Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af farvenegativer.
Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 02-01-02 19:54

Hej NG.

Jeg har været så heldig at få en scanner i julegave. Nu kunne jeg så godt
tænke mig at høre om det kan lade sig gøre at scanne sine farvenegativer ind
på sådan en fætter? Der fulgte ingen lampe eller noget med, men man burde
vel kunne klare sig på anden måde med noget gennemlysning?

Håber at få et par gode tips eller links.

Mvh.
--
Morten Bock Sørensen
Århus N

Fra : Per F Andersen

Dato : 02-01-02 20:15

Mo ikke du skal bruge noget udstyr, der er specielt beregnet til det?

--
mvh Per

-----
Se mine Indiensbilleder på http://www.worldonline.dk/~perfa
http://www.grafolog.dk
,

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-01-02 20:49

"Morten Bock Sørensen" <news@mortenbock.dk> wrote in

> [...]
> farvenegativer ind på sådan en fætter? Der fulgte ingen lampe eller
> noget med, men man burde vel kunne klare sig på anden måde med noget

Der blev i 2001 postet et link til en dansk hjemmeside hvor en læser her
fra gruppen havde beskrevet hvorledes man selv kunne konstruere en
topbelysning, men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde indlægget. Er der
nogen andre der har et link til siden?...

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 02-01-02 22:47

> [...]
> topbelysning, men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde indlægget. Er der
> nogen andre der har et link til siden?...

Er det denne du mener?

http://home19.inet.tele.dk/poulm/html/negativ_scanning.html

Jeg har snakket med ham, og han siger at metoden kun kan bruges til
sort/hvid negativer.

/Morten

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-01-02 23:05

> Er det denne du mener?
>
> http://home19.inet.tele.dk/poulm/html/negativ_scanning.html

Ja det er den jeg mener..

Fra : Poul Petersen

Dato : 03-01-02 15:48

"Morten Bock Sørensen" <news@mortenbock.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel kunne klare sig på anden måde med noget gennemlysning?
>
> Håber at få et par gode tips eller links.

Morten ! jeg har observeret der tidligere har været spørgsmål om det du
søger. Prøv at kikke tilbage til den 18.december: FOLK MED SCANNER - måske
er der tips til dig her om hvilke scanner du bør anskaffe.
Mvh. Poul.

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 03-01-02 23:13

> Morten ! jeg har observeret der tidligere har været spørgsmål om det du
> søger. Prøv at kikke tilbage til den 18.december: FOLK MED SCANNER - måske
> er der tips til dig her om hvilke scanner du bør anskaffe.

Jeg ved ikke om jeg har misforstået hele konceptet, men for mig at se, så er
den eneste forskel på en scanner med lampe, og én uden, _kun_ lampen. Derfor
kan jeg heller ikke forstå at din metode kun kan bruges til S/H negativer.
hvad sker der når man bruger farve negativer til din metode? Bliver det
forkerte farver, eller kommer der for meget lys? eller for lidt? alt i alt
må det jo kunne reguleres med en hjemmebikset lampe, og evt. noget
hjemmelavet plastik til at skærme for alt det andet lys.

Hvis jeg er helt galt på den, så vil jeg meget gerne vide hvad en scanner
med lampe har, udover selve lampen?

Mvh
/Morten

Fra : Poul Petersen

Dato : 04-01-02 09:00

> [...]
> hjemmelavet plastik til at skærme for alt det andet lys.
>
> Hvis jeg er helt galt på den, så vil jeg meget gerne vide hvad en scanner

Når jeg_kun_ anbefaler min metode til s/hv-negativer er det fordi jeg har
opnået særdeles gode resultater, hvorimod ved scanning af farvenegativer og
dias har haft store problemer - sikkert fordi farvetemperaturen i lysgiveren
( opal - eller matglaspæren ) ikke er den samme som lysgiveren i en scanner
beregnet til scanning af farvefilm.
Belyses negativet med en forkert farvetemperatur ( Kelvin ) vil alle
farvelag i en farvefilm få det man kalder farvestik - disse farvestik skal
alle korrigeres - og det har, i mine eksperimenter ikke kunnet lade sig
gøre til et acceptabelt resultat - fordi, når man retter farvestikket i den
ene farve ændres farvestikket i de andre farver - når man så korrigerer en
af de andre farver, ændres også den farve man lige har korrigeret - og sådan
bliver det ved. Derfor anbefaler jeg ikke min metode som brugbar til
farvefilm.
Som før nævnt har jeg ingen erfaring med hvike farvetemperatur scannere
beregnet til scanning af farvenegativer / dias bruger - kan nogen oplyse om
det, vil min " opskrift " sikkert også kunne bruges i forbindelse med
scanning af farvenegativer.
Når jeg anbefaler en opal- eller matglaspære til s/hv-scanninger, tjener det
alene til at opnå en så jævn belysning på acrylpladen ( hvor negativet
ligger under ) som muligt.
Derfor - hvis nogen, der læser dette indlæg, har kendskab til hvilke
farvetemperatur en scanner, beregnet til scanning af farvefilm, benytter er
jeg meget interesseret i at få oplysninger om dette, Udgiften til lyskilden
skal, naturligvis, være en del under prisen i anskaffelse / køb i en
scanner med " lys i låget "
Venlig hilsen Poul.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-01-02 10:38

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> wrote in news:a13nf1$27n$1@sunsite.dk:

> Udgiften til lyskilden skal, naturligvis, være en del under prisen i
> anskaffelse / køb i en scanner med " lys i låget "
> Venlig hilsen Poul.

