IRQ antal
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-02 21:34

Hej

Lig et hurtigt ?

Hvilket båndkort har flest IRQ adresser?

Jeg har indtil da hørt om 19 stk...

Mit har 15 stk, og jeg har ALTID problemer med IRQ mangel......!

Noget der passer til en Atlon Thunderbyrd 900 Mhz?

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 01-01-02 22:10

Bjarke Hansen wrote:

<snip>
> Mit har 15 stk, og jeg har ALTID problemer med IRQ
> mangel......!
<snip>

.... og 15 er det højeste antal det er mulig at få på en
x86-baseret PC.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-02 22:20

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ... og 15 er det højeste antal det er mulig at få på en
> x86-baseret PC.

hmm, hvad vil du så sige til dette sætop på en XP maskine:

IRQ 1 Easy Internet Keyboard OK

IRQ 3 Communications Port (COM2) OK

IRQ 4 Communications Port (COM1) OK

IRQ 6 Standard floppy disk controller OK

IRQ 8 System CMOS/real time clock OK

IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System OK

IRQ 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK

IRQ 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK

IRQ 12 Logitech-compatible Mouse PS/2 OK

IRQ 13 Numeric data processor OK

IRQ 14 Primary IDE Channel OK

IRQ 15 Secondary IDE Channel OK

IRQ 16 Matrox Millennium G400 DualHead OK

IRQ 17 Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC OK

IRQ 18 Creative SB Live! Series (WDM) OK

IRQ 19 Adaptec AIC-7850 PCI SCSI Controller OK

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 01-01-02 22:23

<snip>
> [...]
>
> IRQ 17 Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC OK
>
> IRQ 18 Creative SB Live! Series (WDM) OK
>
> IRQ 19 Adaptec AIC-7850 PCI SCSI Controller OK

Jeg skal ikke gøre mig klog på XP, da jeg forlængst er hoppet af
MS-vognen, men for mig ser det ud som en tildeling af virtuelle
irq'er - altså en ren softwaremapping, der så dækker over nogle
helt andre hardwareværdier.

Hvad siger maskinen hvis du trykker pause lige når den skifter
fra første bootskærm (der skulle så gerne stå en række
irq-tildelinger listet under boksen med almen info) ?

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-02 22:30

> [...]
> MS-vognen, men for mig ser det ud som en tildeling af virtuelle
> irq'er - altså en ren softwaremapping, der så dækker over nogle

Hvorfor skulle det være software tildelt?

Forklaringen fra en bruger på dk.edb.hardware som foresten icq adresserne
stammer fra, sagde at man havde fundet ud af manglende IRQ adresser, og man
var begyndt med flere på bundkort...

Mine Irq adresser her i XP ser fx sådan ud:

IRQ 1 Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural PS/2 Keyboard OK
IRQ 3 Kommunikationsport (COM4) OK
IRQ 4 Kommunikationsport (COM1) OK
IRQ 6 Standarddiskettecontroller OK
IRQ 7 VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller OK
IRQ 7 VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller OK
IRQ 7 Creative SB Audigy OK
IRQ 8 System CMOS/realtidsur OK
IRQ 9 Microsoft ACPI-kompatibelt system OK
IRQ 10 Radeon DDR (Uriel 1.2.7 (6006)) OK
IRQ 10 OHCI Compliant IEEE 1394-værtscontroller OK
IRQ 10 Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC OK
IRQ 11 HPT370 UDMA/ATA100 RAID-controller OK
IRQ 12 Logitech-compatible Mouse PS/2 OK
IRQ 13 Numerisk dataprocessor OK
IRQ 14 Primær IDE-kanal OK
IRQ 15 Sekundær IDE-kanal OK

og hvis xp skulle lave noget software halløj, så ville den vel også have
gjort det hos mig...

Jeg har fx problemer med USB enhederne....!!
> Hvad siger maskinen hvis du trykker pause lige når den skifter
> fra første bootskærm (der skulle så gerne stå en række
> irq-tildelinger listet under boksen med almen info) ?

Aner det ikke,,,, de IRQ adresser var bare snuppet fra et indlæg i
dk.edb.hardware for et par måneder siden.... (mener jeg) Fandt dem som tekst
i en fil i icq,, spørg ikke hvordan...

Fra : F.Larsen

Dato : 01-01-02 23:22

> [...]
> stammer fra, sagde at man havde fundet ud af manglende IRQ adresser, og man

IRQ = Interrupt ReQuest er en fysisk forbindelse fra en ekstern enhed, f.eks.
grafik eller harddisk controler.

I de tidlige x86 systemer brugte man et stk master og et stk slave interrupt
controler til at modtage interrupt requests, hver havde 8 indgange. Ved et
interrupt gives der et signal til CPU (INTR) efter lidt sykkronisering sender
interrupt controler en 8 bit størrelse på databussen som angiver den adresse som
skal udføres som svar på interrupt. Disse adresser er mappet i den lave de af
memory og indeholder en pointer til det software som skal udføre.

