@mail.tele.dk> wrote:

>Min mor skal af-fotografere noget fra en bog til dias. Hun havde engang en
>"maskine" der kunne klare det. Men nu har hun ikke adgang til sådan en mere.
>Har I nogle forslag ?

Du skriver intet om det skal väre i farve eller sort/hvid, så jag
chanser på sort/hvid

Agfa har en sort/hvid diafilm, Scala, her i Sverige er den ganske dyr,
muligvis for at den skal sendes til Danmark for fremkaldelse. Det er
jo en mulighed.

En anden mulighed er at affotografere på almindelig negativfilm og
derefter i möekekammeret kopiera på en speciel film som Kodak
fremstiller. Den har ingen antihalering og er kun fölsom for blåt og
hvidt lys, altså precis som almindeligt sort/hvidt fotopapir, den
fremkaldes også i almindelig papirfremkalder, ja faktisk behandles den
precis som fotopapir.

Hvad den heder kan jeg ikke huske, men det kan de sikkert hjälpe dig
med på Kodak i Danmark.

Jeg har selv användt den sistnävnte fremgangsmåde nogle gange, den er
faktisk ikke så indviklet som det kan lyde.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige