Pentium III 800 i et Abit BX 6 rev. 2.0 gi~
Fra : Torben Rimmer Nielse~

Dato : 01-01-02 20:29

Jeg har arvet en Pentium III 800 mhz processor, som jeg har sat i mit Abit
BX 6 rev. 2.0 bundkort. Bundkortet er flashet til seneste bios: "QR".

Jeg er dog ikke ret heldig med at finde en hastighed, som bundkortet vil
acceptere. Jeg har prøvet via biosens CPU SOFT MENU at sætte bushastigheden
til 133 og multiplikatoren til 6x. Det hører med til historien, at der
sidder 1 stang Kingston ram, som kan kører 133 hz. Jeg får så følgende
melding under opstart "CPU IS UNWORKABLE OR HAS BEEN CHANGED: PLEASE RECHECK
CPU SOFT MENU". Jeg kan godt bypase den besked med F1-tasten og få startet
op med den 800 mhz - men ved genstart at computeren, nulstille biosen
hastigheden til 400 mhz - i øvrigt også med samme fejlmelding ved opstart.

Hvad gør jeg for dels at finde den hastighed, som biosen kan acceptere
samtidigt med, at jeg udnytter processorens potentiale ? Hjælp mig med at
indstille CPU SOFT MENU'en rigtigt ... =O)

På forhånd tak for hjælpen,

Torben

Fra : orbital

Dato : 01-01-02 21:14

On Tue, 1 Jan 2002 20:28:38 +0100, "Torben Rimmer Nielsen" <trn@it.dk>
wrote:

> [...]
>op med den 800 mhz - men ved genstart at computeren, nulstille biosen
>hastigheden til 400 mhz - i øvrigt også med samme fejlmelding ved opstart.

Du skal bare i softmenu sætte disabled ud for cpu check

>Hvad gør jeg for dels at finde den hastighed, som biosen kan acceptere
>samtidigt med, at jeg udnytter processorens potentiale ? Hjælp mig med at
>indstille CPU SOFT MENU'en rigtigt ... =O)

Der må vel stå på cpu'en om det er en PIII 800 E eller en EB. EB er
til 133 MHz frontbus og med 6x multiplier, 6x133=800
Serie E er til 8x100.

Disse cpu'er er multiplier låste.

mvh

John

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 02-01-02 17:19

"Torben Rimmer Nielsen" <trn@it.dk> skrev i en meddelelse

> "CPU IS UNWORKABLE OR HAS BEEN CHANGED: PLEASE
> RECHECK CPU SOFT MENU".

Du skal *disable* speed error hold.
(svjh. hedder den det)

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as / http://www.fischer.as

Fra : Hans

Dato : 02-01-02 23:27

> [...]
>
> Jeg er dog ikke ret heldig med at finde en hastighed, som bundkortet vil
> acceptere. Jeg har prøvet via biosens CPU SOFT MENU at sætte

Den eneste måde at ændre hastighed på P-III er via FSB. Ethvert forsøg på at
ændre frekevensen andre steder duer ikke. CPU'ens multiplier er låst
internt. Det var kun de gamle S-370 PPGA Celeron man kunne ændre multiplier
på, og endda kun de første.
mvh
Hans

Fra : Henrik V!

Dato : 04-01-02 16:54

ØØØøøøøhhhh... Svjv har du aldrig kunne ændre multiplier på en s370 CPU,
derimod på de første PII'ere var det muligt...

Og så til Torben - det lyder som andre har været inde på som speed error
hold, der skal disables...!

/H3nrik!

Fra : Torben Rimmer Nielse~

Dato : 05-01-02 18:17

Det virkede med speed error check slået fra.

Tak for hjælpen til jer alle !

Mvh,
Torben