IRQ er således en ren hardware ting, hvis der er flere end 16 indgange (hvilket
jeg tvivler) vil det stå i dokumentatione af din bundkort (og ikke windows XP)

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 01-01-02 23:45

F.Larsen wrote:

<snip>
> IRQ er således en ren hardware ting, hvis der er flere end 16
> indgange (hvilket jeg tvivler) vil det stå i dokumentatione af
> din bundkort (og ikke windows XP)
<snip>

Efter lidt research ser jeg antydningen af et mønster, idet alle
de referencer jeg kan finde til irq'er højere end 15 er fra
maskiner med flere CPU'er og mere end to PCI-busser (typisk
tre). Nærmere end det er jeg endnu ikke kommet, men det ser ud
til at hænge sammen med noget IO-APIC as well...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 01-01-02 23:54

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

<snip>

Her er lidt flere småbidder:

http://people.freebsd.org/~fsmp/SMP/pcibridge.html

indeholder lidt information, men ikke meget.

http://www.linuxhq.com/kernel/v2.4/doc/i386/IO-APIC.txt.html

Står dette om IO-APIC:

Most (all) Intel-MP compliant SMP boards have the so-called
'IO-APIC', which is an enhanced interrupt controller, it enables
us to route hardware interrupts to multiple CPUs, or to CPU
groups.

Så langt så godt...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 02-01-02 00:05

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

<snip>

Lidt mere:

Fra http://home.snafu.de/zahn/autoconf.html har jeg taget
outputtet af cat /proc/interrupts på en SMP-maskine, det ser
sådan ud:

/proc/interrupts

CPU0 CPU1
0: 578121 560000 IO-APIC-edge timer
1: 6526 6870 IO-APIC-edge keyboard
2: 0 0 XT-PIC cascade
4: 13937 14999 IO-APIC-edge serial
5: 1998 1977 IO-APIC-edge soundblaster
7: 10171 11230 IO-APIC-edge HiSax
8: 1 1 IO-APIC-edge rtc
14: 63670 68632 IO-APIC-edge ide0
15: 3 5 IO-APIC-edge ide1
17: 748192 748762 IO-APIC-level eth0
19: 13389 13438 IO-APIC-level ncr53c8xx
NMI: 1138056 1138056
LOC: 1138066 1138065
ERR: 0

Her er så fra min egen uniprocessor-maskine:

CPU0
0: 4537364 XT-PIC timer
1: 41995 XT-PIC keyboard
2: 0 XT-PIC cascade
5: 1967511 XT-PIC EMU10K1
11: 2153122 XT-PIC eth0
12: 2678230 XT-PIC PS/2 Mouse
14: 89997 XT-PIC ide0
15: 8 XT-PIC ide1
NMI: 0
ERR: 0

Her ses det at alle interrupts på min maskine styres som XT-PIC,
hvor de fleste på SMP'en styres som IO-APIC-varianter, så kom vi
det lidt nærmere igen - enten det, eller også så vrøvler jeg...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Lars Krag

Dato : 02-01-02 09:28

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c323ed9$0$17209$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> tre). Nærmere end det er jeg endnu ikke kommet, men det ser ud
> til at hænge sammen med noget IO-APIC as well...

Jeg har hørt om flere, der har problemer med forskellige Abit boards
og Win XP Pro (og KUN Pro), hvor der er en fejl i bios'en, der gør at
Win XP tror, at der er mere end én cpu. Abits forum er desværre nede,
så jeg kan ikke linke direkte. Alle de pågældende personer har haft
stabilitets problemer, og jeg havde nær sagt naturligvis har de det. En
IRQ er, som andre også har sagt, en fysisk forbindelse, og det er ikke
muligt at have mere end 15 pr. cpu.

Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-01-02 23:07

> [...]
>
> <snip>
> <snip>
>
> ... og 15 er det højeste antal det er mulig at få på en

Ikke for noget, men er det ikke 16 irq'er man har irq-0 tæler da også med !

Mvh
Per

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-01-02 23:26

"Per Beer Hansen" <perbeer@bigfoot.com> skrev :

>Ikke for noget, men er det ikke 16 irq'er man har irq-0 tæler da også med !

irq 2 er en kaskadekobling til irq 9 ->
så reelt er der 15 at bruge af

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-01-02 23:28

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> irq 2 er en kaskadekobling til irq 9 ->
> så reelt er der 15 at bruge af

Jo men det jeg mente var at der reelt er 16 irq'er, at de så ikke kan
benyttes alle sammen er jo en anden historie (sagde manden som ikke aner
hvad en "kaskadekobling" er for noget)

Mvh
Per

Fra : Skimmerhorn

Dato : 02-01-02 17:21

Hej. Mens vi er ved IRQ'er.
Er der nogen der kan forklare følgende irq liste:
Windows NT Diagnostics Resources:
IRQ Device Bus Type
01 i8042prt 0 Isa
04 Serial 0 Isa
05 sndblst 0 Isa
06 Floppy 0 Isa
12 i8042prt 0 Isa
24 aic78u2 0 PCI
32 dac960nt 2 PCI
44 DLKRTS 0 PCI
128 mga64 1 PCI

Asus P2B-DS + Mylex Raid controller

Jeg har undret mig noget over irq 24 til 128 ?? men
det er måske helt normalt for dual systemer ?

Mikkel