Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Underlig plet ved brug af blits?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-01-02 18:59

Hejsa

Jeg har haft et Canon A20 digitalt kamera i ca. ½ år nu, og en gang i
mellem, når jeg tager billeder med blits, kommer der nogle underlige lyse
pletter på billedet, typisk en lidt stor og et par små. Hvad kan det
skyldes? Er det noget i luften (f.eks. støv), som bliver ramt af blitsen?

Jeg har lagt et billede i news:dk.binaer under titlen "dk.fritid.foto -
Underlig plet". Stofas news servere er så langsom, så jeg har ikke lige et
direkte link (men kan da lave et senere, hvis det er . Billedet er lidt
lamt, men jeg synes ikke lige at kæresten skulle postes på dk.binaer

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-01-02 19:23

Det er min første gang, håber det virker

mvh frank

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-01-02 19:48

"Frank K. Jensen" wrote:

> .. Er det noget i luften (f.eks. støv), som bliver ramt af blitsen?

Hvis pletterne sidder nogenlunde samme sted på alle dine blitz-billeder,
så prøv lige at tjekke om dit objektiv er helt rent, digicams har en så
kort brændvidde, at de er tilbøjlige til at gengi støv og snavs på
objektivet, og blitz'ens stærke lys kan forøge den effekt, da en
nedblænding øger dybdeskarphedden.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-01-02 22:46

> [...]
> kort brændvidde, at de er tilbøjlige til at gengi støv og snavs på
> objektivet, og blitz'ens stærke lys kan forøge den effekt, da en

De sidder ikke samme sted, og jeg kan tage 2 billeder i træk af samme motiv,
hvor pletterne så kun kommer på det ene.

mvh Frank

Fra : tomov

Dato : 01-01-02 20:55

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3c31f892$0$278$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har haft et Canon A20 digitalt kamera i ca. ½ år nu, og en gang i
> mellem, når jeg tager billeder med blits, kommer der nogle underlige lyse
> pletter på billedet.

Det er vist reflektioner. Det kommer kun når du bruger blitz, og der kan
komme mange pletter hvis du blitzer i store rum (en sportshal etc.).
Jeg kender een som har haft problemet med netop et A20 kamera.
Han fik ny ccd-sensor i og fik tilsidst byttet kameraet. Det nye kamera har
også problemet.
Muligvis en generel "egenskab" ved disse kameraer.
Jeg kender dog en anden som kun oplever det sjældent.
Selv har jeg taget ca. 500 fotos med et A20 uden at få fejlen.
Men du skulle kunne tale med Canon om det. De kender uden tvivl til
problemet.

venligst
Tom

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-01-02 22:55

> Det er vist reflektioner. Det kommer kun når du bruger blitz, og der kan
> komme mange pletter hvis du blitzer i store rum (en sportshal etc.).

Jeg tror ikke det er reflektioner (jo måske fra støv eller lignende). Jeg
tog en gang et billede om natten af en belyst borg meget lang væk, hvor der
ikke var noget det kunne reflektere blitsen, og her så jeg det også. Det var
i øvrigt første gang jeg så det, og jeg troede der at det skyldes små vand
dråber i luften, da duggen var ved at falde, men nu har jeg også set det
indendøres.

> [...]
> Selv har jeg taget ca. 500 fotos med et A20 uden at få fejlen.
> Men du skulle kunne tale med Canon om det. De kender uden tvivl til

Det sker heldigvis kun ret sjældent så jeg tror ikke det er en generel
"egenskab" ved A20.

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-01-02 23:06

> [...]
> dråber i luften, da duggen var ved at falde, men nu har jeg også set det

Desuden var pletterne oppe i luften, hvor der jo selvfølgelig ikke er noget
reflektionerne kan blive kastet op på.

mvh Frank

Fra : tomov

Dato : 01-01-02 20:56

Rettelse til mit indlæg: Jeg har set fejlen på S20 - ikke A20.
Sorry.

Tom

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-01-02 23:28

Der er i øvrigt et mønster i pletterne, som ser ud til at være det samme. Et
rimeligt billede af en anden plet er postet under det andet billede i
dk.binaer.

mvh Frank

Fra : tomov

Dato : 02-01-02 21:11

> Der er i øvrigt et mønster i pletterne, som ser ud til at være det samme.

