Et væddemål... (Blinkende lygter)
Fra : Leon Jessen

Dato : 02-01-02 00:31

Hejsa!
Jeg tænkte, at nogle kloge hoveder herinde måske kunne afgøre et væddemål?

Scenen i "Blinkende lygter" hvor Arne skyder koen...
Jeg holder på, at det er filmtricks, mens en kammerat holder på, at han
skyder koen rigtig.

Er der nogen der kan afgøre dette, evt. med kildehenvisning?

Mvh. Leon

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-01-02 00:31

Hej!

Leon Jessen wrote:

> Scenen i "Blinkende lygter" hvor Arne skyder koen...
> Jeg holder på, at det er filmtricks, mens en kammerat holder på, at han
> skyder koen rigtig.

Kunstig ko, 100% sikkert! Jeg kan godt linke til en html-side hvor jeg skriver
præcis det samme. Skal jeg gøre det?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jacob Olsen

Dato : 02-01-02 18:18

Der står da i teksten klart og tydeligt, at det ikke er et filmtrix..

.........Scenen med koen har den effekt, at man tænker: "Det gør han ikke!"
Og så gør han det." Anders Thomas Jensen forsvarede også i interviewet, at
man havde valgt at skyde koen i virkeligheden: "Det er jo en dyrlæge, der
skyder den. Det snakkede vi meget om. Der bliver dræbt, jeg ved ikke hvor
mange tusinde køer om dagen i Danmark. Om vi kørte én ud i skoven og skød
den og kørte den på slagteriet, kom ud på det samme. Det foregik efter alle
forskrifter. Det var hårdt alligevel. Også for mig, for jeg har aldrig set
så stort et dyr dø, og det var der mange på holdet, der ikke havde."

Fra : Brian Nilsson

Dato : 02-01-02 00:37

Hej Leon

> Scenen i "Blinkende lygter" hvor Arne skyder koen...
> Jeg holder på, at det er filmtricks, mens en kammerat holder på, at han
> skyder koen rigtig.

Hvis det havde været en rigtigt ko, havde de sikkert fået dyreværnet på
nakken

Jeg holder 100% på det er en "dukke" Arne skuder, og hovedet vi ser lige
før han trykker af, ser _meget_ falsk ud, jeg bor på landet og ser en del
køer især om sommeren, de ser godt nok også dumme ud, men ikke nok til at
jeg kunne finde på at skude dem ... endnu.

- Mvh. Brian -

Fra : Anja

Dato : 02-01-02 00:39

Hejsa

Prøv at tage et kig på dette her link:
http://www.dfi.dk/dfi/undervisning/blinkendelygter/6.html Der står noget om
det længere nede på siden. Håber du kan bruge dette :)

Fra : Per Kristensen

Dato : 02-01-02 08:43

I tager alle fejl!!!

I Århus Stiftidende var det scenen, hvor Arne skyder en ko (der også i
virkeligheden blev skudt), som provokerede anmelderen Claus Christensen, han
kaldte den "en skamplet" og skrev: "Koblingen af vold og vittigheder og
dansk råhygge er naturligvis provokerende. Vi har hver især vores egen
moralske grænse for galskaben, men nedskydningen af en ko på klos hold,
(nej, det er ikke et filmtrick) burde en ansvarlig producent have
forhindret."
http://www.dfi.dk/dfi/undervisning/blinkendelygter/6.html

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 02-01-02 12:12

"Per Kristensen" <pzk@netbankmors.dk>
> [...]
>
> I Århus Stiftidende var det scenen, hvor Arne skyder en ko (der også i
> virkeligheden blev skudt), som provokerede anmelderen (snip)

Det mere relevante citat er nok:
[...]

I filmen ligger der også flere døde køer på en mark, som man ser lidt
mere på afstand. Jeg vil skyde på (!), at der dér er tale om dukker.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-01-02 12:24

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> writes:

> [...]
> mange tusinde køer om dagen i Danmark. Om vi kørte én ud i skoven
> og skød den og kørte den på slagteriet, kom ud på det samme.

HVAD?

Det er jo løgn!

