php med kun én side
Fra : Ole Madsen

Dato : 02-01-02 18:14

Hvor kan jegfinde noget om hvordan man laver en php hjemmeside med kun én
index side som henter alle andre sider efter det link man trykker på? jeg
har dog forsøgt før, men kan ikke huske hvordan man gør, der var prob med at
lave php inde i databasen kan jeg huske

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-01-02 18:18

On Wed, 2 Jan 2002 18:14:10 +0100, "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk>
wrote:

> [...]
>har dog forsøgt før, men kan ikke huske hvordan man gør, der var prob med at

Hvorfor i alverdenen vil du dog gøre det ? Undskyld spørgsmålet, men
det strider sådan cirka mod al god programmeringsskik.

Mvh

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Ole Madsen

Dato : 02-01-02 18:23

"Svenne Krap" <usenet@krap.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvorfor i alverdenen vil du dog gøre det ? Undskyld spørgsmålet, men
> det strider sådan cirka mod al god programmeringsskik.

Kan du sige mig hvorfor? jeg er begynder

Ole

Fra : Mickey

Dato : 02-01-02 18:44

"Svenne Krap" <usenet@krap.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor i alverdenen vil du dog gøre det ? Undskyld spørgsmålet, men
> det strider sådan cirka mod al god programmeringsskik.

hva snakker du om ?
- er det mod god programmeringsskik at man laver en skabelon som henter
data ind ?

Som jeg ser det er der tre muligheder:
1. man laver statiske sider
2. man laver en skabelon der henter den relevante data fra f.eks. en
database (index.php?site=omsiden)
3. man laver toppen, bunden, menuen osv. i eksterne filer og inkluderer dem
i samtilige PHP sider

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-01-02 19:14

On Wed, 2 Jan 2002 18:43:36 +0100, "Mickey" <003@susie.dk> wrote:

> [...]

>database (index.php?site=omsiden)
>3. man laver toppen, bunden, menuen osv. i eksterne filer og inkluderer dem

Jeps, og tre er klart at foretrække...

et par grunde følger for at vælge 3 i stedet for 2:
- det giver bedre site-struktur, hvorfor det er nemmere for mennesker
at huske. Det er nemmere at huske (og nemmere at stave):
www.domæne.dk/links/ i stedet for www.domæne.dk/middleframe=links
- man har mindre risiko for at misbruge variabler (dvs. genbruge
globale steder de ikke skulle være genbrugt).
- koden bliver lettere at læse, da man oftest vælger at kalde en
variabel et mere sigende navn (i stedet for det obligatoriske &id=...
man ser i alle de der skabelon-fætre).
- det er mere elegant, hvis man har flere "layouts" at kunne kalde dem
usyneligt (dvs. i koden) i stedet for at pumpe dem i gennem
index1.php, index2.php, index3.php osv...

Det er helt klart, at de fleste argumenter også kan opnås ved at bruge
2 med omtanke, men min erfaring er det, at det giver for meget bøvl og
for lidt payoff i forhold til tre.

Men det ender nok lidt i, at personligt har jeg meget høje krav til
den kode jeg skriver, og er der den mindste risiko for
uoverskuelighed, kan jeg ikke lide metoden.

I forbindelse med tre er det en fordel at pakke de sammenhørende dele
ind i een include-fil (skal det være rigtigt fancy kan man proppe det
ned i en klasse). Så man kan kalde fx. top(), bottom() og left().

Svenne

Fra : Mickey

Dato : 02-01-02 19:25

> [...]
> - det giver bedre site-struktur, hvorfor det er nemmere for mennesker
> at huske. Det er nemmere at huske (og nemmere at stave):

det er muligt at man, vha. en .htaccess (på apache) og lidt PHP kode, laver
side der hedder domæne.tld/side/parameter - det er da meget nemt at huske
ikke ?

?