Ja - og min kollega hævder at have fået problemet fjernet da han opgraderede
firmware i kameraet.
derfor må jeg gentage mit råd: Snak med Canon.

venligst
Tom

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-01-02 23:53

Da jeg alligevel lige var inde på dk.binaer, så jeg at Kenneth Olsen (her
fra gruppen) havde postet nogle billeder fra the party, og da jeg kunne
huske, at han tidligere havde skrevet, at han havde et A20, måtte jeg jo
lige tjekke dem. Og minsandten om ikke de også havde disse underlige
pletter.

Har du ikke lagt mærke til det Kenneth? Og hvis ja, ved du hvor de stammer
fra?

mvh Frank

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 02-01-02 00:29

Frank K. Jensen skrev:

> [...]
> pletter.
>
> Har du ikke lagt mærke til det Kenneth? Og hvis ja, ved du hvor de stammer

Har lige siddet og kigget lidt billeder igennem, og de er der kun når
der er brugt blits.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-01-02 01:32

Kenneth Olsen wrote:

> Har lige siddet og kigget lidt billeder igennem, og de er der kun
> når der er brugt blits.

Det er godt nok et spøjst problem, der kan gi' anledning til
spekulationer og mange vidtløftige teorier.

Man kunne godt fristes til at tro, at det skyldes at blitzen rammer og
reflekteres i små støvpartikler, der kun er nogle få centimeter fra objektivet.

En løsning kunne måske være en modlysblænde, den skal købes så den ikke
kommer med på billedet, når der er zoom'et ud i max. widevinkel, man kan
få nogle af gummi der er sammenklappelige.

Jeg bruger kun meget sjælden blitzen i mit digicam, jeg bryder mig ikke
om blitz-billeder, jeg har tre følsomhedstrin 200 - 400 og 800 ASA, og
rækker det ikke, så tyr jeg til at bruge stativ, men jeg kan se at A20
kun har en følsomhed som 100 og 150 ASA, så det er nok meget svært at
undgå at bruge blitzen, en løsning kunne også være en extern blitz, hvis
A20'eren har mulighed for dette.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-01-02 12:27

> [...]
>
> Man kunne godt fristes til at tro, at det skyldes at blitzen rammer og
> reflekteres i små støvpartikler, der kun er nogle få centimeter fra

Ja, men hvorfor har jeg aldrig set det på billeder taget med et alm. kompakt
kamera? Kan det mon være fordi blitsen på A20 er så kraftig (den rækker fint
4 m).

> En løsning kunne måske være en modlysblænde, den skal købes så den ikke
> kommer med på billedet, når der er zoom'et ud i max. widevinkel, man kan
> få nogle af gummi der er sammenklappelige.

erhm... <hviske> hvad er en modlysblænde? <hviske>

> [...]
> kun har en følsomhed som 100 og 150 ASA, så det er nok meget svært at
> undgå at bruge blitzen, en løsning kunne også være en extern blitz, hvis

Ja, A20 har et lille problem med lysfølsomhed, og det har ikke mulighed for
ekstern blits.

mvh Frank

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-01-02 12:56

"Frank K. Jensen" wrote:

> Ja, men hvorfor har jeg aldrig set det på billeder taget med et alm.
> kompakt kamera? Kan det mon være fordi blitsen på A20 er så kraftig
> (den rækker fint 4 m).

Nok fordi dybdeskarphedden ikke er så stor på et alm. kompakt kamera. Et
digicam har jo en exstrem dybdeskarphed, under gode lysforhold kan man
få dybdeskarphed, fra en kvart meter til uendligt.

> erhm... <hviske> hvad er en modlysblænde? <hviske>

En modlysblænde er en matsort tragtformet dims, som skrues på objektivet
- se linket: http://www.rollei.dk/bw/bw_modlys.htm

Du skal være opmærksom på, at når blitzen sidder tæt ved objektivet, så
kan du risikere at en modlysblænde kommer til at skygge for blitsen.

Modlysblænder af gummi er smarte, fordi de kan klappes ind, så de ikke
fylder så meget, og det gør også at de kan anvendes på zoom objektiver,
man klapper dem halvt ind ved widevinkel og helt ud ved normal og tele.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-01-02 13:09

> Nok fordi dybdeskarphedden ikke er så stor på et alm. kompakt kamera. Et
> digicam har jo en exstrem dybdeskarphed, under gode lysforhold kan man
> få dybdeskarphed, fra en kvart meter til uendligt.

