Hvordan får jeg nu blødt vand??
Fra : Finn Jensen

Dato : 02-01-02 07:29

Hej alle,

Jeg er nu kommet i den situation at jeg bliver nødt til at flytte så nu får
jeg ikke muligheden for at gå ud og hente regnvand fra min regnvandstønde så
hvordan kan jeg nu letteste få blødt vand ?

Bliver jeg nødt til at koge vand for at få det blødt eller finders der en
smartere måde ?

Selvom jeg bliver nødt til at tømme akvarierne når de skal flyttes så skulle
jeg vel ikke få vanvittige store problemer når fiskene skal over i nyt vand
da jeg forbliver på samme vandværk ?. Jeg tænker på PH og dH.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : J@N

Dato : 02-01-02 08:10

Prøv Google:

http://groups.google.com/groups?as_q=bl%F8dt%20vand&as_ugroup=dk.fritid.dyr.
akvarium&num=100&hl=da

og du får over 300 svar.

Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-01-02 11:12

Bliver vandet blødt hvis man koger det? Er det ikke kun "dampen" der får
lave vandværdier?
Det kalk der måtte være i vandet forsvinder vel ikke fordi man koger vandet?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-01-02 17:22

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message
> Bliver vandet blødt hvis man koger det? Er det ikke kun "dampen" der får
> lave vandværdier?

Hvad er lave vandværdier? minus 25 graders celcius er i
hvert fald lavt, men forekommer ikke ved kogning

> Det kalk der måtte være i vandet forsvinder vel ikke fordi man koger
vandet?

jo - der sker en udfældning af såkaldt kedelsten. Og det er netop
bikarbonaten, der fjernes. Prøv en søgning på Google
efter 'forbigående hårdhed'.

mvh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-01-02 18:59

Der kan man bare se. Troede kun at regnvand var blødt, netop fordi kalk og
lign. ikke fordamper.
Tænkte at kalk var lidt det samme som med saltindhold - hvis du koger
saltvand indtil vandet fordamper, er der "kun" salt tilbage. Troede det var
det samme med kalk. Man bliver klogere hver dag

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Kalle

Dato : 03-01-02 00:29

Du skal ikke undre dig, du skal bibeholde dine regnvandstønder og bruge et
osmosefilter, som regeneres ved saltopløsning.
Tak for din måde at være på og hav lige et rigtig godt nytår.
Karsten brydsoe@image.dk , Brande

Fra : Finn Jensen

Dato : 03-01-02 08:46

"Kalle" <brydsoe@image.dk> skrev i en meddelelse

Hej Karsten

> Du skal ikke undre dig, du skal bibeholde dine regnvandstønder og bruge et
> osmosefilter, som regeneres ved saltopløsning.

Ja et omosefilter bliver nok løsningen men jeg ved ikke alverden om hvordan
det fungerer.
Regnvandstønderne får jeg nok et problem med for det er en lejlighed jeg
flytter ind i.

Måske jeg bliver nødt til at opgive mit regnskovsakvarie for jeg får også et
lille problem med at opbevare al det fine spagnum jeg har, hvilket er lidt
træls da det var meget svært at skaffe i den rigtige farve og kvalitet, så
jeg købte en ordentlig dynge da jeg fik tilbudet. Så mangler nogen den helt
rigtige spagnum så sig til. Den er lidt dyr men det bedste jeg nogensinde
har set.

> Tak for din måde at være på og hav lige et rigtig godt nytår.

I lige måde Kalle

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 03-01-02 10:53

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> writes:

> [...]
> tilbudet. Så mangler nogen den helt rigtige spagnum så sig til. Den er
> lidt dyr men det bedste jeg nogensinde har set.

Hvor var det nu lige du boede?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Finn Jensen

Dato : 03-01-02 17:12

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor var det nu lige du boede?

Hej,

Ude ved Løgstør, nærmere bestemt Overlade.

--
Venligst
Finn Jensen