statisk elektricitet ved installation af C~
Fra : Andrew

Dato : 01-01-02 22:27

Hej

Jeg læser at det er utroligt vigtigt at være "grounded" (eng.).
Hvordan er man bedst muligt "groundet" når man skal installare motherboard
og CPU, etc.

Mvh Anders

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 01-01-02 23:54

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message

> Jeg læser at det er utroligt vigtigt at være "grounded" (eng.).
> Hvordan er man bedst muligt "groundet" når man skal installare motherboard
> og CPU, etc.

Jeg plejer at lægge en hånd på en radiator (eller noget andet der har
jordforbindelse) før jeg fedter med hardware. Hvis jeg laver noget på
bundkortet mens det sidder i kabinettet, rør jeg altid først ved kabinettets
metaldele først. Jeg holder så vidt muligt fingrene på printpladerne, ikke
de elektroniske dele, og jeg slæber ikke mine fødder med nylonstrømper hen
af et nylongulvtæppe Og vigtigst af alt, jeg tager alle stik ud af
computeren for jeg roder indmaden. Indtil vidre har jeg ikke da ikke
'zappet' noget hardware.

- Lars

Fra : Ebbe Jensen

Dato : 02-01-02 00:01

Jeg gør det samme.

Fra : F.Larsen

Dato : 02-01-02 00:47

bare fødder - vådt gulv :=)

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : Anders Lund

Dato : 02-01-02 01:43

Andrew <andvalen@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c32299c$0$62865$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg læser at det er utroligt vigtigt at være "grounded" (eng.).
> Hvordan er man bedst muligt "groundet" når man skal installare motherboard
> og CPU, etc.
Jeg hjalt en ven med at samle en computer, da havde vi begge et specielt
armbånd på, så vi var jordet der igennem. Desuden lå computeren på et
specielt underlag. Underlaget og armbåndet var alle tilsluttet jordstikket i
en stikkontakt.
Det er vildt overdrevet og bruges kun hvis man roder med servere der koster
milioner. Vi gjorde kun fordi hans far, som er elektriker, er utrolig
forsigtig.

Selv plejer jeg at røre ved radiatoren inden, der ud over er mit kabinet
jordet.

Mvh
Anders Lund

Fra : Hans

Dato : 02-01-02 01:52

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg læser at det er utroligt vigtigt at være "grounded" (eng.).
> Hvordan er man bedst muligt "groundet" når man skal installare motherboard
> og CPU, etc.

Hvis du holder kontakt med kabinettets metaldele under montagen kan det ikke
gå helt galt, og som det allerførste grib om kabinettets metal med begge
hænder. Brug eventuelt den bare hud på håndleddet til støtte under montagen.
Undgå at være iklædt langærmet kunststofbeklædning og lad være med at slæbe
med fødderne på gulvtæppet forinden.
Når bundkortet og andre indstikskort udtages af den antistatiske pose, sørg
for at have kontakt med den bare hud på indersiden af posen i nogle sekunder
inden kortet berøres.
Iøvrigt er moderne elektronik langt bedre beskyttet mod ESD, men lidt
omtanke er ikke af vejen, da det trods alt er begrænset hvor store
udladninger som tolereres. Det værste ved ESD skader er dog, at fejlen kan
opstå mange måneder efter den er påført.
mvh
Hans

Fra : Soren Pedersen

Dato : 02-01-02 11:07

Hans er inde på det rigtige....Det vigtigste er ikke at der ikke er noget
spændings potentiale, men derimod at alt hvad du rører ved har det SAMME
potetiale, så der ikke opstår en spændings forskel som kan være dræbende for
al elektroonik.

Mvh
/Søren

Fra : Hans

Dato : 02-01-02 15:09

"Soren Pedersen" <smp@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spændings potentiale, men derimod at alt hvad du rører ved har det SAMME
> potetiale, så der ikke opstår en spændings forskel som kan være dræbende

Det er nemlig lige nøjagtig der skoen trykker, da det trods alt ikke er
mange af os som har et "0 Volts rum".
mvh
Hans

Fra : Skimmerhorn

Dato : 02-01-02 17:29

Hej. lige en "spændende" short story.

På et tidspunk stod mit tower kabbinet uden overfrakken.
Maskinen var tændt, jeg stod over 2 m. fra den. Jeg trak min
kunststof trøje over hovedet, og straks derefter knitrede
mit hår og maskinen rebootede !!. Med hjertet oppe i halsen
kunne jeg se maskinen genstarte uden men. Jeg var heldig, det
behøver du ikke at være, så pas på.

Mikkel

Fra : Andrew

Dato : 03-01-02 01:28

Det lyder som en vandre-historie!

Så meget elektricitet kan der umuligt være i en kunststof trøje!

Mvh Anders

Fra : Hans

Dato : 03-01-02 01:52

> Det lyder som en vandre-historie!
>
> Så meget elektricitet kan der umuligt være i en kunststof trøje!

Det kan jeg garantere dig for at der kan være. Under de rette betingelser,
f.eks. den tørre frostluft vi lige har nu og kunststof, kan der springe
gnister på mange cm. uden du kan se dem, da de er af så kort varighed at
øjet ikke kan opfange dem. Der skal 1000Volt til at få en gnist til at
springe en mm. i fri luft, og så kan du selv regne ud hvor mange volt en
gnist på 10cm. består af. Et ESD felt omkring en person som trækker en
kunstoftrøje over et behåret hovede er meget voldsomt og kan meget vel
forårsage omtalte scenario. ESD er al elektroniks værste fjende.
mvh
Hans

Fra : Thf

Dato : 04-01-02 00:54

>Det lyder som en vandre-historie!

Så får lige min korte historie.

Pudsede min skærm med en tør klud mens jeg sad på stolen og
arbejde med word, tastaturet var helt ude ved bordkanten og
derved også tæt på min krop/mave.
Ligepludselig spærnger en gnist fra maven <-> tastaturet
1.10 sek, efter gnisten stopper pc, sort skærm, helt død.
Sved på panden, resetknappen på front i bund, men intet
sker, tænd og sluk, ahhh, liv i maskinen, den booter,,,,
Men bios error, den dør, slukker igen, booter bios ok, men intet billede på
skærmen
Så var jeg sku' grædefærdig!
Men efter et par tænd og sluk, et par reset,
med ramfejl og andet, så kørte den igen, og lige siden.

Idag ejer jeg et lednings fri tasyatur.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S