Krebs
Fra : Kasper Lyngbye

Dato : 02-01-02 21:44

Hej gruppe

Er der nogle der har erfaring med at holde krebs i et akvarie??? i så fald
vil jeg gerne høre nogle erfaringer fra jer

Mvh
Kasper

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-01-02 22:18

Kasper Lyngbye <kasper-lyngbye@postman.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:JdKY7.7328$aS.1150333@news010.worldonline.dk...
> Hej gruppe
>

> Er der nogle der har erfaring med at holde krebs i et akvarie??? i så fald
> vil jeg gerne høre nogle erfaringer fra jer

Jeg har godt nok ikke selv prøvet at holde krebs, men har hørt om det fra
andre.
Du skal lade dem gå alene i akvariet, for ellers vil du opleve at der
pludselig mangler en
fisk, og tid senere nok en osv...
Selv om de ser ret uskyldige ud, så jager de om natten, og tager hvad der
kommer på deres vej.

Hvis du lader dem gå alene, kan du også være heldig at få unger af dem.

Carsten

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 02-01-02 22:42

Hej Kasper
Det er ikke muligt i et selskabsakvarium uden store problemer.
Om natten hvor dine fisk ligger og "sover" er krebsen meget aktiv, og du vil
se hvorledes dine fisk bliver mishandlet. En halv fisk vil ikke være noget
særsyn.

Hilsen
Jørgen

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 04-01-02 10:18

Hej

Jeg har selv to krebs i et 128 l akvarium. Lige for tiden har jeg dog
ikke fisk i akvariet, men det skyldes ikke krebsene, men derimod at jeg
blev lidt træt af mine skaller.

Efter min mening er krebsene et utroligt morsomt dyr at have til at
husere på bunden af akvariet, men du skal dog være opmærksom på et par
ting.

Krebsene har en mani med at omrokere på substratet i bunden af akvariet,
så hvis du ikke vil have dette så glem alt om krebs. Dog kender jeg et
sted hvor de benytter et meget groft substrat (ca. 1 cm), og det lader
til at problemet ikke er så stort her.

Afledt af ovenstående, skal du ligeledes tænke dig om med planter. Jeg
har endnu ikke fundet den perfekte løsning, men krebsene har en mani til
at grave mine planter op. Måske en stensætning ville være det rigtige?

Sidst men ikke mindst, så skal krebsene have mulighed for at grave huler
(evt. præfabrikerede(plastrør))f.eks. under trærødder.

Problemet som andre har omtalt med maltraktering af fiskene i akvariet,
så har jeg ikke oplevet problemet. Dertil skal dog siges, at jeg kun har
prøvet med skaller og mollyer.

held og lykke

ivan

Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 04-01-02 21:56

> Er der nogle der har erfaring med at holde krebs i et akvarie??? i så fald
> vil jeg gerne høre nogle erfaringer fra jer
>
> Mvh
> Kasper

Jeg har 5 krebs gående sammen med 10 glødelystetraer, 10 (7) rød neon, 2
sværddrager, en sugemalle. Der er i alt forsvunden 3 neon fisk på ca 2
måneder. Men alle mine planter bliver pænt beskåret. Det af planterne de
ikke spiser, klipper de bare af. Jeg har kun set få gange selv, at krebsene
jager fiskene. Aldrig set rester af fisk. Men fiskene sover jo på bunden, så
hvem skulle det ellers være ?

Jeg er lidt træt af mine krebs !

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Silverflame

Dato : 04-01-02 23:15

Jeg har også selv haft både krebs, div. store rejer og 'ferskvandshummere'.
Jeg er hver gang blevet træt af dem og har solgt dem igen... af samme grund
som I beskriver. De roder rundt med substratet, ødelægger planter og i nogen
tilfælde også fiskene. Næste gang tror jeg at jeg prøver Amano-rejer... de
er bare så forb...... dyre.
Krebs kan med succes holdes i et akvarie for sig selv, det behøver ikke være
ret stort og bør ikke være beplantet med andet end de allermest hårdføre
typer. Gerne indrettet med stendiger o.lign. der faktisk lever ret godt op
til den biotop de lever i i naturen. Et krebse akvarie kan da være meget
underholdende og ikke sjældent vil de begynde at yngle. De æder selv en del
af ungerne, men når først de er gået igang med at yngle, bliver akvariet nu
ret hurtigt fyldt med krebs. Man bør så iøvrigt få dem delt ud i flere
akvarier, hvis man da vil sælge dem, da overbefolkning er lig med
handicappede krebseunger med kun en klo eller andre manglende lemmer. Ganske
vist vokser de ud igen, men aldrig til fuld størrelse. Sådanne eksemplarer
kan være svære at komme af med.
MVH Mikael Knop

Fra : Kasper Lyngbye

Dato : 07-01-02 15:05