Bundmaling
Fra : Biker-Man

Dato : 01-01-02 17:39

Hej ng

Jeg er ny bådejer, så dette er min første vinter.
Når nu det længe venetede forår dukker op, skal jeg have bundmalet min
Stortriss, hvilken maling kan anbefales, jeg gå med tanker om at evt. at
blande noget krydderi (chilli, kanel eller andet) i malingen, mener at jeg
har læst om nogen der lavede forsøg med dette, er der nogen der har
erfaringer med dette.

Da jeg fik båden hjem højtryksspulede bunden, der røg meget af den gamle
maling af, malingen var desuden slidt af mange steder, båden var ikke oppe
af vandet sidste år så der er 2 år siden den er blevet malet.
Er det derfor at malingen røg af eller var bunden ikke blevet behandlet
ordenligt før sidste maling.

Hvordan skal jeg behandle bunden før maling, er det nok at slibe med en
rystepudser eller skal jeg helt ind til gelcoaten for at være sikker på at
malingen holder, jeg ved jo hellere ikke hvilken maling der har været
benyttet før.

Skal der benyttes grunder før bundmaling ?

Hvad med kølen den er af jern, skal den behandles med noget først eller skal
den bare have samme maling som glasfiberen ?

Mvh
Thomas

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-01-02 00:07

Først skal du finde ud af om den har været malet med "blød" (selvpolerende)
eller "hård" bundmaling. Med mindre du er en en meget engageret kapsejler
skal du nok sejle med "blød" (selvpolerende) bundmaling i fremtiden. Du kan
male blød oven på hård, men det modsatte kan man ikke.

Nu er det jo en skønssag hvor medtaget bunden kan være inden man bliver nødt
til at "gå helt i bund". Når du siger "røg af" er der lidt forskel på om den
bare gik i opløsning (som resten af gammel "blød" bundmaling vil gøre) eller
den går af i skaller. Hvis den bare er gået i opløsning , kan du trygt smøre
ny blød bundmaling oven på. Faktisk er der ingen grund til at rense det
gamle helt af og du skal ikke bruge rystepudser. Det hjælper altsammen. Der
er nogen der skifter farve på bundmalingen hvert år, så de kan se hvad der
er tilbage af de seneste par års bundmaling, og hvor den skal have lidt
extra og hvor der er masser af maling fra sidste år. Bundmaling er jo dyrt,
vil du opdage.

Er det gået af i "skaller" og/eller er det en hård bundmalinger der er på,
så er det en helt anden sag.

Hvis du alligevel sliber dig ind til glasfiberen skal du være opmærksom på,
at glasfiberen helst ikke skal have "for meget vand", dvs den må helst ikke
suge alt for meget vand i løbet af sæsonen. Det gør båden tung, fugtig og
øger risikoen for byldepest (glasfiberpest, osmose). Der skal derfor ligge
en "primer" mellem glasfiberen og bundmalingen. Primeren er ikke bare en
"grunder" med er fugtspærende. Typisk er den epoxy baseret, eller
"tjære-epoxy" baseret og der skal mange lag på. Hvis man alligevel har
slebet kølen ren også, vil man typisk også give kølen primer for at undgå
den ruster gennem bundmalingen.

Så enten smører du ovenpå (ingen rystepudser=ingen huller i primeren) eller
også er det den helt store tur. God tommelfinger regel er, at du skal helt i
bund og forny primeren hvert 10. år. - men om det lige skal være i år
...... - og, Ja, bunden skal have det samme bundmaling over det hele. Dog
skal du være opmærksom på at der ikke må komme kobberholdigt bundmaling på
sejlbådsdrevet, hvis du har sådan et. Det giver galvanisk tæring.

Alt det der med kanel, chilli, fiskeskæl og jeg skal gi' dig, ska' jeg. -
det tror jeg ikke en fløjt på. Alle disse fikse ide'er er fostret af nogle
bådejere der er blevet nervøse over de nye streneger "gift-regler" samt en
bunke profitjagende "fup-opfindere" der prøver at spinde guld på bådejernes
utryghed. Glem alt om det. Gå ned i bådshoppen og køb et alm. anerkendt
mærke i selvpolerende båndmaling, Fx Hempels Mille. Den fås i en standard
udgave som du kan bruge hvis du har et alm. sejlbehov og i en "ocean" udgave
som du kan bruge hvis ikke du har sejltimer hver uge. Det er så'mænt' bare
en lille bøte "extra af det hele" man smider oven i og så er den en tand
mere afvisende for begroning. Problemer med selvpolerende malinger er jo, at
hvis ikke de sejler nok bliver det yderste lag ikke slidt af hele tiden og
så kommer der ikke aktivitstof til overfleden som kan hæmme begroningen.

Du vil sikkert erfare på alle de reaktioner der evt. kommer på mine
udtalelser, at bundmalinger minder lidt om religion. Alle har deres egne
teorier. Min erfaring er, at som nybagt bådejer har man masser at tænke på
og sætte sig ind i og så er det meget praktisk bare at læne sig op ad
Hempels (ellers Internationals) produkter til at undgå begroning de første
par år. - så kan man altid få teorier om andre metoder når man er blevet
lidt mere dreven.

Bar for at du og andre ikek tror jeg er "tabt" til Hempel: Pas på med nogle
af deres andre produkter. det er ikke alle der er "et sikkert valg" som jeg
mener deres bundmaling er. Fx. er deres "boat shampoo" det værste
skod-produkt man kan få for penge. Alm bilshampo til en fjerdel af prisen er
langt bedre.

Hvis der er andet vi kan hjælpe med må du endelig spørge. jo mere "ny", jo
flere spørgsmål. - og dem der ikke "tør" spørge har også glæde af svarene og
debatten ....

/Bjarke

Fra : Biker-Man

Dato : 02-01-02 20:40

Mange tak for det udybende svar, jeg vender helt sikkert tilbage, og stiller
de "dumme spørgsmål" andre ikke tør .
Jeg har desværre ikke tid til at komme med flere spørgsmål nu ellert
kommentare til det du har skrevet, men det kommer.

Mvh
Thomas

Fra : Karsten

Dato : 07-01-02 21:50

Jeg vil bare lige tilføje, at når du står i butikken og kigger på
selvpolerende bundmaling i forhold til "almindelig" hård bundmaling:
Den hårde er godt nok billigere, men blød/selvpolerende bundmaling er
alle pengene værd!
Når man som jeg et par år har knoklet med at slibe hård maling, så
bliver man helt varm om hjertet første gang man tager båden op og kan
spule al løs maling af med højtryksrenseren; velvidende at man ikke
behøver slibe året efter...