DR Årets danske hits
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-12-01 12:17

Dr har netop kåret en grand prix-melodi som årets mest populære danske hit.

Nr. 1: Som om det var i går (Helge Engelbrecht)
Nr. 2: Sol over Sandvig (Peter West)
Nr. 3: Her på min altan (Richard Ragnvald)

Hmm..? Troede ellers at Lidt efter lidt med Johnny Hansen ville blive årets
populæreste plade ? hmm....

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 31-12-01 19:08

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk>
> Dr har netop kåret en grand prix-melodi som årets mest populære danske hit.
>
> Nr. 1: Som om det var i går (Helge Engelbrecht)
> Nr. 2: Sol over Sandvig (Peter West)
> Nr. 3: Her på min altan (Richard Ragnvald)

Det er helt fint, at du skriver om din egen musiksmag, men det er
temmelig upræcist at tale om "årets mest populære danske hit" og
så nævne Helge Engelbrecht. Du taler tydeligvis om det snævrere
begreb dansktop. Jeg tror desværre, vi må konstatere, at enten
EyeQ's "I want what she's got" eller Christians "Du kan gøre hvad
du vil" har været det mest populære danske hit i 2001.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-12-01 20:57

Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a0q9ri$89g$1@sunsite.dk...
> "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk>
hit.

> Det er helt fint, at du skriver om din egen musiksmag,

SV: Jeg refererede DR, ikke min egen smag

Jeg tror desværre, vi må konstatere, at enten
> EyeQ's "I want what she's got" eller Christians "Du kan gøre hvad
> du vil" har været det mest populære danske hit i 2001.

SV: Da må jeg melde pas. De nævnte melodier har jeg aldrig hørt om. Er det
ikke bare dine personlige "Årets Hits" ? - Jeg fortalte jo bare hvad DR har
kåret som årets populæreste danske plader - Hvad har de melodier som du
nævner været kåret som ?

> Peter Brandt Nielsen
> http://brandtnielsen.adr.dk
__________

men ellers godt nytår

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 01-01-02 16:18

> [...]
> kåret som årets populæreste danske plader - Hvad har de melodier som du

De har f.eks. begge to ligget nr. 1 på singlesalgslisten i ualmindelig
lang tid, og deres albummer har haft samme kommercielle succes.

Det kan godt være, en DR-vært har kaldt Helge Engelbrechts sang
for årets danske hit, men så vil jeg da rette samme kritik mod ham.
Hvilken udsendelse har du listen fra? På hvilken måde er man nået
frem til resultatet?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-01-02 18:31

Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a0slfr$7b$2@sunsite.dk...

> Hvilken udsendelse har du listen fra? På hvilken måde er man nået
> frem til resultatet?
>
> Peter Brandt Nielsen
> http://brandtnielsen.adr.dk
_________

Det er den danske plade som tilsammen har fået flest stemmer på årets
dansktopper,

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 02-01-02 11:44

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk>

> Det er den danske plade som tilsammen har fået flest stemmer på årets
> dansktopper,

Tillykke - så har du jo selv fundet ud af, at det er årets popu-
læreste dansktop-hits og ikke nødvendigvis årets populæreste
danske hits. Og nej, det er ikke det samme.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Flemming

Dato : 01-01-02 11:20

On Mon, 31 Dec 2001 12:16:35 +0100 "Åge Halldorsson"
<halldorsson@post.tele.dk>
wrote in dk.kultur.musik:

> Dr har netop kåret en grand prix-melodi som årets mest populære danske hit.

Er det ikke årets Dansk top hit?

--
+ Flemming S. Nielsen <culture@post3.tele.dk> +
+ Visit Flemming's STARBOY UNIVERSE at <http://starboy-universe.dht.dk> +

Fra : NBN

Dato : 02-01-02 00:50

Ifølge fx. P3s tjekliste for år 2001 var det største hit:
Christian "Du kan...."
og hvis jeg ik' tager meget fejl er det LYTTERNE der vælger.

En helt anden ting; Jeg lytter til meget forskelligt musik, men forstår
stadig ik' at musik som
Richard R., Kandis og deres "bande" kan sælge så mange plader.
Og dertil Freddy Breck!
Mange Dansk Top produktioner, lyder som det er optaget i en stue med en
båndoptager og et lille "hobby"-keyboard.
Synes en stor del af Dansk top er ret idé-forladt musik.

Men det er jo bare min mening

Mvh,
NBN

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-01-02 01:29

NBN <morten_j@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a0thpa$1g65$1@news.cybercity.dk...

men forstår
> [...]
> båndoptager og et lille "hobby"-keyboard.
> Synes en stor del af Dansk top er ret idé-forladt musik.

_____________

PS: For mig er det også fuldstændig uforståeligt hvad folk ser i P3-musik.
Musik med lydeffekter og stemmeforvrængninger som laves på computer og som
er søvndyssende og kedeligt uden rytme og liv. Ja, sjovt nok er
musikelskere, nok for flertallets vedkommende, opdelt i to skrapt opdelte
grupper, som overhovedet ikke kan forstå hinandens musik. Sådan er det nok
bare. Det kan man ikke lave om på. Kan man f.eks forestille sig Bjørn og
Okay-folk som kan lide P3-musik ? og kan man forestille sig P3-lyttere som
elsker Richard Ragnvald, nej vel. Tjahhh...

