Jazz!
Fra : Andrew

Dato : 12-01-01 15:11

HEJSA

Jeg hørte forleden en plade med Chris Mihn Doky og det var faktisk fedt.
Han spillede sådan en blanding af fusion og jazz.

Kan i anbefale noget rigtig god "funky" jazz???!!!

KH Anders

PS: Ka´ det passe at INGEN herinde kender til en fyr ved navn RUFUS
WAINWRIGHT???
Jeg postede spørgsmålet vedr. ham for et par uger siden, men der blev aldrig
svaret!!!

HYG

--
- - -

Fra : N/A

Dato : 12-01-01 17:20

Fra : Hanne V.

Dato : 12-01-01 17:20

Aron Rauff <arim@get2net.dk> skrev i en

SNIP

> Ovennænte kan i hvert allesammen fald spille funky musik...
> Dave Weckl er nok det mest jazzede.

Ja dem du nævner er nok mere i katagorien funky end i katagorien jazz.

Det jeg kommer til at tænke på i forbindelse med funky jazz (og Chris
Mihn Doky) er Moussa Diallo sammen med Palle Mikkelborg og Mikkel
Nordsø. Jeg så dem til Jazzfestivalen sidste år på Plænen i Tivoli. For
pokker, det var godt! Det er i hvert fald en blanding af fusionsjazz og
verdens musik, tror jeg.

Og så har Chris jo lavet en framragende CD med Sanne for et par år siden

Hilsen Hanne

Fra : Hans Pedersen

Dato : 12-01-01 18:12

On Fri, 12 Jan 2001 17:19:30 +0100, "Hanne V." <diva1@ofir.dk> wrote:

>Og så har Chris jo lavet en framragende CD med Sanne for et par år siden

Njaaa, fremragende er vidst så meget sagt...

Jeg vil gerne anbefale Jonas Johansen.

Hans Pedersen
http://hanspedersen.dk
ICQ: 9178476

Fra : Hanne V.

Dato : 12-01-01 23:04

Hans Pedersen <nyhedsgrupper@esenet.dk> skrev i en

> Njaaa, fremragende er vidst så meget sagt...

Vil du ikke nok uddybe dit svar - hvad mener du?

Hanne

Fra : N/A

Dato : 12-01-01 23:18

Fra : Hanne V.

Dato : 12-01-01 23:18

Lars Rindsig <lrin@foo.bar> skrev i en

> AFAIR fik pladen ret dårlige anmeldelser. Jeg har ikke hørt den, men
hvis den
> er noget i retning af Sanne Salomonsen og Doky bros.' øvrige
produktion, tør
> jeg godt erklære mig enig med Hans Pedersen; så holder man sig væk.

Nu kender jeg ikke så meget til Doky´s øvrige ting. Jeg synes bare at
den omtalte CD med Sanne er hamrende god og ligger langt fra hvad hun
ellers har lavet.
Fordi en anmelder siger noget behøver hele befolkning ikke at være enig.
Hvis du spørger mig, er det en af de bedste udgivelser det år (det var
vist i 98´).
Hvordan kan du erklære dig enig i en udtalelse når du ikke engang så
meget som har hørt et nummer?

Hilsen Hanne

Fra : N/A

Dato : 12-01-01 23:46

Fra : Hanne V.

Dato : 12-01-01 23:46

> OK. Det er helt fair; og jeg er sikker på, at pladen ligger en del fra
det
> øvrige, Sanne Salomonsen har lavet (det kunne i sig selv være en god
ting :)

Den fortjener altså en gennemlytning eller lidt til

> Men Doky'erne er imho noget værre pop (i hvertfald, når jeg har min
> jazzpoliti-kasket på).

Jamen så tag dog den kasket af ) Bare et øjeblik

> Overhovedet ikke; jeg burde have præciseret. Anmeldelserne var ikke så
gode,
> *og* jeg her i det hele taget stort set ikke hørt noget godt om pladen
(især
> ikke i jazzkredse).

Jeg har altid haft det svært med at katagorisere musik, hmmm. Toots
Thielemans, Michael Brecker, David Sandborn, Robben Ford er blandt andre
med.
Og anmelder giver jeg desværre ikke så meget for, som regel.