Jeg så i FotoBrenner's katalog i går at de har en lyskilde, men den er
pebret i pris, Euro 100, i betragtning af størrelsen på 14*10 cm:

http://213.174.32.55/dyn/info.asp?UIDASP=10249733207533381022541952122934&U
G=521&Anzahl=7&ANF=&ENDE=&ARTNR=193985&ArtGrafik=1&ArtiBeschr=1&SON=10

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 06-01-02 20:05

> Jeg så i FotoBrenner's katalog i går at de har en lyskilde, men den er
> pebret i pris, Euro 100, i betragtning af størrelsen på 14*10 cm:

Her er en anmeldelse på tysk af den pågældende enhed:

http://www.computerchannel.de/hardwaretest/verschiedenes/duchlichteinheit_so
ligor_neu/duchlichteinheit_soligor_neu_1.phtml?msc=&koop=

/Morten

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-01-02 10:30

> [...]
lyskilden
> skal, naturligvis, være en del under prisen i anskaffelse / køb i en

Jeg kiggede på Kenneth's link, og kunne se at den gennemlysningsplade havde
en temperatur på 5000K. Er det noget man kan skaffe på anden måde så? Og er
dette den helt rigtige temperatur?

/Morten

Fra : Poul Petersen

Dato : 04-01-02 11:01

> [...]
havde
> en temperatur på 5000K. Er det noget man kan skaffe på anden måde så? Og

En glødelampes farvetemperatur ligger omk. 2500 K - medens alm. dagslys
ligger fra 5000 - 6000 K. og det er så tæt på dagslystemperaturen ( K ) man
kan komme, der skal benyttes.
Når du ser på mit indscannede s/hv negativ - ( på hj-siden ) der ikke
indeholder farver - bliver scanningen rød - netop pga. af glødelampens lave
farvetemperatur - som i s/hv-scanningen og efterfølgende redigering ikke
har nogen indflydelse.
Mvh. Poul.

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-01-02 11:09

> [...]
lave
> farvetemperatur - som i s/hv-scanningen og efterfølgende redigering ikke

Kan man købe en pære/lampe i dk, med den rette farvetemp.?Eller skal jeg
have lavet en spejlanordning til indsamling af dagslys.

/Morten

Fra : Poul Petersen

Dato : 04-01-02 13:03

> Kan man købe en pære/lampe i dk, med den rette farvetemp.?Eller skal jeg
> have lavet en spejlanordning til indsamling af dagslys.
>
> /Morten

Jeg må blive dig svar skyldig, men kommer i dette øjeblik til at tænke på om
en halogenpære måske er svaret?
Hvis du kan scanne udendørs ville det sikkert være ideelt - men man er ret
afhængig af (solskins)vejret. )
Poul.

Fra : Poul Petersen

Dato : 04-01-02 14:55

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en halogenpære måske er svaret?
> Hvis du kan scanne udendørs ville det sikkert være ideelt - men man er ret
Har undersøgt med hvor mange K-grader f.eks en auto - eller projektorpære
leverer - desværre ligger de kun lidt over 3000 K,
Da jeg næppe kan forestille mig lyset i en scanner er stærkere, kan det
tænkes, der i selve scanneren ligger filtre, der pr. automatik korrigerer
for diverse farvestik ?
Poul.

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-01-02 15:17

> [...]
> en halogenpære måske er svaret?
> Hvis du kan scanne udendørs ville det sikkert være ideelt - men man er ret

Jeg fandt lige dette link.

http://www.scantips.com/basics12.html

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-01-02 13:30

> Kan man købe en pære/lampe i dk, med den rette farvetemp.?Eller skal
> jeg have lavet en spejlanordning til indsamling af dagslys.

Jeg har læst indlæg forskellige steder på nettet hvor folk har fortalt at
de selv har konstrueret en lyskasse (light box) til at se dias på ved at
lave en ramme og købe de rigtige pærer med den rette lystemperatur. Jeg
mener at det var på www.photo.net eller news:rec.photo.equipment.35mm

Men hvor man finder sådanne pærer i DK ved jeg ikke - måske man skulle
spørge i en mere elektronik-teknisk gruppe eller måske ringe til Brinck
elektronik (brinck.dk)