css - Hvor stor må filen være?
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 03-01-02 02:33

Jeg har tænkt lidt over om et stylesheet kan blive for stort.

Ud over at det selvfølgelig skal loades af browseren, som alt andet, på
rimelig tid, er der så nogen begrænsninger?

Kan man være sikker på, at hele stylesheetet bliver loadet, før siden bliver
vist?
Bør man fx overveje at placere "vitale" styles i starten, hvis man har et
meget stort stylesheet?

Man kunne også forestille sig nogle browsere, der blev kvalt i for store
stylesheet.

Hvordan bliver et stylesheet i det hele taget indlæst?
(Jeg tænker her på hvad, der bliver forespurt i hvilken rækkefølge)
- Det er måske meget browserafhængigt...

Håber der er kloge hoveder, der kender svaret (og som vil dele det

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-01-02 10:49

Christian Liljedahl <chrlilje@kfumscout.dk.dk> wrote:

> Jeg har tænkt lidt over om et stylesheet kan blive for stort.
> Ud over at det selvfølgelig skal loades af browseren, som alt andet, på
> rimelig tid, er der så nogen begrænsninger?

Det tror jeg ikke, jeg er i hvert fald ikke støt på noget der skulle
antyde det.

> [...]
> vist?
> Bør man fx overveje at placere "vitale" styles i starten, hvis man har et

Hvis dit stylesheet er gyldigt og browseren forstår det CSS du
specificerer bliver alt indlæst som det skal. Det eneste, så vidt jeg
forstår, der har betydning for rækkefølgen, er arveegenskaberne for dine
specificerede styles, og her er det vist bedst at konsultere w3c's
speifikationer <http://www.w3.org/TR/REC-CSS2>.
Har du f.eks. specificeret at <body> skal anvende 12px font, og dernæst
længere nede specificerer, at H2 skal være 150%, så vil H2 blive vist
som 12px x 150% = 18px. Omvendt hvis du specificerer <body> til at være
150% og H2 til at være 12px, så vil teksten i <body> blive vist som 150%
af brugerens indstillede tekststr. mens H2 vil være 12px.

> Man kunne også forestille sig nogle browsere, der blev kvalt i for store
> stylesheet.

Jeg har endnu kun oplevet browsere der ikke forstår kommandoerne, og
blot ignorerer dem. Langsom tolkning af HTML og CSS har jeg kun oplevet
i tilfælde hvor man specificerer sine størrelser relativt i forbindelse
med meget tekst og positionering. Her skal browseren først udregne
placeringer ift. skærmstr. med videre, hvorimod den med specifikke str.
med det samme ved hvor tingene skal placeres.
Kvælning har jeg endnu ikke været ude for.

> Hvordan bliver et stylesheet i det hele taget indlæst?
> (Jeg tænker her på hvad, der bliver forespurt i hvilken rækkefølge)
> - Det er måske meget browserafhængigt...

SVJV læser browseren først HTML, dernæst tjekker den om der er et
stylesheet vedhæftet. Er der det, indhentes alle informationer herfra og
tildeles de forskellige elementer i dokumentet hvorefter det formaterede
dokument fodres til medietypen [browser, WAP, tekstlæser, etc.].

> Håber der er kloge hoveder, der kender svaret (og som vil dele det

Jeg er sikker på der kommer nogle der kan korrekse mig hvis jeg har
taget helt fejl i ovenstående udlægning.

--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <http://verture.net/>

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-02 14:28

"Jonas Voss" <spamthis@verture.net> skrev

> Jeg har endnu kun oplevet browsere der ikke forstår
> kommandoerne, og blot ignorerer dem.

Det er også det normale, men jeg har nu oplevet NN4 gå
død på valideret css.

--
Allan

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-01-02 14:37

Allan Vebel <allan@vebel.dk> wrote:

> Det er også det normale, men jeg har nu oplevet NN4 gå
> død på valideret css.

Crashede den, eller kunne den blot ikke vise siden?

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-02 14:59

"Jonas Voss" <spamthis@verture.net> skrev

> Crashede den, eller kunne den blot ikke vise siden?

"Programmet har udført en ulovlig handling.
Kontakt programforhandleren hvis problemet
fortsætter"

.... skrev den - ja, den går helt død.

Det var vist noget med float:left; sammen med border - det kan
NN4.04 til Windows ikke lide.

--
Allan

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-01-02 15:21

> [...]

> fortsætter"
>
> ... skrev den - ja, den går helt død.
>
> Det var vist noget med float:left; sammen med border - det kan

De har den også listet under bugs på http://css.nu:

"float used with clear: crashes browser
Workarounds: avoid."

- men på mac-versionen. Måske du skulle sende det ind til dem?

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 03-01-02 23:55

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in message
> Det var vist noget med float:left; sammen med border - det kan
> NN4.04 til Windows ikke lide.

Suk - Det bringer minder. Det tog mig en ørkenvandring for et års tid siden
gennem et gigantisk stylesheet at finde denne fejl.
Hver gang jeg ikke fandt fejlen crashede NN4 + windows = boot.

Jeg spurgte i et par grupper dengang, men da var fejlen åbenbart ikke så
velkendt.

Tak for dit svar om css, Jonas.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-01-02 00:31

"Christian Liljedahl" <chrlilje@kfumscout.dk.dk> skrev

> Suk - Det bringer minder.

Rart at høre.

> Det tog mig en ørkenvandring for et års tid siden gennem
> et gigantisk stylesheet at finde denne fejl.

Så har du sikkert lært ikke at lave gigantiske stilfiler uden først
at teste de enkelte elementer i NN4

Det tog nu kun mig en vandring ud i haven med en kold pilsner:
"Der må være noget NN4 ikke kan magte" - og så slettede jeg
det hele og startede forfra - aha! Det er det den ikke vil æde.

Jeg har dog ikke oplevet at skulle boote op igen efter en fejl. Jeg
har brugt NN4.04DK - det er muligt at du har brugt en anden?

--
Allan