> - koden bliver lettere at læse, da man oftest vælger at kalde en
> variabel et mere sigende navn (i stedet for det obligatoriske &id=...
> man ser i alle de der skabelon-fætre).

tjow, det har du måske ret i

> - det er mere elegant, hvis man har flere "layouts" at kunne kalde dem
> usyneligt (dvs. i koden) i stedet for at pumpe dem i gennem
> index1.php, index2.php, index3.php osv...

ikke forstået

> Det er helt klart, at de fleste argumenter også kan opnås ved at bruge
> 2 med omtanke, men min erfaring er det, at det giver for meget bøvl og
> for lidt payoff i forhold til tre.

korrekt, jeg vælger ud fra hvad jeg lige skal lave i det konkrete tilfælde

> Men det ender nok lidt i, at personligt har jeg meget høje krav til
> den kode jeg skriver, og er der den mindste risiko for
> uoverskuelighed, kan jeg ikke lide metoden.

nej man skal jo helst kunne komme tilbage til koden igen efter en måned
eller to uden at man skal til at omkode det hele

> I forbindelse med tre er det en fordel at pakke de sammenhørende dele
> ind i een include-fil (skal det være rigtigt fancy kan man proppe det
> ned i en klasse). Så man kan kalde fx. top(), bottom() og left().

god ide faktisk ;)

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 02-01-02 19:19

Mickey wrote:

> 2. man laver en skabelon der henter den relevante data fra f.eks. en
> database (index.php?site=omsiden)

Hvor man i dette tilfælde kan bruge mod_rewrite til lave "pæne" adresser.
Altså hvis /omsiden/ indtastes, vises i stedet /index.php?site=omsiden.

RewriteEngine On
RewriteRule ^(.*)$ index.php?site=$1

Morten Bakkedal
http://bakkeland.dk/

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-01-02 19:28

On Wed, 2 Jan 2002 19:18:58 +0100, "Morten Bakkedal"
<bakkeland@yahoo.dk> wrote:

>Hvor man i dette tilfælde kan bruge mod_rewrite til lave "pæne" adresser.
>Altså hvis /omsiden/ indtastes, vises i stedet /index.php?site=omsiden.

> [...]

Det er IMHO at gå over bækken efter vand. Og husk den simpleste
løsning, der opfylder behovet er altid den bedste !

Hvad nu, hvis du flyttes over på et webhotel, hvor du ikke kan/får lov
til at bruge mod_rewrite ?

Svenne

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 02-01-02 19:38

Svenne Krap wrote:

> Det er IMHO at gå over bækken efter vand. Og husk den simpleste
> løsning, der opfylder behovet er altid den bedste !

Hvorfor? Den er ikke meget mere kompliceret end løsningen uden mod_rewrite,
og den giver en mere overskuelig struktur og adresser, der er lettere at
huske.

> Hvad nu, hvis du flyttes over på et webhotel, hvor du ikke kan/får lov
> til at bruge mod_rewrite ?

Hvorfor også bruge udbydere, der ikke kan/vil aktivere mod_rewrite. (Er det
ikke standard?)

--
Morten Bakkedal
http://bakkeland.dk/

Fra : Christian Joergensen

Dato : 02-01-02 20:20

Morten Bakkedal <bakkeland@yahoo.dk> wrote:

> Hvorfor også bruge udbydere, der ikke kan/vil aktivere mod_rewrite. (Er
> det ikke standard?)

mod_rewrite er et af de tungeste moduler til apache. Derfor er der nok
mange der vælger ikke at tilbyde det. Forståeligt nok.

--
Christian Jørgensen / He who can does. He who can't teaches. He who
http://www.razor.dk / can't teach builds learning systems.

Fra : Mickey

Dato : 02-01-02 20:36

"Morten Bakkedal" <bakkeland@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor også bruge udbydere, der ikke kan/vil aktivere mod_rewrite. (Er
det
> ikke standard?)

den er svjh ikke standard i apache installationen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-01-02 20:02

Svenne Krap skrev:

>Det er IMHO at gå over bækken efter vand. Og husk den simpleste
>løsning, der opfylder behovet er altid den bedste !

Mange søgemaskiner er IKKE glade for URLs der indeholder ?

De fleste stopper med at følge links videre fra sider med ?, men de
indexerer dog selve siden.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-01-02 22:03

ROn Wed, 02 Jan 2002 20:01:38 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Mange søgemaskiner er IKKE glade for URLs der indeholder ?
>
>De fleste stopper med at følge links videre fra sider med ?, men de
>indexerer dog selve siden.

Hele diskusionen i denne tråd var netop, at man med fordel kunne
droppe at lave de hæslige

www.domæne.tld/index.php?modul=links

og i stedet pakke template-enginen ind i nogle klasser og laver hver
side for sig .. så siden i stedet vil hedde

www.domæne.tld/links/

skal du videre derfra er du selvfølgelig nødt til at bruge
mod_rewrite. Men det synes jeg sjældent er tilfældet.

