Hub virker - Switch gør ikke
Fra : Stuffy

Dato : 02-01-02 11:29

Hej

Når jeg slutter mine computere til en hub og tager kollegiets netstik som
uplink virker alt.

Når jeg putter en switch på i stedet virker det ikke.
Switchen er helt ny og jeg har prøvet det samme med andre switches.

Computerne (XP) siger, at der ikke er noget netstik forbundet.

Det er ganske almindelige netkabler - er det nødvendigt at anvende krydsede
kabler eller hvad?

Hilsen Jimmy

Fra : Jeppe Dige Jespersen

Dato : 02-01-02 12:07

> Computerne (XP) siger, at der ikke er noget netstik forbundet.

Damn, da jeg var studerende havde vi sgu' ikke råd til at købe de nye
operativsystemer. Og da slet ikke hvis de krævede en ny licens til hver
maskine.

/jeppe

ps. Sorry, ku' ikk' la' være.

Fra : Stuffy

Dato : 02-01-02 13:12

> Damn, da jeg var studerende havde vi sgu' ikke råd til at købe de nye
> operativsystemer. Og da slet ikke hvis de krævede en ny licens til hver
> maskine.

Gider ikke starte en OT tråd, men du kunne jo have ringet til ProConsult
hvor en studielicens opgradering til XP ville koste 725 kr.

Det ville du nok også have kunnet klare.

Hilsen Jimmy

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 02-01-02 16:55

"Stuffy" <stuffy@nospam_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Gider ikke starte en OT tråd, men du kunne jo have ringet til ProConsult
> hvor en studielicens opgradering til XP ville koste 725 kr.
> Det ville du nok også have kunnet klare.

Eller måske den samme XpPro-DK hos Pc-Netto til 585 kr.

Bjarne

Fra : Jeppe Dige Jespersen

Dato : 02-01-02 16:59

Nu ikke hidse os op, vel? betyder "glimt i øjet" og "tag det med et
smil".

Men skal vi holde den "stive" maske på, så er det da beundringsværdigt
at du har købte en XP licens til hver af dine maskiner. Det er der ikke
mange studerende, der gør. Endelig en person der ikke drikker sin S.U. op.
(Hov, nu kom jeg vist til at træde mig selv over tæerne...)

mvh
Jeppe,

ps. Hvordan er det lige det fungerer med de der studielicenser. Så'n i
praksis?

Fra : Mads Bahrt

Dato : 02-01-02 17:32

Jeppe Dige Jespersen wrote:

> [...]
>
> mvh
> Jeppe,
>
> ps. Hvordan er det lige det fungerer med de der studielicenser. Så'n i

Nu er vi jo allerede OT - så lad os fortsætte:
Desværre kan en studerende kun købe en microsoft studielicens til hvert
produkt - altså ikke 2 winxp licenser. Til gengæld mener jeg at man
gerne må indstallere der på 2 personlige computere (eksempelvis ens
stationære og ens bærbare) selv om man kun har en licens. Jeg ved ikke
om det så også er i orden at lægge winXP pro på både sin webserver og
arbejdsmaskine da man i praksis bruger begge samtidig.
En meget trist ting ved deres licenspolitik er at studielicenser til
styresystemer kun fås som opgraderinger. Ved den politik mener jeg at
microsoft skyder sig selv i foden, da det gør det sværere for studerende
med dårlig licensmæssigt dårlig samvittighed at rette op på dette og
"komme ind i folden".
Du spørger til studielisencer i praksis:
Du køber en kasse hos din forhandler hvorpå der på ydersiden står WinXP
professionel (Home ed. fås ikke med studierabat). I den ligger der ikke
andet end en registreringsseddel - denne udfylder du og indsender sammen
med dokumentation for at du er berettiget til at købe produktet (kopi af
studiekort - ved ikke hvad ansatte på læreanstalter vedlægger - muligvis
). Dette læser MS så igennem og svarer et stykke tid efter ved at sende
et medie tilbage med WinXP på. Du skal være opmærksom på følgende
begrænsninger i produktet: der ydes ingen support og du får ingen trykt
dokumentation med. (Jeg ved ikke om de gør, men jeg mener de burde
vedlægge manualen i pdf). Din licens er derimod ikke tidsbegrænset til
din studietid/ansættelse, den gælder resten af dit liv, også selvom du
afbryder studiet.