Hilsen Hanne

Fra : Hans Pedersen

Dato : 12-01-01 23:52

On Fri, 12 Jan 2001 23:03:46 +0100, "Hanne V." <diva1@ofir.dk> wrote:

>Vil du ikke nok uddybe dit svar - hvad mener du?

Er efterhånden ved at være træt af de der popsangere, som vil forsøge
at lege jazzmusikere. Sannes New York Minute er en stor gang
pop-lagkage produktion, med meget lidt af den nærvær og intensitet,
der præger jazz-genren. Chris Mihn Doky er en fremragende bassist, men
han kunne godt have holdt sig fra det penge-projekt...

Ellers skal jeg da lige anbefale Asian Sessions med storebror Niels
Lan Doky. Fremragende blanding af østens mystik og mere jazzede ting.

Hans Pedersen
http://hanspedersen.dk
ICQ: 9178476

Fra : Hanne V.

Dato : 13-01-01 00:08

> Er efterhånden ved at være træt af de der popsangere, som vil forsøge
> at lege jazzmusikere.

Jeg tror nu ikke at Sanne forsøger at være noget hun ikke er. Jeg synes
da bare at det er stærkt af hende at hun hopper på sådan et projekt. Og
var det i øvrigt ikke hende som arbejde med et jazz orkester i flere år
i hendes meget unge dage?

> [...]
meget lidt af den >nærvær og intensitet, der præger jazz-genren. Chris
Mihn Doky er en fremragende >bassist, men han kunne godt have holdt sig

Jeg vil ikke give dig ret i at der ikke er nærvær og intensitet i Sannes
stemme. Om hun er jazz sanger er en anden diskussion.

Hilsen Hanne

Fra : Hans Pedersen

Dato : 13-01-01 00:16

On Sat, 13 Jan 2001 00:08:11 +0100, "Hanne V." <diva1@ofir.dk> wrote:

>Jeg vil ikke give dig ret i at der ikke er nærvær og intensitet i Sannes
>stemme. Om hun er jazz sanger er en anden diskussion.

Nu er det altså hele produktionen, jeg omtaler, ikke blot Sannes
stemme.

Jeg kommer forresten lige på et "popsangerprojekt" der blev
halvgodt. Det var On Holyday med Søs Fenger tilbage fra fordums tid...

Og til Lars Rindsig: Jeg tror vidst ikke du har hørt Chris MD spille
sammen med Mike Stern! Damn, det holder!

Hans Pedersen
http://hanspedersen.dk
ICQ: 9178476

Fra : 8

Dato : 12-01-01 20:33

Prøv at lytte til Maceo Parker - især "Southern Exposure", "Soundtrack" og
"Live On Planet Groove".

Venligts Lars Lienhøft

Fra : Hans Pedersen

Dato : 12-01-01 21:00

On Fri, 12 Jan 2001 20:33:20 +0100, "8   " <lllarsen@worldonline.dk>
wrote:

>Prøv at lytte til Maceo Parker - især "Southern Exposure", "Soundtrack" og
>"Live On Planet Groove".

Gider du nævne et nummer, som er meget typisk for hans musik?

Hans Pedersen
http://hanspedersen.dk
ICQ: 9178476

Fra : Henrik Fuglesang

Dato : 12-01-01 23:17

Hvor meget disse kunstnere....

Drori-Hansen Furniture,
Level 42

....er jazz'ede vil jeg gerne stille et stort spørgsmåltegn ved!?!

Men prøv og lyt til :

Michel Camillo - One More Once

(samt de andre allerede nævnte)

Henrik Fuglesang - DK Svendborg

lax@mail.dk

Fra : Hans Pedersen

Dato : 13-01-01 00:18

On Fri, 12 Jan 2001 23:17:15 +0100, "Henrik Fuglesang" <lax@mail.dk>
wrote:

>...er jazz'ede vil jeg gerne stille et stort spørgsmåltegn ved!?!

Fint nok, men prøv for overskueligheden at svare på det indlæg, som du
kommenterer. Jeg har ikke nævnt et ord om, at de nævnte pop/rock navne
skulle have noget med jazz at gøre, for deri har helt ret.

Hans Pedersen
http://hanspedersen.dk
ICQ: 9178476

Fra : Robert Piil

Dato : 13-01-01 00:01

On Fri, 12 Jan 2001 15:11:08 +0100, "Andrew" <gylp@kvalme.dk> wrote:

>Kan i anbefale noget rigtig god "funky" jazz???!!!