Nå ok, ja så kan jeg bedre forstå det.

> [...]
> fylder så meget, og det gør også at de kan anvendes på zoom objektiver,
> man klapper dem halvt ind ved widevinkel og helt ud ved normal og tele.

Nååå, sådan en
Men du har nok ret i, at det bliver svært, at få på et kompakt kamera, i
hvert fald A20.

Mange tak for alle jeres svar.
mvh frank

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-01-02 13:22

"Frank K. Jensen" wrote:

> Nååå, sådan en
> Men du har nok ret i, at det bliver svært, at få på et kompakt kamera,
> i hvert fald A20.

Næ - så vidt jeg kan se på et billede, så har A20'erens objektiv som
alle andre objektiver et indvendigt gevind, det måler man med en
skydelære, og så skal man bare finde en modlysblænde der passer.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-01-02 14:09

> Næ - så vidt jeg kan se på et billede, så har A20'erens objektiv som
> alle andre objektiver et indvendigt gevind, det måler man med en
> skydelære, og så skal man bare finde en modlysblænde der passer.

Ja, jeg tror godt jeg kan få en sat på, men jeg tror bare, at den vil skygge
for blitsen.

mvh Frank

Fra : Martin Bech

Dato : 02-01-02 19:39

In article <3C32FB74.C2D04706@niels-ebbesen.net>,
info@niels-ebbesen.net wrote:

> Næ - så vidt jeg kan se på et billede, så har A20'erens objektiv som
> alle andre objektiver et indvendigt gevind, det måler man med en
> skydelære, og så skal man bare finde en modlysblænde der passer.

Ja gevindet er indvendigt, men det sidder i kamerahuset uden om
objektivet. Det er beskyttet af den plasticring med små prikker i
grupper af 7 (?), som kan skrues af med fingrene. Canon sælger en
adapter til dette gevind, så man kan benytte almindelige filtre på
kameraet. Denne adapter må også kunne blænde af for flashen, da den er
længere end objektivet.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : Thomas L

Dato : 02-01-02 03:06

Det skyldes støv i luften der reflekterer blitzens lys. Det kan også
hjælpe af holde blitzen ren. Det er især et problem med små kompakte
kameraer hvor blitzen sidder tæt på objektivet.

Thomas L

Fra : Thorkild M. Bertelse~

Dato : 02-01-02 23:15

"Frank K. Jensen" wrote in message

> [...]
> pletter på billedet, typisk en lidt stor og et par små. Hvad kan det
> skyldes? Er det noget i luften (f.eks. støv), som bliver ramt af

Har set samme problem på et Canon Digital IXUS kamera.
Se eksempel i dk.binaer.

Pletten fra IXUS kameraet ligner meget pletterne fra de andre Canon
kameraer.
Jeg kom til at tænke på om det kunne være jpeg komprimeringen
der går amok og laver en lille 'korncirkel' hvis der er en lille lys
plet fra noget støv i billedet.
Jpeg softwaren er nok ens i de to kameraer, og derfor ser 'fejlen' også
så ens ud.

Mvh.
Thorkild

Fra : Thorkild M. Bertelse~

Dato : 02-01-02 23:37

[...]

(Jeg beklager hvis denne post dukker op to gange)

Mvh.
Thorkild

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-01-02 12:32

"Thorkild M. Bertelsen" <g6t7xkj001@sneakemail.com> wrote in message
> [...]
> så ens ud.
>
> (Jeg beklager hvis denne post dukker op to gange)

Nå, jeg er nok kommet til at give samme svar i 2 tråde, da spørgsmålene
lignede hinanden. Men for mig at se ligner plette på billedet mest af alt en
refleks fra ruden bag et semitransparant gardin. At pletten ser cirkelrunf
ud skyldes vel udelukkende, at reflektionen er diffus.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-01-02 16:37

>Men for mig at se ligner plette på billedet mest af alt en
> refleks fra ruden bag et semitransparant gardin. At pletten ser cirkelrunf
> ud skyldes vel udelukkende, at reflektionen er diffus.

De komer tit hvis jeg bare tager et billede med blits ud i luften om natten,
så der kan det i hvert fald ikke være reflektioner fra synlige objekter. Jeg
tror, at det er små partikler (støv, vand) i luften som gør det, men det er
bare underligt at andre ikke ser det.

mvh Frank