Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Infra-rød film, metoder?
Fra : J.Larsen

Dato : 01-01-02 21:11

Jeg har læst diverse artikler om infrarød film på nettet, men jeg vil
gerne høre, om der er nogen i NG, som har erfaringer med denne filmtype.

Først og fremmest: Hvad koster film og fremkaldelse? Og hvilket mærke
bør jeg vælge? Ilford har efter sigende udviklet en "moderat" IR
sort-hvid film, som også kan anvendes uden kraftig rødfilter / IR filter
men som tilsvarende har lavere IR effekt.

Jeg havde tænkt mig at anvende IR film som alternativ til
langtidseksponeringer ved natfoto. Dette gælder især, fordi jeg kunne
tænke mig at fotografere fugle ved lavtlys og eventuelt mørke. Desuden
har jeg tidligere prøvet at tage stjernebilleder med 3200ASA, og vil
derfor gerne vide om IR film kunne bruges til det formål også.

Hvis prisen er for høj i forhold til udbyttet, ser jeg ingen grund til
at gå videre med ideen - derfor mine spørgsmål.

Som supplerende oplysning: Jeg har ikke tænkt mig at fremkalde filmen
selv!

Jeg håber, at der er nogen som kan kaste viden fra sig.

mvh
J.Larsen

Fra : Fototal.dk

Dato : 01-01-02 22:26

> Som supplerende oplysning: Jeg har ikke tænkt mig at fremkalde
> filmen selv!

For mange år siden legede jeg med Kodak S/H IR-film, og jeg mindes svagt, at
det var temmeligt svært at få sig 'skudt' ind på en nogenlunde god
fremkaldelse.

Derfor må mit råd være: Hvis du ikke selv vil fremkalde filmen, så tror jeg
ikke på projektet. Jeg har svært ved at forestille mig at en normal
fremkaldelse i byen vil give et tåleligt resultat. Dog vil et rigtigt proff.
lab måske kunne klare jobbet.
Desuden skal IR film sættes i- og tages ud af kameraet i total mørke og
opbevares i lystæt dåse indtil fremkaldelsen.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-01-02 23:56

"Fototal.dk" <use332@fototal.dk> wrote:

>Desuden skal IR film sættes i- og tages ud af kameraet i total mørke og
>opbevares i lystæt dåse indtil fremkaldelsen.

Og visse kameraer kan ikke bruges, bl.a. Canon EOS 5 ( det bruger en
IR sensor til filmfremføringen ).

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Bjarne Kjær

Dato : 02-01-02 21:36

Hej

"Fototal.dk" wrote:

> For mange år siden legede jeg med Kodak S/H IR-film, og jeg mindes svagt, at
> det var temmeligt svært at få sig 'skudt' ind på en nogenlunde god
> fremkaldelse.

Jeg plejer at eksponere ved ca. ISO 320 og fremkalde omkring 11 min. i
AGFA - Rodinal

> Derfor må mit råd være: Hvis du ikke selv vil fremkalde filmen, så tror jeg
> ikke på projektet.

Helt enig

> Desuden skal IR film sættes i- og tages ud af kameraet i total mørke og
> opbevares i lystæt dåse indtil fremkaldelsen.

Der behøver ikke være totalt mørkt, jeg har sat I/R film i kameraet i en
trappeopgang uden
at få slør

M.v.h.
Bjarne Kjær

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 02-01-02 15:14

hej
> [...]
> har jeg tidligere prøvet at tage stjernebilleder med 3200ASA, og vil
> derfor gerne vide om IR film kunne bruges til det formål også.

En teknisk detalje: atmosfæren er ikke gennemsigtig for IR lys i nær
samme grad som for synligt, så fotografi af stjerner med IR-film vil
ikke nødvendigvis falde heldigt ud (Det er en glidende overgang, så det
kan måske lade sig gøre alligevel, forusat filmen er følsom overfor
frekvenser tæt på synligt rød).

Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : J.Larsen

Dato : 04-01-02 22:57

Jeg takker for svarene i denne tråd. Jeg tror, at jeg holder fast ved de
almindelige film.

mvh
J.Larsen