Selvom denne tråd ikke handler om basister, vil jeg da gerne benytte
lejligheden til - endnu en gang - at nævne Jaco Pastorius. Både med
Weather Report, Joni Mitchell og solo, har han lavet nogle ret funky
numre.

Eksempler kunne være:

Black Market(WR)
The Drycleaner from Des Moines(JM)
Come on, come over(JP)
Soul intro/The Chicken(JP)

....og min favorit over dem alle

Liberty City

Selvom det nok kun er introen, der kan benævnes som funky.

Robert Piil
Http://rpiil.dk/

Fra : BQ

Dato : 13-01-01 00:07

"Andrew" <gylp@kvalme.dk> wrote in message
| Kan i anbefale noget rigtig god "funky" jazz???!!!

Prøv at høre John Scofields plade "A Go Go" fra 1998. Numre som "Chank" og
"Hottentot"... uhmm! Om det så er "jazzy" funk eller "funky" jazz - det er
op til dig selv at afgøre. En god plade under alle omstændigheder.

| PS: Ka´ det passe at INGEN herinde kender til en fyr ved navn RUFUS
| WAINWRIGHT???

Han lyder da til at være en hyggelig fætter - den smule jeg har hørt.
Popmusik, bevares, men absolut i den bedre ende. (Har hørt "Instant
Pleasure", "April Fools" m.fl.) Hvem er han egentlig - det er ikke en fyr,
jeg har hørt meget til ellers.

-Benjamin Q.

Fra : nikolaj borg

Dato : 13-01-01 00:38

Den Fri, 12 Jan 2001 23:06:48 GMT, skrev "BQ" <bquorning@bigfoot.com>:

>Prøv at høre John Scofields plade "A Go Go" fra 1998. Numre som "Chank" og
>"Hottentot"... uhmm! Om det så er "jazzy" funk eller "funky" jazz - det er
>op til dig selv at afgøre. En god plade under alle omstændigheder.

Scofield? Funky? Han er utvivlsomt en af de største guitarister p.t.
rent teknisk, men de af hans plader, jeg har hørt - inkl. ovennævnte -
bærer i høj grad præg af at være "tænkte" og mangle umiddelbarhed og
nærvær. Hvis jeg skal pege på noget funky vil det først og fremmest
være den første Benzon Brotherhood plade. Den er rigtigt dejligt
groovy. Benzon trio's nexus synes jeg også er rar. Her er vi ovre i
noget lidt mere traditionelt. Sådan noget som Art Blakey har da også
noget pænt funky over sig. Sidst men ikke mindst bliver Miles vel også
funk-fusions-agtig i 70'erne, hvis jeg ikke husker helt galt. Har ikke
fået udforsket denne periode af hans karriere endnu, men det kommer.
Jeg synes, han har lavet nogle rigtigt lækre sager.

Iøvrigt: Lækkert emne. Altid rart at kunne sidde og agere fin-kulturel
med sine indtil videre kun 5-6 jazz-cd'er. Napster og jazz passer
desværre ikke rigtigt sammen :(

/Nikolaj

Fra : N/A

Dato : 13-01-01 10:05

Fra : nikolaj borg

Dato : 13-01-01 10:05

Den Sat, 13 Jan 2001 00:20:03 +0100, skrev "Andrew" <gylp@kvalme.dk>:

>Jeg var inde på allmusic.com hvor jeg søgte på Jeff Buckley, og under
>kategorien "musik der minder om dette", kom han frem. Der stod at han lavede
>det fedeste musik, og jeg kunne enormt godt tænke mig at finde ud af noget
>mere om ham. Men jeg kan ikke rigtigt finde ham´.

Hvem taler du om? Scofield eller Rufus? Kan du ikke lige smutte ind
forbi http://www.usenet.dk/netikette/quote.html og øve dig i at quote?
Det ville gøre dine svar lidt mere letforståelige.

På forhånd tak

/Nikolaj

Fra : Peter G.

Dato : 13-01-01 12:35

> [...]
> det fedeste musik, og jeg kunne enormt godt tænke mig at finde ud af noget
> mere om ham. Men jeg kan ikke rigtigt finde ham´.

