Kaskoforsikring - en præmiestigning på 30%~
Fra : Erik Andersen

Dato : 01-01-02 15:33

Indledningsvis vil jeg gerne ønske alle et godt nytår.

Jeg har haft min båd forsikret i Pantaenius i mere end 10 år. Jeg har
egentlig været været ganske godt tilfreds med selskabet, uden at jeg dog har
haft brug for selskabet, da jeg indtil nu har været forskånet for uheld.
Sidste år gennemførte Pantaenius en moderat præmiestigning, som jeg
accepterede.

Nu har jeg imidlertid fået varslet en præmiestigning på ikke mindre end 30%.
Den helårlige præmie (eksklusive statsafgift) skal stige fra 2.898,00 kr.
til 3.767,40 kr. for en forsikringssum på 350.000 kr. Pantaenius begrunder
stigningen med 11. september 2001.

Jeg agter naturligvis at reagere på så stor en præmiestigning, og vil
benytte lejligheden til at undersøge, hvad det koster at få en forsikring i
et andet selskab. Da Pantaenius opererer internationalt, kunne jeg godt
forestille mig, at dette selskab bliver hårdere ramt af 11. september end et
selskab, som primært operer i Danmark, som f.eks. Codan.

Jeg ser selvklart interesseret i at høre, om andre selskaber også har
varslet lige så store præmiestigninger som Pantaenius.

Mange sejlerhilsener fra

Erik Andersen
Mermaid 315

Fra : Tage Danielsen

Dato : 02-01-02 09:22

> Jeg ser selvklart interesseret i at høre, om andre selskaber også har
> varslet lige så store præmiestigninger som Pantaenius.

Allianz Nordeuropa stiger med 3,75%

Mvh
Tage Danielsen

Fra : Kjell Heiberg

Dato : 02-01-02 14:02

Ved varsel om fornyelse av mine kasko- og ansvarspoliser har Pantaenius (UK)
ikke varslet noen premieøkning for meg.
Mvh
Kjell

Fra : JJC

Dato : 02-01-02 15:49

> Sidste år gennemførte Pantaenius en moderat præmiestigning, som jeg
> accepterede.
Den mindre forøgelse var faktisk på 15%. Det er efter min mening IKKE en
mindre forøgelse.

> Nu har jeg imidlertid fået varslet en præmiestigning på ikke mindre end
30%.
Jeg har ringet til Pantaenius og de bekræfter (modstræbende) at alle i år
får et smæk på 30%. Det giver 45% på to år

Jeg tror jeg vil undersøge markedet. Er der nogen der har erfaringer med at
forsikre i udlandet.

Jan Buchholdt

Fra : Allan Egesholm

Dato : 02-01-02 22:33

"JJC" <jab@cci.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> får et smæk på 30%. Det giver 45% på to år
>
> Jeg tror jeg vil undersøge markedet. Er der nogen der har erfaringer med

tjaa ,jeg har hørt om det lader sig gøre ,men der skulle vist være en eller
anden lille ulovlighed ved det .

Over and out
Allan.

Fra : Anders Funch Nielsen

Dato : 03-01-02 08:37

"Allan Egesholm" <fish-n-boat@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "JJC" <jab@cci.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> at
> >
> tjaa ,jeg har hørt om det lader sig gøre ,men der skulle vist være en
> [...]
Der er for såvidt intet ulovligt ved at forsikre i udlandet.
Blot skal man "huske" at betale statsafgiften (1% af forsikringssummen) til
den danske stat.
Men undersøg først om din sejlklub er med i "CODAN-aftalen". Denne aftale er
en kollektiv ansvarsforsikring for de klubber der er med i ordningen. Den
koster cirka 150 kr/år.
Dertil kommer evt. kaskoforsikring, som jeg mener ligger på ca. 2000 kr. for
en forsikringssum på 200.000. + statsafgift = ligeledes 2000 kr.

Anders

Fra : Thunderheart

Dato : 08-01-02 12:38

Hej

Der er nogle der mere eller mindre er tvunget til at forsikre i udlandet
enten fordi selskaberne ikke vil have en bestemt bådtype eller fordi de skal
have en totalt ublu pris for forsikringen. Det er b.la. ejere af ferrocement
både, og så vidt jeg ved har de ikke haft problemmer med de seriøse
selskaber i Tyskland. Dog skal man huske at betale en 1% af bådens kasko
forsikringssum i misundelsesafgift til staten, som Anders også påpeger.

Thinderheart

Fra : Jens Skov

Dato : 09-01-02 10:13

Risokoen ved at glemme 1% betalingen kan vel kun give problemer med
skattevæsenet, og ikke rent forsikringsmæssige problemer?

jensS