KH

Svenne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-01-02 20:35

On Wed, 02 Jan 2002 22:02:51 +0100, Svenne Krap <usenet@krap.dk>
wrote:

>www.domæne.tld/links/
>
>skal du videre derfra er du selvfølgelig nødt til at bruge
>mod_rewrite. Men det synes jeg sjældent er tilfældet.

Obligatorisk svar: Multiviews! :)

(omend Multiviews på det sidste også har haft et par mindre
sikkerheds-issues)

--
- Peter Brodersen

Fra : Mickey

Dato : 07-01-02 20:40

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Obligatorisk svar: Multiviews! :)

det er den der gør at man ikke behøver skrive efternavn på filen ikke ?
- ikke alle PHP ting kan finde ud af det hvis man bruger det...

> (omend Multiviews på det sidste også har haft et par mindre
> sikkerheds-issues)

fortæl fortæl...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis

<theo-> ADSL.....is that some sort of learning difficulty?
Problemer med forbindelsen ? - lav en traceroute på http://trace.susie.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-01-02 01:45

On Mon, 7 Jan 2002 20:40:22 +0100, "Mickey" <003@susie.dk> wrote:

>det er den der gør at man ikke behøver skrive efternavn på filen ikke ?
> - ikke alle PHP ting kan finde ud af det hvis man bruger det...

Yep. Så kan man kalde sin fil for links.php, og tilgå
http://www.domæne.dk/links - og man kan også tilgå fx:
http://www.domæne.dk/links/
http://www.domæne.dk/links/fodboldklubber/

Herefter kan man "som normalt" lege med selv at hive værdier ind vha.
$PATH_INFO (eller $_SERVER['PATH_INFO'] som den sikkert hedder nu).

Det er et behageligt alternativ til at bruge mod_rewrite (som kan være
ressourcekrævende, hvilket måsk eller måske ikke er et issue), eller
opsmække en ForceType på hver af sine bestemte PHP-filnavne.

For en god ordens skyld bør jeg nok nævne, at lige præcis Apache
1.3.22, MultiViews og serverside-sjov dog ikke helt spænder så godt
sammen, da QUERY_STRING'en ikke bliver overført til fx PHP, hvis man
requester uden extension.

>fortæl fortæl...

Næppe noget at gå i panik over, men søg evt. efter Multiviews i
changeloggen:
http://www.apache.org/dist/httpd/CHANGES_1.3

mod_rewrite havde også et lille problem omkring 1.3.12, hvis jeg ikke
husker meget galt, såfremt man havde en RewriteRule med en absolut
sti-henvisning - igen, hvis jeg ikke husker meget galt.

--
- Peter Brodersen

Fra : Mickey

Dato : 08-01-02 13:23

> [...]
> 1.3.22, MultiViews og serverside-sjov dog ikke helt spænder så godt
> sammen, da QUERY_STRING'en ikke bliver overført til fx PHP, hvis man

ja den rendte jeg ind i ;)
- så ka jeg bedre lide med forcetype, så er man sikker på det virker!

Fra : alwresuihalert

Dato : 03-01-02 12:05

snip
> [...]
> database (index.php?site=omsiden)
> 3. man laver toppen, bunden, menuen osv. i eksterne filer og inkluderer

Jeg bruger generelt 3. Men jeg har prøvet at bruge 3, til at ændre ting i en
database og det bliver meget rodet, så nu bruger jeg 2 til det. Men det kan
man heller ikke rigtig sige er selvstændige sider (fx <FORM
ACTION="editnewsarticles.php?function=addarticle" METHOD="POST">)

Fra : Svenne Krap

Dato : 03-01-02 14:29

On Thu, 3 Jan 2002 12:04:45 +0100, "alwresuihalert"
<lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com> wrote:

> [...]
>man heller ikke rigtig sige er selvstændige sider (fx <FORM
>ACTION="editnewsarticles.php?function=addarticle" METHOD="POST">)

Det bliver generelt ikke rodet, hvis du ikke arbejder med et fladt
bibliotekstruktur.

fx. <form action="/company/edit/articles/add/" method="get">

hvis du har en dataabstraktionsklasse vil alle disse (ja, der er
temmeligt mange) sider være MEGET simple (max 30 linjer - ingen sql
overhovedet).