Det tro da pokker. Han er en ung musikalsk canadisk bøsse. Du finder ham nok
ikke lige i Danmark. Prøv Montreal
Hans CD skulle nu ikke være svær at finde. Kig i et par pladebikse og tag en
lytter.

Nu skal man jo passe lidt på med Allmusics "minder-om-dette", jeg vil ikke
personligt sammenligne ham med Jeff Buckley, men de har da det til fælles,
at de begge har lavet virkelig god kvalitetsmusik, hvilket ikke kan benægtes
af nogen! Han bliver også sammenlignet med Tori Amos *G* der. Ligheden har
jeg svært ved se, medmindre man bruger ovenstående kriterie.
Har indtil nu udgivet en selvtitlet CD i 1998, som er virkelig god IMO. Hans
talent kan i hvert fald ikke drages i tvivl. En form for moderne kammer-pop
kan det vel bedst beskrives som. Det skal høres, før man ved om man kan lide
det. Prøv Napster
"April Fools" er et smukt nummer, men er ikke typisk for hele pladen. Lyt
også til nummeret "Foolish Love" og hvis du kan lide de to numre er du nok
blevet nysgerrig nok til at få lyttet til resten. Hvis ikke, så er det nok
ikke noget for dig.

M.v.h.
Peter
n.p.: Matthew Good Band - Load Me Up
"If Heaven's for clean people, it's vacant"
--
Andelslejlighed omkring Kbh søges.
Omkring 50 m², brutto pr måned maks. 2200, andel op til 350.000

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 13-01-01 03:11

"Andrew" <gylp@kvalme.dk> skrev i en meddelelse

> Kan i anbefale noget rigtig god "funky" jazz???!!!

Uha, der er meget...!
Prøv at tjekke kunstnere som:

Jeff Kashiwa
Fourplay
Paolo Mendoca
Stanley Clarke
Lee Ritenour
Dave Grusin
Larry Goldings
The Braxton Brothers
The Brothers Johnson
Bob James
David Sanborn
Harvey Mason
m.fl.

- Michael

Fra : Hanne V.

Dato : 13-01-01 13:38

Michael Alø-Nielsen <m-alo@nospam.dk> skrev i en

> Uha, der er meget...!
> Prøv at tjekke kunstnere som:
>
> Jeff Kashiwa
> Fourplay
> Paolo Mendoca
> Stanley Clarke
> Lee Ritenour
> Dave Grusin
> Larry Goldings
> The Braxton Brothers
> The Brothers Johnson
> Bob James
> David Sanborn
> Harvey Mason

Uhhhh, vil jeg så sige til dine gode musiksmag ) Dejligt at se at
jeg ikke er den eneste )
Er det ikke Dave Grusin som lige har udgivet noget sammen med Lee
Ritenour? Er det godt?
Ifølge http://www.oresneglen.dk/ udkommer Gino Vannelli & Chris Minh
Doky den 26/02 med noget også. Det ser jeg meget frem til!

Hanne

Fra : Mogens Krage

Dato : 14-01-01 11:50

Hanne V. skrev ...

>Er det ikke Dave Grusin som lige har udgivet noget sammen med Lee
>Ritenour? Er det godt?

DG og LR har mig bekendt ikke udgivet noget sammen fornylig, men de
har jævnligt medvirket på hinandens plader siden starten af 80'erne.
"Rio Funk" er et af de mere kendte numre, som de har lavet sammen.

--
Hilsen Mogens

Fra : Hanne V.

Dato : 16-01-01 09:51

Mogens Krage <snegomnospam@get2net.dk> skrev i en

> DG og LR har mig bekendt ikke udgivet noget sammen fornylig, men de
> har jævnligt medvirket på hinandens plader siden starten af 80'erne.
> "Rio Funk" er et af de mere kendte numre, som de har lavet sammen.

Jo, jeg mener altså helt bestemt at de to har lavet noget klassisk
sammen, som blev udgivet for et par måneder siden.

Hanne

Fra : Mogens Krage

Dato : 17-01-01 12:41

Hanne V. skrev ...

>Jo, jeg mener altså helt bestemt at de to har lavet noget klassisk
>sammen, som blev udgivet for et par måneder siden.

Du har ret. CD'en hedder "Two Worlds" og kan (med lidt besvær) findes
her:

http://www.universalclassics.com/usa/Default.asp

--
Hilsen Mogens