MVH
Mads Bahrt

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 03-01-02 09:27

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> begrænsninger i produktet: der ydes ingen support og du får ingen trykt
> dokumentation med. (Jeg ved ikke om de gør, men jeg mener de burde

Denne forretningsgang/sagsbehandling kan jeg ikke genkende.
Jeg har købt min XP-Pro-DK-undervisningsversion direkte uden
ovenstående besværligheder.Jeg fremviste blot fornøden dokumentation til
forhandleren.
Æsken indeholder hele molevitten - instruktionsbog, CD-rom mm.
Selv om jeg mener, at MS er lidt paranoid i deres kopieringsskræk,
er deres kommercielle interesser nok noget stærkere.

Din licens er derimod ikke tidsbegrænset til
> din studietid/ansættelse, den gælder resten af dit liv, også selvom du
> afbryder studiet.

Korrekt!

Mvh
Bjarne

Fra : Mads Bahrt

Dato : 03-01-02 22:03

Bjarne Hansen wrote:

> [...]
> Selv om jeg mener, at MS er lidt paranoid i deres kopieringsskræk,
> er deres kommercielle interesser nok noget stærkere.

Jeg har heller ingen specifik erfaring med det selv endnu - det er bare
sådan de beskriver det på
http://www.microsoft.com/danmark/license/student/ og på pakkerne hos min
lokale forhandler. Jeg ved ikke hvad der er "det rigtige" - nogen andre?

MVH
Mads Bahrt

Fra : Lars

Dato : 03-01-02 23:55

On Thu, 03 Jan 2002 22:03:01 +0100, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>http://www.microsoft.com/danmark/license/student/ og på pakkerne hos min
>lokale forhandler. Jeg ved ikke hvad der er "det rigtige" - nogen andre?

Ovenstående link omhandler:
MS Office XP Professional, MS Office 2001 (Engelsk) til Mac, MS
Windows 2000 opgradering - eller MS Windows Me. Og her er metoden
som du beskrev.

Det kunne tyde på MS har ændret måde mht. Windows XP.

Og så har det vist ikke så pokkers meget med netværk at gøre.
FUT: dk.edb.system.ms-windows

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 04-01-02 17:30

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det kunne tyde på MS har ændret måde mht. Windows XP.
> Og så har det vist ikke så pokkers meget med netværk at gøre !!!

Enig!

Mvh
Bjarne

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-01-02 17:34

> Når jeg putter en switch på i stedet virker det ikke.
> Switchen er helt ny og jeg har prøvet det samme med andre switches.

Hvis det virker med stikket i Uplink på hubben, skal stikket i Switch også
sidde til Uplink.

Husk at tjekke om uplink deler port med enten port 1 eller en anden port. Og
de må selvfølgelig ikke bruges samtidigt.

fra Switch til computere, benyttes alm. netværkskabler.

Fra : Stuffy

Dato : 02-01-02 20:49

> Husk at tjekke om uplink deler port med enten port 1 eller en anden port.
Og
> de må selvfølgelig ikke bruges samtidigt.

Uplink og port 1 er delt.
Når man putter uplink i det rene uplink er der lys i switchen - i port 1 er
der slukket.

Alle de andre computere og printere virker når man anvender uplink-porten og
de alminelige porte, mens den bærbare ikke gør.

Den kan jeg udelukkende få til at virke, hvis jeg smider den i hubben og og
kobler hubbens uplink til en af switchens porte.

Måske mit netkort kun kan klare krydsede kabler?

Det er i hvert fald meget mærkeligt!

Hilsen Jimmy

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-01-02 21:59

"Stuffy" <stuffy@nospam_hotmail.com> wrote in message
> Den kan jeg udelukkende få til at virke, hvis jeg smider den i hubben og
og
> kobler hubbens uplink til en af switchens porte.

Jeg har oplevet noget lignende tidligere.
Det var vist noget med noget ADSL.udstyr fra TDC. Vi kunne simpelt hen ikke
etablere link uden at have en hub imellem.
Det er da muligt, at det var en kabelfejl.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jackster

Dato : 02-01-02 17:35

Hvor mange porte har du prøvet?

Det kan være forskellige porte som virker til uplink. Hvis switch'en har
uplink så skal du prøve med et andet kabel. Prøv kryset eller omvendt... Så
snart der er lys i switch og modem er der forbindelse.

/Jackster

Fra : Stuffy

Dato : 02-01-02 21:18

> Når jeg putter en switch på i stedet virker det ikke.

Nu virker alt - det lader til at det ene kabel, som virker fint med min hub
ikke virker med de tre switche jeg har testet det mod.

Når det skiftes ud virker min switch og hub uden problemer.

Tak for - de relevante - svar.

Hilsen Jimmy