Mvh musik-geniet

Fra : ole damgaard

Dato : 02-01-02 12:54

> [...]
>
> Nr. 1: Som om det var i går (Helge Engelbrecht)
> Nr. 2: Sol over Sandvig (Peter West)
> Nr. 3: Her på min altan (Richard Ragnvald)

Når man ved nytår går ind i et helt nyt jomfrueligt år er det med en vis
usikkerhed men ser frem til "hvad skal der nu ske af alvorlige ændringer i
vores allesammens tilværelse". Derfor er det utroligt trygt at opleve at
intet er forandret - og livet fortsætter som vanligt - i hvert fald når det
gælder åges uvederhæftighed i forhold til referater og bevidste manipulation
på musikfronten. Derfor er der blot at sige: Nej, Åge - DR har ikke kåret
ovennævnte som "årets mest populære danske hits". Nytårsdag bragte vi en
liste over hvad der i årets løb havde været de mest populære plader blandt
Dansktoppens 200 personer store jury.En jury som bestemt ikke er
repræsentativ for den danske befolknings smag, men er et udtryk for, hvem
der har ønsket at være med til at bestemme, hvad netop det program skal
indholde.
mvh ole

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-01-02 23:24

ole damgaard <odg1@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BxCY7.44$Gy.5787@news.get2net.dk...

> [...]
> repræsentativ for den danske befolknings smag, men er et udtryk for, hvem
> der har ønsket at være med til at bestemme, hvad netop det program skal
________________

Ja, der er ikke noget så trygt som noget man kender. Ole Damgårds korstog
mod dansktop-musikken og bevidst afstandstagen til kendsgerninger kender vi
jo. At det ikke er med Oles gode vilje at vi overhovedet har en dansktop er
ingen vist i tvivl om.
Resultatet fra en hitliste som ikke lige er efter hans smag, forkastes.
Men en hitliste som baseres på pladesalg er ikke mere repræsentativ. Mange
musikelskere køber aldrig, eller næsten aldrig, plader.
Så det er som man tager det Ole. Nej, glæd dig hellere over al den musik
som P4 spiller og som du har som ansvarsområde. Det er dybt useriøst at have
en leder som er partisk. Vi husker vist alle hvordan du undsagde de
faktiske lyttertal for Dansktoppen, hvorefter jeg fremlagde de korrekte tal
her på nyhedsgruppen. Du bør passe på med at omgås tal lemfældigt. Især hvis
modparten ligger inde med tallene og har dem fra de officielle målinger.
Jeg vil foreslå en person som Jørgen Mylius som ansvarlig for P4. Jeg er
ikke enig i al hans musik men tror at han har formatet til at kunne dele sol
og vind rimeligt, under hnsyntagen til alle P4-lytteres musiksmag.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 03-01-02 13:21

> [...]
> Men en hitliste som baseres på pladesalg er ikke mere repræsentativ. Mange
> musikelskere køber aldrig, eller næsten aldrig, plader.

Det har du ret i, men det skrev Ole Damgaard heller ikke noget om.
Det gjorde jeg muligvis - jeg henviste til pladesalgstal for Eye-Q og
Christian. Men når jeg vurderer, at det nok ikke er Helge Engel-
brecht, der har lavet den mest populære sang i Danmark i 2001, er
det ud fra et skøn, der er mere realistisk end din insisteren på, at
dansktoppen er den mest populære musik i Danmark.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ole Damgaard

Dato : 03-01-02 14:23

At det ikke er med Oles gode vilje at vi overhovedet har en dansktop er
> ingen vist i tvivl om.

kære åge - du kan jo tvivle alt det du vil - jeg kan så fortælle dig, at det
var mig, der fik genindført dansktoppen på den daværende "Danmarkskanalen"
hvor jeg var kanalchef.- først med Jan Guldbrandt som vært og sidenhed med
Leif Wivelsted.

> Resultatet fra en hitliste som ikke lige er efter hans smag, forkastes.

I denne som i så mange andre sammenhænge er min smag fuldstændig
ligegyldig -
og jeg forkaster på ingen måde resultatet af en lytterafstemning i én af
vore egne
udsendelser. Jeg påpeger blot din sædvanlige manupulation med ord, når du
dermed udnævner "Som det var i går" til at være "årets mest populære danske
hit".
Der findes masser af danske hits, som ikke har været inde og runde
Dansk-toppen,
fordi det ikke falder i smag hos de smagsdommere, der sidder i denne
udsendelses
panel.

> [...]
hvis
> modparten ligger inde med tallene og har dem fra de officielle målinger.

Tjah åge - hvis nogen husker det er det mig. Du ved det måske ikke selv, men
disse officielle tal fik ud udlveret fra mig - efter at du havde kontaktet
medieforskningen
i DR, og de derefter kontaktede mig. Så jeg vidste udmærket hvad det var for
tal,
og jeg kunne osse straks dengang gennemskue dine mainipulationer.

> [...]
sol
> og vind rimeligt, under hnsyntagen til alle P4-lytteres musiksmag.

Jamen det er da et forslag - jeg har selv hyret Jørgen til at lave en lang
række gode
programmer. Næste gang vi mødes, skal jeg da lige huske at tale med ham om
han vil bytte job med mig.

kh ole