Oksekød laves på fabrikker. Det har ikke noget med køer at gøre.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 02-01-02 15:33

Hej

Peter B. Juul wrote:
> Oksekød laves på fabrikker. Det har ikke noget med køer at gøre.

Hvad bliver det næste dog!! jeg har hørt rygter om at man dybt inde i
det hersens Jylland er begyndt at grave kartofler og gulerødder ned i
jorden efter de er blevet produceret!.... De er gale de landmænd!...

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-01-02 15:34

Ulrik Jensen <ulrik@qcom.dk> writes:

> Hvad bliver det næste dog!! jeg har hørt rygter om at man dybt inde i
> det hersens Jylland er begyndt at grave kartofler og gulerødder ned i
> jorden efter de er blevet produceret!.... De er gale de landmænd!...

Er det sådan noget ligesom æggejagt, hvor vi lægger påskeharens æg
rundt omkring i haven?

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 02-01-02 16:00

Hej

Peter B. Juul wrote:
> Er det sådan noget ligesom æggejagt, hvor vi lægger påskeharens æg
> rundt omkring i haven?

Det er muligt, nu hvor vi kan producere flere tusinde gulerødder i
sekundet på store fabrikker er landmændene ved at finde ud af hvor
unødvendige de er. Rygterne går på at de har organiseret sig i guerilla-
styrker som så kidnapper adskillige paller gulerøder af gangen,
hvorefter de så graver dem ned i jorden for at have noget at lave. Så
graver de dem op igen og sælger dem til forbrugerne som "frisk-
opgravede-økologiske-gulerødder". Hvad har vort samfund dog ikke
resulteret i af umenneskeligheder!!

Lad os blot håbe at det ikke betyder enden for de stakkels
gulerodsfabrikanter der står ved samlebåndene rundt omkring i landet.
Hold modet oppe!

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 07-01-02 11:49

"Leon Jessen" <JessenLeon@Hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Scenen i "Blinkende lygter" hvor Arne skyder koen...
> Jeg holder på, at det er filmtricks, mens en kammerat holder på, at han

Nærbilledet er en kunstig ko, mens billedet på afstand er en rigtig ko. Det
er der slet ingen tvivl om, bemærk benene, den måde de spjætter. Sådan ser
det ud når en ko dør. Til jeres trøst kan jeg sige at det går meget hurtigt.

/Rene

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-01-02 14:15

"Rene Eske Jensen" <rene_fjernmig@eskejensen.dk>

> [...]
> det ud når en ko dør. Til jeres trøst kan jeg sige at det går meget hurtigt.

Vil du så ikke godt give en kildehenvisning på, at nærbilledet er
en kunstig ko?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 07-01-02 14:39

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
> Vil du så ikke godt give en kildehenvisning på, at nærbilledet er
> en kunstig ko?

Er det nødvendigt? Er det ikke hamrende nemt at se selv, når man ser filmen?

Joakim

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-01-02 23:55

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is>

> Er det nødvendigt? Er det ikke hamrende nemt at se selv, når man ser filmen?

Hvorfor ville folk så spørge her i gruppen?

Nå, men jeg er bare ikke sikker, og hvis de alligevel skulle
skyde en ko, sådan som Anders Thomas Jensen siger, så
kunne de vel lige så godt filme skuddet på klos hold som
erstatte koen med en dukke.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 10-01-02 21:26

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message
> [...]
> skyde en ko, sådan som Anders Thomas Jensen siger, så
> kunne de vel lige så godt filme skuddet på klos hold som

Nu er det nok ikke fandens nemt at få en "rigtig ko" til at så stille i lang
til med en kæmpegøb i panden *LOL*

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-01-02 09:08

Ulrik Vadstrup <vadstrup@post12.tele.dk> escribió en el mensaje de
noticias a1ktcm$1an1$1@news.cybercity.dk...

> Nu er det nok ikke fandens nemt at få en "rigtig ko" til at så stille
i lang
> til med en kæmpegøb i panden *LOL*

Er det ikke kun dens hoved man ser paa naert hold? hvor svaert kan det
vaere at vikle noget pigtraad om benene paa den saa den ikke kan bevaege
sig?