Hvorfor man spiller på EL-bas
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 09-01-01 02:18

Jeg faldt lige over et af mine gamle kassettebånd med John Patitucci og kom

Hør John Patitucci - *derfor*! (-;

--

Lars Bonnesen
(Please notice that my e-mail address is intended not to work)

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 09-01-01 14:47

> Hør John Patitucci - *derfor*! (-;

Det er da mere mærkeligt, hvorfor man spiller trækbasun - det er da det mest
usexede instrument, måske lige bortset fra waldhorn...

Men nu spiller jeg så altså bas, og det er da nok rigtigt, at det ikke lige
er det fede "score" instrument... der er vel kun et rigtigt "fedt"
instrument - guitar - ja det skulle lige være klaver, det er bare så pokkers
besværligt at sidde med rundt om et lejer bål...måske er det også derfor at
trækbasun heller ikke har fået sit kommercielle gennembrud endnu. Der er
altså ikke meget fællessnag over en trækbasun...

Kåre

Fra : N/A

Dato : 09-01-01 17:40

Fra : Robert Piil

Dato : 09-01-01 17:40

On Tue, 9 Jan 2001 16:10:23 +0100, "Aron Rauff" <arim@get2net.dk>
wrote:

>Hmm.. Marcus Miller har sagt, at han begyndte at "slappe" netop for at
>score... Og det kan han da finde ud af.

Jojo, men fik han noget.

Robert Piil
Http://rpiil.dk/

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 09-01-01 19:34

Således skrev Robert Piil <piil@nospam.dk> i dk.kultur.musik Tue, 09
Jan 2001 17:39:35 +0100:

>Jojo, men fik han noget.

I og med hans hans to sønner konsekvent er med på hans plader, så må
han have fået *et* eller andet...?

Knud
--
"The earthling has stolen the space modulator!"
-- Marvin The Martian

Fra : Robert Piil

Dato : 09-01-01 19:57

On Tue, 09 Jan 2001 19:33:52 +0100, Knud Winckelmann <knud@fabel.dk>
wrote:

>I og med hans hans to sønner konsekvent er med på hans plader, så må
>han have fået *et* eller andet...?

Nå ja, dem der vil giftes og ha' børn, skal nok få ram på os...også os
der spiller bas.

Det ville nu være rart at vide, om dem der virkelig kunne spille bas,
havde mere held end os andre. I bekræftende fald kunne det inspirere
de næste kuld basister til at øve endnu mere. Bedre motivation kan man
vist knapt få.

Robert Piil
Http://rpiil.dk/

Fra : Michael Andersen - M~

Dato : 17-02-01 22:01

Lige mine ord...
Bas kan godt var ef fedt instrument..selv til solo!
Har en fed slap/pop bassist..han er så godt nok også fan af bassisten fra
Red hot...

Michael

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 09-01-01 20:32

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> wrote in message

> [...]
> trækbasun heller ikke har fået sit kommercielle gennembrud endnu. Der er
> altså ikke meget fællessnag over en trækbasun...

Jeg tænder altså mere på en trækbasun end... wait a minute...
Nej, jeg syntes altså at trækbasunen er et supersejt instrument. Hvis jeg
skulle vælge et blæseinstrument jeg skulle mestre ville jeg vælge det! Der
er så mange nuancer, den er så stor og kraftfuld, og prøv at spille ska uden
sådan en fætter. Nej tak!
PS: en af mine bekendte har engang fået sit hår i klemme i trækbasunisten
fra Voodoo Glow Skulls' trækbasun. Det var kun ham selv der lagde mærke til
det, indtil nummeret var slut. Av... og de spiller ret så hurtigt...

Jacob

Fra : notme

Dato : 09-01-01 15:02

Ja eller ta' lige og lyt lidt til KONGEN Mr. Jaco Pastorius. (Solo / Weather
Report)

Men der er jo mange fede:
Flea (RHCP)
Victor Vooten (Bea Fleck)
Sting
Mark King (Level 42)
Stu Hamm (Joe Satriani)
John Myung (Dream Theater)
Billy Sheehan
Les Claypool (Primus)

Danskere:
Bo Stiff (Dream Machine)
Kasper Vadholst (Benzon Brotherhood)
Jacob Kristensen (tdl. Zapp Zapp)
Mads Kærså (Moonjam)

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 09-01-01 15:24

"notme" <sydow@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

mit store forbillede er Duck Dunn, der jo er pipe legenden fra Blues
Brothers...

