Bios-brænding mislykket?
Fra : Kenneth Bon

Dato : 02-01-02 20:46

En ven (der af triste årsager ikke selv kan skrive her) har brændt en ny
bios-update på sit ECS K7S5A bundkort. Via det lille dosprogram og en
biosfil blev det hele tilsyneladende brændt fint - og så gik skærmen så i
sort...

Nu vil maskinen ikke starte. Der kommer et lille bip og den kører en halv
gang på floppydrevet og så går den død..

Er der nogen måde man kan redde den på ? Eller skal man finde et sted, hvor
man kan få en ny bios og i så fald hvor og hvad koster sådan en - eller det
hele bundkortet der skal udskiftes ?

/Kenneth (på vegne af mis-flashet ven...)

Fra : Bachelor

Dato : 02-01-02 20:58

"Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> skrev i en meddelelse news:3c336376$0$55604$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> gang på floppydrevet og så går den død..
>
> Er der nogen måde man kan redde den på ?

Jeg kender ikke svaret, men jeg er sikker på det findes her :

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=4

Fra : Mogens

Dato : 02-01-02 21:15

> [...]
>
> Nu vil maskinen ikke starte. Der kommer et lille bip og den kører en halv
> gang på floppydrevet og så går den død..

Har I prøvet at resette bios?

Mogens

Fra : Christian

Dato : 02-01-02 22:35

Den bios kan let redes, har en ven der havde samme problem, hvor drevet lige
kunne starte og den bibbede, det er noget med at man skal have en tom disk
og omdøbe flashfilen, og boote på den, jeg kan lige maile dig når jeg har
snakket med min kammerat.

Mvh
Christian

Fra : Andrew

Dato : 03-01-02 01:24

Hej

I ECS newsgroupe står følgende:

download BIOS update filen.
OMDØB .rom filen til AMIBOOT.ROM (HUSK: STORE bogstaver!!!!!!!!!!!)
put denne fil over på en FORMATERET floppy.
put disketten i drevet og sluk computeren.
Lad den være slukket i et minuts tid.

nu kommer det smarte:
INDEN du starter op, skal du holde Ctrl og HOME nede.
start mens du holder dem nede og bliv ved med at holde dem nede.
Computeren går nu ind på floppy'en og der vil komme 4 bib når alt er som det
skal være.

JEG vil ikke have noget med noget at gøre, hvis det går galt og noget går i
stykker.
PÅ EGET ANSVAR, men søg evt. hjælp i alt.com.periphs.mainboard.elitegroup
de er UTROLIGT hjælpsomme!!!

Mvh Anders

Fra : Jan Ransdam

Dato : 03-01-02 15:58

Hej Kenneth

Jeg var udsat for nøjagtig det samme med mit board, da jeg forsøgte mig med en
bios-update.

Jeg forsøgte mig også med tricket med AMIBIOS.ROM filen men maskinen forblev
død.

Jeg fandt et sted i Tyskland (http://www.derpcdoktor.de/) der kun reflashe min
bios chip til den version jeg ønskede. Det hele for en pris af kun 20 DM inkl.
retur porto og fra jeg sendte den til jeg havdeden i hånden igen gik der kun en
uge.

Jeg mener i øvrigt at have læst et eller andet sted at for at tricket med
AMIBIOS.ROM skal virke så skal det ske umiddelbart efter at bios flashet
mislykkes og maskinen booter første gang ellers skulle det være for sent.

hilsen
Jan

Fra : Kenneth Bon

Dato : 03-01-02 20:02

> [...]
det
> hele bundkortet der skal udskiftes ?
>
> /Kenneth (på vegne af mis-flashet ven...)

Jeg skulle hilse fra min ven - Anders - og sige, at nu virker det! Det var
det med amiboot.rom der hjalp. Så satte han floppyen i - startede og så
tyggede den længe - 4 bip og genstartede og nu virker det :)

Vi takker mange gange (pga firewall kan han ikke selv lave indlæg her)

/Kenneth

Fra : Andrew

Dato : 03-01-02 21:55

hils ham og sig tillykke