Hvad er BARF???
Fra : Jeannette

Dato : 02-01-02 07:33

Hej Hundevenner...

Jeg har ikke været med her på Google så længe, men kan se I taler om
"BARF" - Hvad er det?

Jeannette
www.bouvier.dk

Fra : Lars

Dato : 02-01-02 09:22

Hej Jeannette

Ifølge min viden er det en forkortelse for det engelske udtryk " Bones And
Raw Food"
Frit oversat "Knogler og råt føde"
BARF bliver brugt som en benævnelse for det at blande / koge / tilberede sin
hundemad selv på basis af "friske" råvarer.

Hilsen Lars

Fra : Rikke Vang Olsen

Dato : 02-01-02 21:28

Hej Jeanette

BARF er som Lars allerede har sagt en forkortelse af Bones and Raw Food
eller Biologically Appropriate Raw Food.

Det er et alternativ til tørkost og færdiglavet hundemad, der tager
udgangspunkt i hundens naturlige levevis - hvad havde den spist hvis den
havde levet vildt.

Ian Bilinghurst, en Australsk Dyrlæge har skrevet flere rigtig gode bøger om
emnet.

Hunden, hvis den havde levet vildt, ville have jaget og spist byttedyrene rå
(da den jo ikke har en primus på ryggen *S* ) Ofte vil byttedyrene være
planteædere med mavesækken fyldt af planteføde, hvilket er noget af det
første ulvene spiser. Ergo må der være et behov for den slags, men nedbrudt
da hundens fordøjelse ikke kan nedbryde grønsagers cellevægge. Resten af
dyret består af kød og knogler, og hunden spiser også benene - hvilket der
naturligvis også er en grund til. Naturen er jo så vidunderligt indrettet at
den sørger for, at indrette individerne, så de får hvad de har behov for i
deres naturlige element.

Det lyder mægtigt kompliceret, men hvis man bruger nogen tid på at studere
konceptet og planlægge hvordan man vil gribe det an, er det faktisk ikke så
slemt.

Kort og godt kan du skære det ned til følgende:

En voksen hund skal have ca. 2% af dens kropsvægt om dagen. Dvs en hund på
20 kg skal have 400 gram om dagen. (Som alt andet foder er dette naturligvis
kun vejledende )
Af de 400 gram skal 60% være RMB (Raw meaty bone) og de sidste 40% skal
fordeles med 20% hakkede grønsager/frugt og 20% hakket rådt kød/indmad/fisk.

Nogle giver vitamintilskud andre gør ikke. Jeg er ikke så god til at fodre
med fisk så jeg giver et tilskud af lakseolie for at sikre Omega3 og 6
fedtsyrer, men havde jeg fx. fodret med laks en gang om ugen havde det ikke
været nødvendigt. Desuden kan jeg finde på at give ekstra B vitaminer i
fældningsperioden, men jeg giver det som regelt naturligt i form af fx
større leverration end ellers.

nede på jorden hvor du kan få svar på alt hvad du ønsker at vide - desuden
er der ret mange gode sider ude på nettet.

Jeg har oplevet at mine hunde blev gladere og fik mere energi, fik flottere
pelse og blev fastere og mere muskuløse. Desuden er tandsten og dårlig ånde
et overstået kapitel, så jeg kan bestemt anbefale det.....

Mange hilsner

Rikke

Fra : Jeannette

Dato : 03-01-02 07:33

Tak for jeres svar - så blev jeg da lidt klogere...*S*

Jeg tror lige jeg kigger ind på NordBARF-listen.

Jeannette
www.bouvire.dk

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 07-01-02 13:25

riva@mail.tele.dk writes:
>Ofte vil byttedyrene være planteædere med mavesækken fyldt af planteføde,
>hvilket er noget af det første ulvene spiser.

Det er ikke rigtigt. Ulve rører overhovedet ikke mavesækken.

Nu er det lang tid siden jeg har læst det, så der kan være tallene ikke er
helt rigtige, men David Mech undersøgte, jeg tror det var 38 ådsler fra
elge, der var nedlagt af ulve. Ulvene havde været meget grundige, og stort
set ædt det hele bortset fra ben, skind og mavesækken.

Normalt begynder ulven at æde sit byttedyr (når vi snakker om større dyr)
fra bagbenene. Man ved ikke helt hvorfor, men måske er det fordi, at det
er der, det er blevet flænset op i forvejen under jagten.

Hilsen
Poul Erik Rise