Kåre

Fra : Robert Piil

Dato : 09-01-01 17:42

On Tue, 09 Jan 2001 14:01:39 GMT, "notme" <sydow@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>Ja eller ta' lige og lyt lidt til KONGEN Mr. Jaco Pastorius. (Solo / Weather
>Report)

....eller sammen med Joni Mitchell.

Ingen over, ingen ved siden af.

Robert Piil
Http://rpiil.dk/

Fra : Jacob

Dato : 10-01-01 17:11

Duck Dunn spiller den FEDE soul/blues, men min fav. er nu Jaco........

Fra : Hanne V.

Dato : 12-01-01 10:33

> Ja eller ta' lige og lyt lidt til KONGEN Mr. Jaco Pastorius. (Solo /
> [...]

Ja, eller ej at forglemme:
- Neil Stubehaus. Han spiller i hvert fald sammen med bla David Garfield
og Michael Landau i Karizma.
- Nathan East: Fourplay - kanon musik.

Hilsen Hanne

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 09-01-01 19:37

Således skrev "Lars Bonnesen" <none@none.com> i dk.kultur.musik Tue,
9 Jan 2001 02:17:35 +0100:

>Hør John Patitucci - *derfor*! (-;

"Searching, Finding" fra "GRP Live at the North Sea Jazzfestival 1995"
skræmmer dig enten væk fra bassen eller giver dig ekstra blod på
tanden.

Jeg må se at få købt mig en bas...

Knud
--
Support Mental Health. Or I'll kill you. -- Fortune file

Fra : -=Mahn-Zeh=-

Dato : 10-01-01 00:57

....fordi man som bassist har et stort ansvar for at skidtet svinger! En
guitarist kan stå og kage en hel masse, som bassist skal man spille "med
stramme baller", ellers vælter hele resten af bandet. Spiller bassen ½ tone
skævt lyder resten af bandet som spillede det falskt! Og så er en bas et
dejligt fysisk instrument med masser af klodser i.
Og så tror jeg at der i de ovenstående indlæg om gode bassister blev glemt
en af de rigtigt gode danskere: Michael Friis.

--
-= Mahn-Zeh =-
ICQ# 99637634

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 10-01-01 01:22

> Og så tror jeg at der i de ovenstående indlæg om gode bassister blev glemt
> en af de rigtigt gode danskere: Michael Friis.

Er ikke sikker på hvem han lige er - kan det passe at han er ret stor og
bl.a. spillede med i Hair på Betty Nansen teatret? Hvis det er ham, så er
han ret svedig....

Kåre

Fra : Uffe Christensen

Dato : 10-01-01 02:35

> [...]
- helt enig, og man må bestemt heller ikke overse - eller høre Lars
Danielsson, der - trods navnet - er pæredansk. Lars gør ikke meget stads af
sig selv, men er en uhyggelig god bassist, der kan ALT, og han har spillet
med Gud (næsten) og hver mand. Også meget i udlandet.

UffeC

Fra : Robert Piil

Dato : 10-01-01 01:37

On Wed, 10 Jan 2001 01:34:56 -0000, "Uffe Christensen"
<uffec@get2net.dk> wrote:

> [...]
>sig selv, men er en uhyggelig god bassist, der kan ALT, og han har spillet
>med Gud (næsten) og hver mand. Også meget i udlandet.

Jeps. De andre Jan Glæsel-bassister skal heller ikke glemmes, der er
mange gode danske musikere.

Noget af det bedste jeg har hørt med Lars Danielsson er Michael
Ruff-pladen. Der har han også været heldig med tonekontrollerne.

Robert Piil
Http://rpiil.dk/

Fra : peakae@mail1.stofane~

Dato : 10-01-01 14:28

In article <2ibn5tsv2044relh2g9austdfdmkc3ou7e@news.image.dk>,
piil@nospam.dk says...

> Noget af det bedste jeg har hørt med Lars Danielsson er Michael
> Ruff-pladen. Der har han også været heldig med tonekontrollerne.

Nu må vi jo ikke glemme "NHØP" Niels Henning Ørsted Pedersen, når vi
snakker bassister.
Basguitaren er desværre et lidt overset instrument, det har nok den mest
afgørende rolle at spille i ihvertfald rockmusik.
En bassist skal være lige så taktfast som trommeslageren, have et øre for
at underbygge de enkelte soloinstrumenter/vokal og være stabil nok til at
kunne rede de andre fjolser i bandet når det går galt.
Nå ja, jeg er måske ved at være lidt skadet... bum bum.

