genladning af haglpatroner,- og hvordan gr~
Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 02-01-02 18:50

Hej

Jeg er lige startet med at lade mine egne haglpatroner, eller rettere jeg har
indkøbt ladeapperat og indhentet tilladelse til indkøb af komponenter/krudt.
Mit problem er så bare, at jeg mangler nogle ladedata. jeg har købt et
Lee-ladesæt til haglpatroner, over nettet, og der fulgte ladedata over
forskellige krudttyper med. Disse krudttyper kan jeg ikke kan finde til salgs
på nettet- eller også har jeg ikke kigget ordentlig efter! De forskellige
krudtbushings, som udmåler den bestemte krudtmængde hver gang, er til
krudtmærker som jeg ikke kender. Derfor kan jeg jo så hellere ikke bruge de
forskellige "bushings" til f.eks. Normakrudt, da krudttyper jo er
forskellig......

Så derfor: hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg vil benytte apperatets
forskellige muligheder for indstillinger, hvis jeg for eksempel ønsker at
benytte Normakrudt.

med venlig hilsen

Lars B

Fra : Henrik Nilsson

Dato : 03-01-02 07:49

Jeg har selv en 'Lee Load All', og anvender den til at lade 12/70, med
Vitahouri krudt. Da jeg startede, blev det hurtigt klart for mig, at der var
et par problemer.
1. Bushings til hagl er til blyhagl, hvorfor man ikke kan regne med de
angivne vægtenheder.
2. Bushings til krudt udmåler ikke i grains, som de fleste ladedata
anvender.
Jeg løste problemet på den måde, at jeg ganske enkelt prøvede mig frem med
de forskellige bushings, og målte vægten på de forskellige afgivne mængder.
I forbindelse med hagl, er det vigtigste, at der afgives en haglmængde, som
fylder hagtskålen helt op. Dette har stor betydning for den efterfølgende
lukning af patronen. Efter at have fundet den rigtige opsætning til haglene,
kunne jeg veje den afgivne haglmængde, og derefter finde den mængde krudt,
der skulle til, i krudtets ladedata. Herefter forsøgte jeg mig frem med
krudt-bushings, indtil den korrekte mængde krudt dukkede op. Det første
prøveskud afgav jeg med en amerikansk pump, og en klump i halsen.
Henrik Nilsson.