Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Compactflash type I ??
Fra : Kim Thomsen

Dato : 02-01-02 16:39

Jeg har et par korte spørgsmål:
1: Hvad er forskellen på "compactflash type I" og "compactflash" ?
2: Hvad er forskellen på "smartmedia" og "compactflash" ? (er det to ord for
samme ting?)

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Kim Thomsen

Fra : Henrik Boegh

Dato : 02-01-02 18:05

Kim Thomsen told the rest of dk.fritid.foto:

> Jeg har et par korte spørgsmål:
> 1: Hvad er forskellen på "compactflash type I" og "compactflash" ?

Rent faktisk taler man om CompactFlash type I og CompactFlash type II.
CompactFlash i sig selv er normalt en fælles betegnelse for type I & II.
I selve CompactFlash kortene er der indbygget en controller. De primære
forskelle på type I og II er at i type II kan controlleren håndtere
større kort (pladsmæssigt). Vist nok op til 1024Mb mens type I er
begrænset til 256Mb (hvis jeg husker korrekt). Jeg er dog ret sikker på
at kortne ikke findes i 1024Mb størrelser endnu. Desuden skulle type
II'en være marginalt hurtigere.
Men eftersom at controlleren er en anden i type II i forhold til type
I, er der det 'sprog' det snakker ud af til (til f.eks. kortlæser,
kamera eller mp3-afspiller) heller ikke magen til type I kortne. Derfor
kan du ikke bruge type II kort i enheder der er "begrænset" til type I
kort. Det andet gælder i princippet også for enheder der kun kan
håndtere type II kort, selv om jeg endnu har til gode at se en sådan
enhed.

> 2: Hvad er forskellen på "smartmedia" og "compactflash" ? (er det to
> ord for samme ting?)

Nix - de er vidt forskellige i såvel udseende som hastigheder,
overførelsesmetoder o.s.v.

CompactFlash ser således ud:
http://www.sciscope.com/microtech/compact-flash-film.jpg
Mens SmartMedia ser sådan ud:
http://www.maxking.com/images/smart.gif

Standarderne er lavet af to forskellige organisationer nemlig
CompactFlash Associaton ( http://www.compactflash.org/ ) og SSFDC (jeg
kan ikke huske hvad det står for -
http://www.ssfdc.or.jp/english/index.htm ).
CompactFlash er mest udbredt i Europa og Amerika, mens SmartMedia er
meget populært i Asien. Der er også mange flere producenter af
CompactFlash end af SmartMedia.
Og så er der så forskel i priser, hastigheder, max kapacititer, fysiske
størrelser, vægt o.s.v.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Kim Thomsen

Dato : 02-01-02 17:16

Tak for det detaljerede og grundige svar!
Mvh Kim Thomsen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 02-01-02 18:44

> Og så er der så forskel i priser, hastigheder, max kapacititer, fysiske
> størrelser, vægt o.s.v.

Af ren nysgerrighed: Hvilke hastighedsforskelle?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Henrik Boegh

Dato : 02-01-02 20:38

Rasmus Nielsen told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> Af ren nysgerrighed: Hvilke hastighedsforskelle?

Læsehastighederne skulle være ens (3,5 Mb/sek), mens skrivehastigheden
er 8x på CompactFlash (type I, jeg kender ikke tallet for type II),
hvilket svarer til 1,2 Mb/sek. SmartMedia skulle så vidt jeg kan se kun
være 6x (hvilket så svarer til 0,9 Mb/sek. Forskellen skulle ligge at
CompactFlash-kortne selv har en controller som tillader noget
parallelskrivning, hvilket SmartMedia kortne ikke har. De enheder som
skriver til kortne har selvfølgelig også stor betydning.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"I expect your best. Anything less, you should have joined Air Force"
- Gene Hackman as Capt. Ramsey in 'Crimson Tide'

Fra : Per F Andersen

Dato : 02-01-02 20:12

> forskelle på type I og II er at i type II kan controlleren håndtere
> større kort (pladsmæssigt). Vist nok op til 1024Mb mens type I er
> begrænset til 256Mb (hvis jeg husker korrekt).

PQI har et 512 Mb Compact Flash card

mvh Per

-----
Se mine Indiensbilleder på http://www.worldonline.dk/~perfa
http://www.grafolog.dk

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 02-01-02 22:31

On Wed, 02 Jan 2002 18:05:18 +0100, Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net>
wrote:

> [...]
>begrænset til 256Mb (hvis jeg husker korrekt). Jeg er dog ret sikker på
>at kortne ikke findes i 1024Mb størrelser endnu. Desuden skulle type

Beklager, men det er ikke korrekt. Der er ingen forskel på type I og
type II andet end den fysiske størrelse. Du kan her i starten af året
godt få et Sandisk 1024 MB type I kort - hvis du vil anmelde det. Det
er i almindelig handel i løbet af 1. kvartal.
Der er en FAQ om CompactFlash på
http://www.compactflash.org/faqs/faq.htm
og en specifikation på http://www.compactflash.org/specdl1.htm, så du
kan se specs helt præcist. Du skal registrere dig for at få
specifikationerne tilsendt.
Man kan få CompactFlash med forskellige hastigheder. Jeg vil anbefale
at se på http://www.steves-digicams.com/high-capacity_storage.html for
at få et overblik.

>Nix - de er vidt forskellige i såvel udseende som hastigheder,
>overførelsesmetoder o.s.v.

Prøv at kigge på http://www.steves-digicams.com/flash_memory.html,
hvor der er en gennemgang af de forskellige optioner på lagerområdet.

/Kristoffer