Fodring rådyr
Fra : Egholm

Dato : 01-01-02 20:45

Hejsa,

Vi ser jævnligt rådyr på og nær vores ejendom - sidste år en håndfuld - i år
kun een til to stk. (!) - da vi og andre beboere i området glæder os over
synet af dyrene har vi overvejet at lægge foder ud i hårde vintermåneder.
Er der nogle som har gode forslag til fodertype og fodringsmetode ?
På forhånd tak !

Klaus Egholm
troeholm@post6.tele.dk
http://home6.inet.tele.dk/troeholm/

Fra : sailor99

Dato : 02-01-02 11:41

Hej Klaus!

Godt nytår!

Det er sympatiske tanker du har vedr. fodring, men når vi taler om normale
danske vinterforhold, er det unødvendigt at fodre råvildt.
I ekstremt hårde vintre kan fodring komme på tale, men ofte er den bedste
metode at fælde nogle løvtræer, så råvildtet kan æde knopskud. - Imidlertid
sørger det moderne landbrug med masser af vinterafgrøder godt for vildtet.

Mvh
Georg

Fra : Michael Frandsen

Dato : 02-01-02 21:40

de er helt vilde med majs

Fra : NPS

Dato : 03-01-02 20:38

hvilken form skal de majs have, før at rådyret syntes bedst om dem.

MVH

NPS

Fra : Torben F@rum

Dato : 03-01-02 21:55

"Michael Frandsen" <m.frandsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> de er helt vilde med majs

Hvordan udfodrer du majsen uden de foræder sig, og uden majsen bliver våd
????

Torben Farum

Fra : Strit

Dato : 03-01-02 22:29

Majskerner må de ikke få !!! så skal det værer majsensilage,,, ellers er hel
Havre, ( (evt Byg), men helst Havre) så kommer man ikke galt afsted..

Kent

Fra : Michael Frandsen

Dato : 03-01-02 22:41

de får den som snittede majs, hvor både plante samt kolbe er kørt gennem en
grønthøster for så at være tørret.

Fra : Strit

Dato : 05-01-02 22:11

Hej
Jeg husker det ikke helt men det er nogenlunde sådan her på godt dansk,,,
majs kerner højt indhold af kulhydrater, og ingen særlig "skal", det vil
sige når et "Dyr" spiser majs vil Kulhydraterne blive frigivet for hurtig i
vommen, uden det store behov for drøvtygning og når de bliver frigivet
hurtigere end de kan optages, arbejder en del af vommes bakterier på at
splitte dem (kulhydratterne), så bliver kulhydraterne lavet om til syre (
myresyre, m.m.) som virker PH sænkene, Drøvtygning udskeller spyt,, der er
en base som hæver PH og da Majs næsten ikke kræver drøvtygning , vil det
være minimalt hvor meget det kan hæve PH,,, når PH'en falder i Vommen
fungerer ikke ret mange af Bakterierne optimal, og Bla. Træstof kan ikke
nedbrydes,,,, en mindre del Majskerner en enkelt gang giver en lidt mavepine
men i løbet af 6-12 timer burde Vommen være i balance igen..Snittet Majs
indeholder vel også kun (ca.5 %) majskerner en pæn del struktur, og
træstof,,, Helsæd ( snittet Byg, og eller ærter, græs) vil også være godt
bare dyrene ikke sortere formeget i det og nøjes med at æde kernerne.......
Hel Havre .... på farme bruges byg,, der endenlig er det optimale foder til
alle hjorte,, men hvis det drejer sig om dyr der ikke er vant til fodring er
havre det bedste da den er lidt vanskeligere for dyret at optage det vil
sige at dyret har mere arbejde, da kerne skal drøvtygges "mere" for at
kulhydratterne bliver tilgængelige,, og så sker det fordelt over længere tid
så kulhydraterne kan optages,,, men Byg er stærkere end Havre derfor kræver
Byg tilvænning/ tildeling og der er jo ikke nemt i naturen... så Hel
Havre....................................

VH
Kent
FragtrupWildtfarm

Fra : Egholm

Dato : 03-01-02 20:58

> Godt nytår!
I lige måde ! og tak for svaret !

> [...]
Imidlertid
> sørger det moderne landbrug med masser af vinterafgrøder godt for vildtet.
Typisk er der et eller flere nærliggende arealer med raps eller andre
vinterafgrøder som dyrene nyder godt af.
Jeg ville dog gerne have noget i baghånden - skulle den ekstreme vinter
komme - engang.
Yderligere kunne fodring måske holde dyrene på afstand af vores nyplantede -
400stk - løvtræer og buske ?!?
Hilsner
Klaus Egholm