Tricket er at låse beslægtet funktionalitet ind i biblioteker.

Men netop emner som dette er jeg ved at skrive en bog om .. som
forhåbenligt udkommer engang lige efter sommerferien (håbe, håbe) :)

Svenne

Fra : Anders Johannsen

Dato : 03-01-02 21:06

On Wed, 02 Jan 2002 18:14:10 +0100, Ole Madsen wrote:

> [...]
> jeg har dog forsøgt før, men kan ikke huske hvordan man gør, der var
> prob med at lave php inde i databasen kan jeg huske

Kodemæssigt kan det moduleres således:

switch ($HTTP_GET_VARS['page']) {

case "map":
case "content":
case "misc":
case "frontpage":
$page = $HTTP_GET_VARS['page'] . ".inc.php";
break;

default:
   $page = "frontpage.inc.php";
break;
}

require $page;

Fra : Troels Arvin

Dato : 04-01-02 01:01

On Thu, 03 Jan 2002 21:06:20 +0100, "Anders Johannsen"
<anders@ignition.dk> wrote:

> Kodemæssigt kan det moduleres således:
>
> switch ($HTTP_GET_VARS['page']) {

[...]

Som før nævnt: Et væsentligt problem er her, at søgemaskiner vist har en
tendens til at ignorere URLs, der indeholder ?-tegn. Eller er det blot
en skrøne?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-01-02 09:59

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> tendens til at ignorere URLs, der indeholder ?-tegn. Eller er det blot

makr.dk er opbygget over skabelonen go.php3?sidenavn og jeg har 2-3
crawlere ugentligt der tjekker alle siderne

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 04-01-02 10:02

hvilke?

(blot nysgerrig)

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-01-02 10:25

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
> hvilke?

crawl4-public.alexa.com er der ret ofte (med andre tal end 4 til tider)

Google har jeg også set.

Og så har jeg set nogle besøg fra ip'er uden reverse DNS, men hvor
user_agent har været noget der fik mig til at konkludere at det var en
bot. Dem kan jeg dog ikke lige finde i loggen

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-01-02 10:26

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
> hvilke?

Og så er der jo ymer.pil.dk der ret ofte crawler mine Javaspil-sider

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 04-01-02 10:49

On Fri, 4 Jan 2002 10:25:44 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Og så er der jo ymer.pil.dk der ret ofte crawler mine Javaspil-sider

seriøst?

Så må vi vist snart indkalde til MU-samtaler... vi har mig bekendt
ingen automagisk crawler på ymer.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-01-02 10:54

> seriøst?

Jeg bemærkede lige et par stykker da jeg kiggede i loggen

> Så må vi vist snart indkalde til MU-samtaler... vi har mig bekendt
> ingen automagisk crawler på ymer.

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0)
ligner heller ikke just en automatisk crawler...

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Dennis Hansen

Dato : 04-01-02 12:33

> "Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse
> en

Man kan med lidt omhu snyde alle crawlerne til at indeksere det hele,
nogle stopper med at crawle så snart de ser et "&" tegn, som kan være et
problem hvis man har flere parametre.

Med lidt friendly url kode i toppen af ens fil
feks denne fil go.php :
<?php
list($id) = explode('/', substr($PATH_INFO,1));
echo "ID var: $id";
?>

hvis man kalder den side som www.mitsted.dk/go/12/
Ja så skriver den ID var 12.

Man kan sende flere parametre af sted feks. sådan her
list($id,$navn,$sted) = explode('/', substr($PATH_INFO,1));
og så kalde den som www.mitsted.dk/go/12/hans/vejle/

Man skal så bare være opmærksom på hvordan man linker sine billeder osv.
der er jo ingen mapper der hedder 12.

Mvh

Dennis

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 04-01-02 17:41

Troels Arvin skrev:

>Som før nævnt: Et væsentligt problem er her, at søgemaskiner vist har en
>tendens til at ignorere URLs, der indeholder ?-tegn. Eller er det blot
>en skrøne?

Nopes, den er god nok - til dels.

F.eks. Google indexerer godt nok URLS med ?-tegn, men den følger ikke
links videre fra denne side. Normalt følger søgemaskiner jo alle links
de finder på alle sider, dvs. alle sider er linket sammen bliver
indexeret (med mindre man ikke ønsker det *1). Når Google når til en
side med ?-tegn, så indexerer den siden, men går ikke videre.