Så er der også den anden type bassister som f.eks Pino Palladino (Poul
Young, Phil Collins) der overtager mere af guitarens plads i samspillet.
Eller Mark King, nok verdens kedeligste bassist med verdens dyreste
tommelfinger, som nærmest spiller solo hele tiden.

Hvis man er nybegynder på basguitar, kan jeg varmt anbefale at søge sig
et band så hurtigt som muligt. Det er igennem samspil man lærer hvad det
går ud på.
--
Mvh Peter Kærsaa peakae@mail1.stofanet.dk

Fra : Jacob

Dato : 10-01-01 17:13

samspil tjaa, helt enig.......

Fra : VanDango

Dato : 10-01-01 18:29

Hej

HØRTHØRT. Pino Palladino. Hør ham på Paul Young's 'No parlez'. Fantastisk.
For ikke osse at nævne Peter Gabriel's Tony Levin.

Mvh Van Dango

Fra : -=Mahn-Zeh=-

Dato : 10-01-01 22:12

> - helt enig, og man må bestemt heller ikke overse - eller høre Lars
> Danielsson, der - trods navnet - er pæredansk.

Jeg mener han er svensker, men ok: han styrer alligevel!

--
-= Mahn-Zeh =-
ICQ# 99637634

Fra : VanDango

Dato : 10-01-01 22:40

Hey

Der findes en dansk Lars Danielsen
og en svensk Lars Danielson.
Begge er bassister.

Mvh
Van Dango

Fra : Robert Piil

Dato : 10-01-01 01:35

On Wed, 10 Jan 2001 00:21:33 GMT, "Kåre Weng Madsen"
<kwma00@hum.auc.dk> wrote:

>Er ikke sikker på hvem han lige er - kan det passe at han er ret stor og
>bl.a. spillede med i Hair på Betty Nansen teatret? Hvis det er ham, så er
>han ret svedig....

Han har bla. spillet med Anima og Monrad og Rislund. Med sidstnævnte
er han bla. også kendt som bødlen Alf.

Robert Piil
Http://rpiil.dk/

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 10-01-01 18:32

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bl.a. spillede med i Hair på Betty Nansen teatret? Hvis det er ham, så er

Kære Kåre

Nu har du tjekket på CDen og det er rigtigt, det er ham fra Hair...

Kåre

Fra : peakae@mail1.stofane~

Dato : 10-01-01 21:36

In article <M0176.84$W81.11933@twister.sunsite.dk>, kwma00@hum.auc.dk
says...

> Nu har du tjekket på CDen og det er rigtigt, det er ham fra Hair...

Han er blevet brugt af Sebastian på utallige indspildninger og er idet
hele taget en af Mørch's bedste salgsargumenter
http://www.morch-guitars.dk/

--
Mvh Peter Kærsaa peakae@mail1.stofanet.dk

Fra : -=Mahn-Zeh=-

Dato : 10-01-01 22:11

> Er ikke sikker på hvem han lige er - kan det passe at han er ret stor og
> bl.a. spillede med i Hair på Betty Nansen teatret? Hvis det er ham, så er
> han ret svedig....

Jep, det er manden.. Dukkede vist nok først op i Cuæpeppers Orchard (m. Tom
McEwan), og har eller spillet med Sebastian, Pia Raug, Aske Bentzon, Ole
Friis/Finn og De Fem Fejl, Anima, Led Zeppelin Jam osv.osvosv.. Han har en
helt unik tone og spiller på den F E D E S T E Mørch båndløse 5-strengede...

--
-= Mahn-Zeh =-
ICQ# 99637634

Fra : Tomas O.

Dato : 12-01-01 23:35

"Lars Bonnesen" <none@none.com> skrev:
> Jeg faldt lige over et af mine gamle kassettebånd med John Patitucci
> og kom i tanke om denne tråd engang, hvor Michael skrev:

Jeg har altid være meget gald for el-bas. Der er megen musik hvor jeg
bevidst sidder og lytter til bassen. Blandt anden på min bedste vens
nye Sade plade, er der nogen kanon basgange som får mig til at sidde og
få gåsehud.

Hilsen
Tomas O. som ofte synes el-bassen 'bærer- musikken.