Det betyder f.eks. at mange fora ikke bliver indexeret, og det er
sådan set ærgerligt, da der ofte her kan ligge spændende information.

Grunden? Ja, der kan meget nemt opstå uendelige løkker, hvis
programmøren ikke har været smart. Google opdager selvfølgelig hvis
den tidl. har set et link (f.eks. i en menu, som man har på alle
sider), men når man bruger ? kan disse tre sider jo godt være den
samme:

URL?visitorID=32
URL?visitorID=64
URL?visitorID=admin (whops!

- Og det duer ikke at have alle disse registreret.

*1) Kan defineres med robots.txt eller meta-tags.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Birdel

Dato : 04-01-02 11:30

Jeg har en nem løsning på dit problem!
Følgende henter en hvilken som helst fil ind der hvor du placere det! husk
link som angivet længere nede!!

<?
if ($inc == test1){
include ("http://www.domæne.dk/test1.inc");
} else if ($inc == test2){
include ("http://www.domæne.dk/test2.php");
} else if ($inc == test3){
include ("http://www.domæne.dk/test3.html");
} else if ($inc == test4){
include ("http://www.domæne.dk/test4.inc");

// normal, indsættes hvis ingen anden er angivet.
}else{
include ("http://www.domæne.dk/normal.php");
}
?>

Dette script indsættes der hvor det skiftende include skal være.

Så linker du bare http://www.domæne.dk/(denne fil).php?inc=testx

Fra : Svenne Krap

Dato : 04-01-02 11:50

On Fri, 4 Jan 2002 11:29:40 +0100, "Birdel" <the@webhiker.dk> wrote:

>Jeg har en nem løsning på dit problem!

Undskyld jeg siger det, men her er Anders' løsning lidt mere elegant
(news:pan.2002.01.03.21.06.20.139472.884@ignition.dk).

Svenne :)

Fra : Troels Arvin

Dato : 04-01-02 15:01

On Fri, 04 Jan 2002 11:29:40 +0100, "Birdel" <the@webhiker.dk> wrote:

> if ($inc == test1)

[...]

Der bør altså "-tegn omkring strenge. Hvis ovenstående kode virker i PHP
p.t., så er det mere eller mindre tilfældigt, idet jeg ikke kan finde
dokumentation, som viser, at det burde fungere. Med andre ord kan du
med ret stor sandsynlighed forvente, at PHP på et tidspunkt bliver mere
streng og kræver '- eller "-tegn omkring strenge, hvorefter din kode er
død.

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-01-02 15:16

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message
> Der bør altså "-tegn omkring strenge. Hvis ovenstående kode virker i PHP
> p.t., så er det mere eller mindre tilfældigt, idet jeg ikke kan finde
> dokumentation, som viser, at det burde fungere.

Jeg giver dig ret i, at man bør "markere" sine strenge korrekt. Det er en
*meget* dårligt vane, at skrive det som ovenstående.

Ovenstående er ikke en streng, men en konstant. Den bliver konverteret til
en streng, og der bliver smidt en notice.
Det er dokumenteret her:
http://dk.php.net/constants
"If you use an undefined constant, PHP assumes that you mean the name of the
constant itself. A notice will be issued when this happens."

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-01-02 11:18

"Birdel" <the@webhiker.dk> wrote in message news:a1406k$ml5$1@sunsite.dk...

> [...]
> }
> ?>
>
> Dette script indsættes der hvor det skiftende include skal være.

Det lyder godt, men hvad skal jeg gøre med det i forhold til dette? Jeg har
linket de links fra databasen, men at få deres indhold ind på siden er noget
andet

<?
$db_name = "olemadsen";
$table_name = "pages";

$connection = @mysql_connect("","","")
or die("Couldn't connect.");

$db = @mysql_select_db($db_name, $connection) or die("Could'nt select
database");

$sql = "select * from $table_name order by id ASC";

$result = @mysql_query($sql, $connection) or die("Could'nt execute query");

while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
$id = $row['id'];
$links = $row['links'];
$page = $row['page'];

$display_block .= "<A class=lt
href=\"page.php?id={$row['id']}\">{$row['links']}</a><BR>";
}
;
?>

<HTML>
<HEAD>
<!-- Minus AutoDato -->
<TITLE> type_Document_Title_here </TITLE>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
</HEAD>
<BODY>

<BR>
<BR>